Strv m/37 i org och manskap i "strvgrupp" ca 1942

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Lynx_39
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 18 juli 2006, 12:43
Ort: Kristianstad

Strv m/37 i org och manskap i "strvgrupp" ca 1942

Inlägg av Lynx_39 » 8 oktober 2013, 12:42

Hej!

Omkring 1942 var stridsvagn m/37 knappast något som höll till i främsta linjen.
Inom arméledningen var det bestämt att vagnarna skulle tilldelas förband på Gotland, där vagnen fortfarande kunde vara av betydelse. Vid P 3 i Strängnäs rullade en del vagnar i ett så kallat "depåstridsvagnskompani" under 1942.

Jag undrar om någon kan berätta mer om tanken med dessa kompanier, samt om det finns något känt kring organisationen, hur den såg ut? Hur många vagnar ingick i kompaniet, antal plutoner och hur många vagnar gick det per pluton?

Dessutom, hur var"stridsvagnsgrupperna" formerade? Strv m/37 hade ju endast två mans besättning, förare och gruppchef/skytt.
Bestod varje grupp endast av dessa två, eller fanns det en tredje man som räknades i varje grupp - dvs ersättningsmanskap?

Ta t.ex. att en pluton hade fem vagnar, med tre man i varje strvgrupp samt plutonchef. 15 man inkl något underbefäl plus plutonchefen. Med fyra plutoner skulle det innebära 20 vagnar + ? antal i staben samt 60-65 man.

Kan någon hjälpa mig att få ordning på hur det verkligen såg ut? (Samma depåstrvkomp med m/37 var igång även 1943).

Mvh,
Thorleif

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28534
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Strv m/37 i org och manskap i "strvgrupp" ca 1942

Inlägg av Hans » 8 oktober 2013, 14:23

I alla fall något:

1942 började vagnarna att föras över till Gotland. Först överfördes 15 vagnar. Dessa placerades i en Stridsvagnspluton G som organisatoriskt lydde under P3. 1943 hade antalet vagnar på Gotland ökat till 43. Dessa placerades då i 41.Stridsvagnskompaniet. Kompaniet bestod av kompanistab, 4 stycken stridsvagnsplutoner med fem vagnar, en pansarvärns/luftvärnspluton med två 20mm pv/lvakan m/40 samt tross. Vid slutet av 1944 hade 47 vagnar överförts till Gotland.
http://hem.bredband.net/b126074/modelle ... trvm37.htm

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Lynx_39
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 18 juli 2006, 12:43
Ort: Kristianstad

Re: Strv m/37 i org och manskap i "strvgrupp" ca 1942

Inlägg av Lynx_39 » 12 oktober 2013, 09:44

Jag har utrustningsdetalj, personalstyrka för strvpluton G, men har ej försökt att tyda den ordentligt ännu.
Man hade 15 vagnar initialt, precis som svaret anger - hur de används organisatoriskt då är oklart. Troligen 5-6 st som "pluton" i plutonen?

När 41. stridsvagnskompaniet uppges ha "full styrka", sent 1944 lär det ha ingått 34 vagnar i organisationen med 14 i depå (1 skrotades snart efter incident i Slite). Hur organisationen såg ut med 34 vagnar vet jag ej.

I början av 50-talet när strvkomp upplösts till förmån för indelta stridsvagnsplutoner var det mycket riktigt åtta stycken femvagnsplutoner. Organisation för dem finns här:
http://www.armehandbok.se/Sida_1075.htm

Av den framgår bl.a. att 1 följetrupp ingår per varje stridsvagnsgrupp om 3 man (endast 2 mans besättning i den lilla vagnen).

Min tanke var att en som Stellan Bojerud kan sitta på svar eller god förklaring, alternativt i dokument i P 3 arkiv i Krigsarkivet, långt ner i källarlokalerna, långt långt bort från en skåning som mig...

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Strv m/37 i org och manskap i "strvgrupp" ca 1942

Inlägg av Stellan Bojerud » 12 oktober 2013, 20:46

Nej, det fanns ingen följetrupp. En stridsvagnsförare i reserv - avbytare - redovisas som följemanskap. Underbefäl övrigt var korpral eller vicekorpral.

Skriv svar