Svenska försöksfordon

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Svenska försöksfordon

Inlägg av Vysotskij » 11 augusti 2013, 12:45

Ingår det inte närmast i definitionen på stormkanon att den huvudsakligen används för direkt eld?

sp15
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 6 augusti 2013, 23:25

Re: Svenska försöksfordon

Inlägg av sp15 » 11 augusti 2013, 19:44

BildBild
jag hittade de här bilderna på vagnen.
från http://www.ointres.se/strv_103.htm

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Svenska försöksfordon

Inlägg av Lasse O » 13 augusti 2013, 15:11

Vysotskij skrev:Ingår det inte närmast i definitionen på stormkanon att den huvudsakligen används för direkt eld?
Jo, tyskarna som väl var de som började med konceptet ansåg i början att det var den enda uppgiften, d v s att med direkt eld understödja infanteriet. Men senare kom även komponenten indirekt eld med i bilden och t ex Stug III med sin 7.5 cm KwK 40 hade riktmedel för att kunna skjuta indirekt eld.
Ang 12 cm Sav så tror jag att Bofors hade både direkt och indirekt eld i åtanke men så länge vi inte vet om Krigsmakten ställt några krav eller ens önskemål om en sådan vagn så spekulerar vi bara.

sp15
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 6 augusti 2013, 23:25

Re: Svenska försöksfordon

Inlägg av sp15 » 20 augusti 2013, 16:10

så vi kan inte verifiera något om vagnen förutom att den är baserad på en modifierad strv m41 upphängning
och att kanonen är en 120mm akan med relativt kort kaliberlängd...

så vi kan lika gärna fortsätta med något annat fordon
Bild

detta är en modell av ett fordon som tydligen var landsverks förslag för Pbv 302
det värkar konstigt att en Pbv skulle ha en så stor kanon, jag skulle tro att det kan ha varit ett förslag för IKV 91.
det är bara spekulation dock, så om någon vet något om fordonet så skulle det vara kul att få veta informationen

källa: http://www2.landskrona.se/kultur/landsv ... bv302.html

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28567
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Svenska försöksfordon

Inlägg av Hans » 20 augusti 2013, 16:35

sp15 skrev:detta är en modell av ett fordon som tydligen var landsverks förslag för Pbv 302
det värkar konstigt att en Pbv skulle ha en så stor kanon, jag skulle tro att det kan ha varit ett förslag för IKV 91.
det är bara spekulation dock, så om någon vet något om fordonet så skulle det vara kul att få veta informationen
Jag delar din uppfattning, knappast en 302'a men troligare en IKV. Kolla med Landskrona museum där modellen skall stå.
Ett annat förslag.
http://www2.landskrona.se/kultur/landsv ... ikv91.html

MVH

Hans

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2590
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Svenska försöksfordon

Inlägg av Der Löwe » 31 augusti 2013, 19:31

Jag har hört sägas att Landsvek hade ett förslag till IKV. Den ska inte ha varit så avancerad som Hägglunds men när det ställdes upp krav för driftsäkerhet mm sade sig Landsverk inte kunna uppfylla dem medans Hägglunds gav klartecken. Efter inköp hade dessa krav aldrig uppfyllts men Hägglunds fanns kvar inte Landsvek. Men som sagt, berättat av en erfaren pansartekniker 1989 och enbart hans personliga uppfattning. Men för tråden intressant att Landsverk verkar haft en medtävlare för IKV 91.

sp15
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 6 augusti 2013, 23:25

Re: Svenska försöksfordon

Inlägg av sp15 » 4 september 2013, 15:37

Jag hittade detta angående bofors vagnen.
det är översatt via google translate.

"In the late 40's Bofors also ventured into an adventure financed by its own funds to develop a cannon assault based on a variant of the naval gun 120 mm 50 caliber , apparently the effort was not too successful , but the system Autofill this prototype also served as the basis for the employee in the tank S Swedish"

källa: http://www.elgrancapitan.org/foro/viewtopic.php?t=4395

Skriv svar