Åka stridsvagn

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
tommyjonason
Medlem
Inlägg: 1469
Blev medlem: 11 september 2009, 19:17

Åka stridsvagn

Inlägg av tommyjonason » 5 oktober 2013, 11:09

Jag har funderat på en sak som säkert många här som kanske gjorde lumpen i en stridsvagn kan svara på.
Man satt alltså instängd i en plåtlåda med en häftig kanon. Som dundrade (hörselskydd?), rök av krut, och, nu min fråga: Rekylen.
Hur hanterade man den?
Hela stridsvagnen borde ju ha studsat bakåt en bit.
Och hur siktar man kanonen?
Och svettigt borde det ha varit med stinkande bensin och olja. Farliga grejer att klämma fingrarna på.
Kanske det var en viss skillnad på en stridsvagn från WW2 och dagens varianter ur arbetsmiljösynpunkt.

Kanske fler än jag som undrat. Kan vi få lite stridsvagnsskildringar? Jag gjorde en repmånad med ett pansarförband på Utö, men tyvärr fick jag aldrig åka stridsvagn fast det borde gått att ordna. Det ångrar jag än idag.

Användarvisningsbild
Skymningsläge
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 september 2013, 03:54
Kontakt:

Re: Åka stridsvagn

Inlägg av Skymningsläge » 5 oktober 2013, 17:49

tommyjonason skrev:Rekylen.
Hur hanterade man den?
Rekylfjädrar tar upp det mesta av rekylen genom att kanonen "färdas" bakåt i ett fäste så det skakar inte så mycket i själva vagnen.
tommyjonason skrev: Och hur siktar man kanonen?
Med ett sikte modell periskåpskikare med avståndslinjer ritade inuti, man vevar sedan för att rikta tornet i sidled och kanonen i höjd, vissa vagnar kunde även ha en elmotor för att vrida på tornet. Ibland skjöt man med kulsprutan i tornet för att se att man siktade rätt.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Åka stridsvagn

Inlägg av Lasse O » 6 oktober 2013, 08:36

Kan rekommendera SMB:s bok "T-34 möter Tiger – Ryska pansarsoldater berättar" av den ryske militärhistorikern Artem Drabkins. Där berättar de sovjetiska veteranerna helt osminkat om hur livet var för tankisterna och vad som krävdes för att hålla T-34 igång. Man hymlar inte med vagnens tekniska svagheter, fega och inkompetenta högre befäl och hur amatörmässigt anfall kunde planeras och genomföras.
En sak jag inte visste var hur T-34 vagnchef med fötterna kommunicerade med föraren. En spark i nacken betydde "halvhalt". Foten på förarens vänstra axel "sväng vänster" o s v.

Det är den första ryska bok jag läst som är nästan helt fri från de vanliga flosklerna om tapperhet och kärlek till fosterlandet o s v.
För oss andravärldskrigspansarnördar är den en guldgruva.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Åka stridsvagn

Inlägg av lampros » 6 oktober 2013, 09:01

Gällande TS fråga om luften i stridsrummet. Jag har hört att det fanns fläkt: evakuering av luften därinne och insug av frisk luft. Jag tror det började komma under VK2, möjligen på tyska vagnar.

Användarvisningsbild
Skymningsläge
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 september 2013, 03:54
Kontakt:

Re: Åka stridsvagn

Inlägg av Skymningsläge » 6 oktober 2013, 09:15

Lasse Odrup skrev:En sak jag inte visste var hur T-34 vagnchef med fötterna kommunicerade med föraren. En spark i nacken betydde "halvhalt". Foten på förarens vänstra axel "sväng vänster" o s v.
Detta var endast på den tidiga varianten T-34/76. I en T-34/85 så sitter skytten framför vagnschefen och föraren sitter ganska långt framför skytten, man hade även väl fungerande intercom i T-34/85.
lampros skrev:Gällande TS fråga om luften i stridsrummet. Jag har hört att det fanns fläkt: evakuering av luften därinne och insug av frisk luft. Jag tror det började komma under VK2, möjligen på tyska vagnar.
Åter igen exempel från en T-34/85 men de hade fläktar som ganska effektivt håller tornet fritt från krutgaser. Avgaser märker man inget av och ljudnivån vid endast körning behöver man inte hörselskydd för.

tommyjonason
Medlem
Inlägg: 1469
Blev medlem: 11 september 2009, 19:17

Re: Åka stridsvagn

Inlägg av tommyjonason » 6 oktober 2013, 10:40

Tack alla. Många "aha"-svar.
En till grundläggande och naiv fråga.
Hur styrde man?
Med hjälp av drivbanden förstås. Bromsade man eller gasade man på det ena för att få vagnen att svänga?
Nån ratt fanns väl inte, men kanske en spak för vardera drivbandet kanske.

Det låter för mig som en lite läskig position att sitta i en stridsvagn. Som en U-båt nästan, liten chans klara sig. En fullträff med ett pansarbrytande granat och det var kört för besättningen, splitter och brand tog väl kål på dem. Undrar hur förlustsiffrorna var för respektive sidor i kriget.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Åka stridsvagn

Inlägg av Hexmaster » 6 oktober 2013, 11:14

Skymningsläge skrev:
lampros skrev:Gällande TS fråga om luften i stridsrummet. Jag har hört att det fanns fläkt: evakuering av luften därinne och insug av frisk luft. Jag tror det började komma under VK2, möjligen på tyska vagnar.
Åter igen exempel från en T-34/85 men de hade fläktar som ganska effektivt håller tornet fritt från krutgaser. Avgaser märker man inget av och ljudnivån vid endast körning behöver man inte hörselskydd för.
I just den utmärkta T-34 nämns att man då och då råkade ut för besättningsmän som efter lite pangande svimmade av ansamlade krutgaser. Man får onekligen en skitig och sotig bild av hur det kunde vara.

Här är förresten min recension:
viewtopic.php?f=21&t=38914&p=587389

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Åka stridsvagn

Inlägg av lampros » 6 oktober 2013, 11:52

tommyjonason skrev:Tack alla. Många "aha"-svar.
En till grundläggande och naiv fråga.
Hur styrde man?
Med hjälp av drivbanden förstås. Bromsade man eller gasade man på det ena för att få vagnen att svänga?
Nån ratt fanns väl inte, men kanske en spak för vardera drivbandet kanske.

Det låter för mig som en lite läskig position att sitta i en stridsvagn. Som en U-båt nästan, liten chans klara sig. En fullträff med ett pansarbrytande granat och det var kört för besättningen, splitter och brand tog väl kål på dem. Undrar hur förlustsiffrorna var för respektive sidor i kriget.
Man styrde med styrbroms.

Jag är lekman på detta område. Hur reglagen kan se ut lämnar jag därhän. Men det torde fungera så här.

Kör rakt fram. Båda banden driver. Du vill svänga höger. Då bromsar du höger band. Resultat: höger band står still, vänster driver.

Vagnen svänger nu runt sin centrumaxel. När du svängt tillräckligt, släpp bromsen. Höger band driver då ånyo och du åker rakt fram på din nya kurs.

Ska man sedan backa och svänga är det väl bara att 1) stanna (bromsa båda banden) 2) lägga i backväxel 3) backa 4) bromsa valfritt band.

- - -

Gällande stridsvagnens riskablitet så var/är den nog hög, sett i förlustsiffror för manskapet. För VK2-sammanhang/östfronten skulle jag tippa lika hög eller högre som för infanterister.

Men att fullträff = adjöss kan jag inte hålla med om. Kritiskt, ja, men det fanns ju t.ex en evakueringslucka i botten på tyska vagnar att krypa ut genom.

För övrigt fungerar tanks av typen Panzer III och därikring så här, rent kommando- och besättningsmässigt. I kupolen överst sitter vagnchefen, som (möjligen med internradio) har kontakt med föraren i främre delen av chassit. Vagnchefen kan även kommunicera med kanonskytten som befinner sig strax intill honom i den del av stridsrummet som s.a.s är tornupphängd. I tornet finns även laddaren, som på kanonskyttens kommando för in rätt granat i eldröret (rök, spräng, pv).

I främre delen av chassit satt i tyska vagnar även en kombinerad ksp-skytt och signalist.

Att som hos tyskarna skilja skytt och vagnchef var nödvändigt. I vissa franska och ryska vagnar var dessa två funktioner förenade i en man vilket gjorde dennes liv miserabelt.
Senast redigerad av 1 lampros, redigerad totalt 6 gånger.

tommyjonason
Medlem
Inlägg: 1469
Blev medlem: 11 september 2009, 19:17

Re: Åka stridsvagn

Inlägg av tommyjonason » 6 oktober 2013, 12:07

Fransmännen hade dessutom ingen radiokontakt mellan stridsvagnarna. Vilket låter tämligen hopplöst.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Åka stridsvagn

Inlägg av MD650 » 6 oktober 2013, 12:59

tommyjonason skrev:Nån ratt fanns väl inte, men kanske en spak för vardera drivbandet kanske.
Pzkpfw VI Tiger hade ratt.
:)

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Åka stridsvagn

Inlägg av Lasse O » 6 oktober 2013, 17:30

tommyjonason skrev:Tack alla. Många "aha"-svar.
En till grundläggande och naiv fråga.
Hur styrde man?
Med hjälp av drivbanden förstås. Bromsade man eller gasade man på det ena för att få vagnen att svänga?
Nån ratt fanns väl inte, men kanske en spak för vardera drivbandet kanske.

Det låter för mig som en lite läskig position att sitta i en stridsvagn. Som en U-båt nästan, liten chans klara sig. En fullträff med ett pansarbrytande granat och det var kört för besättningen, splitter och brand tog väl kål på dem. Undrar hur förlustsiffrorna var för respektive sidor i kriget.
Förarreglagen var lite olika för olika vagnar men om vi tar T-34 så är den utrustad som en vanlig bil med gaspedal, kopplingspedal, växelspak och bromspedal. Skillnaden är att det istället för ratt finns två styrspakar. Drar man lite i den högra så frikopplas höger band och man svänger lite lagom till höger. Drar man hårdare så bromsas höger band helt och vagnen svänger förstås kraftigt till höger.
Såvitt jag vet kan man inte göra centrumsvängar med T-34 utom i Sven Hassels böcker där det är en favoritmetod för att begrava tyska infanterister i sina skyttevärn.

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Åka stridsvagn

Inlägg av Stefan Karlsson » 6 oktober 2013, 19:09

Om man vill fördjupa sig inom ämnet styrprinciper inser man ganska snabbt att det inte är så enkelt som det låter.
Jag har på IPMS forum skrivit lite om koppling broms, men sen finns ett antal andra principer som alla är mer eller mindre olika.

http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... s&start=10

Reglagen är på de allra flesta vagnar två spakar, men i vissa fall är det ratt eller ungefär som ett cykelstyre men egentligen spelar det ingen roll - det är upp till den som konstruerat vagnen vad man ansåg passa bäst. Det finns även spakar med en eller två funktioner i spaken.

Ljudet inne i vagnen när man skjuter är inte så fruktansvärt som man kan tro - det är värst på utsidan där tryckvågen ifrån mynningen är störst. Att man har hörselskydd inne i vagnen är naturligtvis pga smällen när man skjuter, men lika mycket på grund av det ljud som "plåtlådan" som man sitter i vidareförmedlar från transmission, fjädring, osv. Själva motorljudet hörs sällan på insidan, men det gnisslar tjuter och smäller på grund av kugghjul som snurrar, hudraulikpumpar, stötdämpare som jobbar osv.

Krutgaserna inne i vagnen är en plåga om man inte har fläktar eller krutgasejektor (klumpen) som sitter på eldröret på de flesta vagnar från 1960-talet och framåt.

Stefan Karlsson

tommyjonason
Medlem
Inlägg: 1469
Blev medlem: 11 september 2009, 19:17

Re: Åka stridsvagn

Inlägg av tommyjonason » 6 oktober 2013, 19:43

Jag måste tacka alla sakkunniga. Här fick man lära sig mycket!

En ny fråga. Jag antar att det var dieselmotorer i de tyska stridsvagnarna? Eller kanske inte.....?
Ingen kan väl svara på detta, men var det någon skillnad att framställa syntetisk bensin och dieselolja? (Syntetisk bensinproduktion förbryllar mig. Får ta upp det i en egen tråd, liksom gummi)

I slutstadiet av kriget var det ju väldigt kärvt med drivmedel för tyskarna. Luftwaffe stod ju praktiskt taget stilla. Men för att möta ryssarna måste en viss prioritering gjorts för de tyska pansarstyrkorna, annars var det ju kört. (Vilket det ju var i alla fall.) Skulle tro att bjässarna drog några liter/mil.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Åka stridsvagn

Inlägg av Hexmaster » 6 oktober 2013, 22:02

Här kan du läsa den samtida bruksanvisningen Tigerfibel, enkel men funktionell info om Tigerns funktioner och handhavande. Korta sammanfattningar på engelska, tyska är ett plus men inte nödvändigt.

http://www.alanhamby.com/tigerfibel.shtml

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Åka stridsvagn

Inlägg av MD650 » 6 oktober 2013, 22:11

tommyjonason skrev:
En ny fråga. Jag antar att det var dieselmotorer i de tyska stridsvagnarna? Eller kanske inte.....?
.
Bensin.
:)

Skriv svar