Tankpulling

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Tankpulling

Inlägg av Stefan Karlsson » 26 november 2013, 09:00

I söndags ägnade vi oss åt "Tankpulling" - med hjälp av spakblock flyttade vi med handkraft Tigervagnen. Sherman Firefly fick agera mothåll, den stretade emot väldigt och ville nog inte gärna komma nära den tyska besten som ju inte ens är äkta. Man vet ju inte om den typen av känslor finns hos vagnar - att en "äkta" vagn som varit med i strid skall behöva stå invid en "oäkta" kopia - usch.

M 16 som skulle ut i kylan och lufta sig visade i alla fall sina känslor och var lite trilsk. Den försökte komma undan genom att fejka både soppaproblem och annat, men med lite övertalning gick det och ljudinspelningen kunde genomföras.

Om ni gillar "Tankpulling" går ni in på Arsenalens facebooksida och delar detta med era vänner.

https://www.facebook.com/arsenalen.sver ... ion=stream

Stefan

Användarvisningsbild
sgt_jim
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 24 juli 2008, 05:15
Ort: Chiang Mai

Re: Tankpulling

Inlägg av sgt_jim » 28 november 2013, 22:34

Vilket chassi är denna replika byggd på? Inte en T-34:a som ofta är fallet. Annat drivhjul och band. Något amerikanskt fordon?
Det ser ut att vara en diesel när man ser på avgaserna.
Mannen som "leder" in vagnen in i garaget kan definitivt inte vara pansarutbildad när man ser hur han viftar med armarna.
Helt fel sätt att leda ett bandfordon på. Eller vilket fordon som helst. I alla fall i armén.
Nulli Secundus

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: Tankpulling

Inlägg av kblomster » 29 november 2013, 01:48

Tror det är en T-55:a som är grunden till Tigermodellen.

Användarvisningsbild
sgt_jim
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 24 juli 2008, 05:15
Ort: Chiang Mai

Re: Tankpulling

Inlägg av sgt_jim » 29 november 2013, 02:10

När du säger det, ja. Bandaggregatet visar att det är en T-54/T-55. Jag skäms att jag inte såg det direkt. :oops:
Jag som hade 10 av 10 poäng i pansarigenkänning på plutonsofficerskursen på sjuttiotalet. Hmm...
Nulli Secundus

Skriv svar