Svenska försöksfordon
Svenska försöksfordon
Hej detta är min första "post" här.
jag har nyligen blivit mycket intresserad av svenska stridsvagns projekt och jag letar efter mer information om dem...
och ja detta har delvis att göra med World of Tanks.
jag har försökt att summera det jag vet så bäst jag kan på wot forumet så jag rekomenderar att ni tar en koll på vad jag har skrivit där.
Länk till min post på wot forumet: http://forum.worldoftanks.eu/index.php? ... tank-tree/
ni får såklart rätta mig på det jag skrivit fel.
i alla fall det vore kul om någon hade information om dessa fordon eller andra försöksfordon som jag inte känner till.
det vore i alla fall kul att få veta lite mer om saker som denna pansarvärnskanonvagn från bofors med en 12cm akan
jag har nyligen blivit mycket intresserad av svenska stridsvagns projekt och jag letar efter mer information om dem...
och ja detta har delvis att göra med World of Tanks.
jag har försökt att summera det jag vet så bäst jag kan på wot forumet så jag rekomenderar att ni tar en koll på vad jag har skrivit där.
Länk till min post på wot forumet: http://forum.worldoftanks.eu/index.php? ... tank-tree/
ni får såklart rätta mig på det jag skrivit fel.
i alla fall det vore kul om någon hade information om dessa fordon eller andra försöksfordon som jag inte känner till.
det vore i alla fall kul att få veta lite mer om saker som denna pansarvärnskanonvagn från bofors med en 12cm akan
Re: Svenska försöksfordon
Välkommen till forumet!
Trevlig sida på WoT.
Stridsvagn S/103 är en stridsvagn och inte pansarvärnskanonvagn, trots att måna belackare hävdar det.
Kanonen på vagnen på bilden är inte en automatkanon utan en kanon med automatisk laddning.
Trevlig sida på WoT.
Stridsvagn S/103 är en stridsvagn och inte pansarvärnskanonvagn, trots att måna belackare hävdar det.
Kanonen på vagnen på bilden är inte en automatkanon utan en kanon med automatisk laddning.
Re: Svenska försöksfordon
jo jag vet att 103 är en strv och inte en Pvkv men i wot så skulle den fungera bättre som en Pvkv.MD650 skrev:Välkommen till forumet!
Trevlig sida på WoT.
Stridsvagn S/103 är en stridsvagn och inte pansarvärnskanonvagn, trots att måna belackare hävdar det.
Kanonen på vagnen på bilden är inte en automatkanon utan en kanon med automatisk laddning.
vad är egentligen skillnaden på "automatkanon" och "en kanon med automatisk laddning"?
Re: Svenska försöksfordon
Det är sant.jo jag vet att 103 är en strv och inte en Pvkv men i wot så skulle den fungera bättre som en Pvkv.
Automatkanonen har avsevärt högre eldhastighet.vad är egentligen skillnaden på "automatkanon" och "en kanon med automatisk laddning"?
Re: Svenska försöksfordon
Enligt "Bofors 350 år" så var det faktiskt en automatkanon i den vagnen.
Annars så är definitionsmässigt skillnaden mellan halv- och helautomatisk mekanism att vid halvautomat så måste skytten avfyra varje skott, medan vid helautomat så sker avfyrningen automatiskt direkt efter laddningen så länge skytten håller ner avtryckaren. Normalt så är det pjäser med helautomatisk mekanism som man avser med "automatkanon".
Eldhastigheten i sig torde inte ha så mycket att göra med skillnaden, även om det givetvis går att få ut betydligt högre sådana med helautomatisk mekanism.
Annars så är definitionsmässigt skillnaden mellan halv- och helautomatisk mekanism att vid halvautomat så måste skytten avfyra varje skott, medan vid helautomat så sker avfyrningen automatiskt direkt efter laddningen så länge skytten håller ner avtryckaren. Normalt så är det pjäser med helautomatisk mekanism som man avser med "automatkanon".
Eldhastigheten i sig torde inte ha så mycket att göra med skillnaden, även om det givetvis går att få ut betydligt högre sådana med helautomatisk mekanism.
Re: Svenska försöksfordon
tack för förklarningen.Bjernevik skrev:Enligt "Bofors 350 år" så var det faktiskt en automatkanon i den vagnen.
Annars så är definitionsmässigt skillnaden mellan halv- och helautomatisk mekanism att vid halvautomat så måste skytten avfyra varje skott, medan vid helautomat så sker avfyrningen automatiskt direkt efter laddningen så länge skytten håller ner avtryckaren. Normalt så är det pjäser med helautomatisk mekanism som man avser med "automatkanon".
Eldhastigheten i sig torde inte ha så mycket att göra med skillnaden, även om det givetvis går att få ut betydligt högre sådana med helautomatisk mekanism.
har du någon mer information angående Pansarvärnskanonvagnen?
så som vilken kanon som användes, jag antar att det är denna
http://sv.wikipedia.org/wiki/12_cm_akan_M/50
men jag vet ej.
Re: Svenska försöksfordon
Nej, informationen i boken var i princip en bild och texten "12 cm automatkanon"...sp15 skrev:har du någon mer information angående Pansarvärnskanonvagnen?
så som vilken kanon som användes, jag antar att det är denna
http://sv.wikipedia.org/wiki/12_cm_akan_M/50
men jag vet ej.
Men 12/50 kan jag svårligen tänka mig att det var, det är en tämligen stor sak med vattenkylning. Dessutom enbart i dubbelpjäsutförande mig veterligt.
Re: Svenska försöksfordon
Hmm...Bjernevik skrev:Nej, informationen i boken var i princip en bild och texten "12 cm automatkanon"...sp15 skrev:har du någon mer information angående Pansarvärnskanonvagnen?
så som vilken kanon som användes, jag antar att det är denna
http://sv.wikipedia.org/wiki/12_cm_akan_M/50
men jag vet ej.
Men 12/50 kan jag svårligen tänka mig att det var, det är en tämligen stor sak med vattenkylning. Dessutom enbart i dubbelpjäsutförande mig veterligt.
tja det var den 12cm akan jag hittade...
så då är det en "one off" som är special tilvärkad för den vagnen eller?
och vad tror du om kaliber längden på den?
jag är i kontakt med en som säger att det är en haubits, men jag tror han inte faktiskt har någon info på kanonen.
kan det vara samma kanon som var förslagen för krv?
"12 cm akan, L/40 Max eldhastighet, ca 40 skott/min Vo psgr 840 m/s /P=15 kg/ Vo sgr 680 m/s /P= 23 kg/ Psgr rotationsstyrd med icke medroterande sprängkon. Sgr normal 12 cm sgr. Patronlängd ca 1,l m"
jag förväntar mig inte rigtigt svar på alla dessa frågorna men det vore kul at veta något om kanonen
Re: Svenska försöksfordon
Chassit är nästan mer intressant. Fem bärhjul, drivhjul bak och inga stödrullar liknar inget svenskt pansarfordon såvitt jag vet. Om chassit är en försökskonstruktion är det väl då mycket möjligt att kanonen är en attrapp?
Intressant är i alla fall att man övervägde automatladdning i ett pansarfordon med grov kanonkaliber på 50-talet (?).
Intressant är i alla fall att man övervägde automatladdning i ett pansarfordon med grov kanonkaliber på 50-talet (?).
Re: Svenska försöksfordon
Följande är vad som står i "Bofors 350 år":
Det borde betyda att det inte var en attrapp utan en fungerande pjäs. Mest troligt en försöksmodell, även om man uppenbarligen använde sig av den kompetens man byggt upp i och med konstruktionen av 12 och 15 cm pjäser till flottan. Så man kan väl säga att det är en kusin till 12/50-pjäsen .Bofors genomförde under 1947 en idéstudie avseende bandgående artilleripjäser. Ett av koncepten drevs så långt att Bofors på ett bandchassi byggde in en 12 cm automatkanon. Tanken var att erbjuda ett stridsfordon med stor vapenverkan, primärt mot stridsvagnar. Försöket ledde inte till någon affär, men Bofors fick fram ett viktigt budskap. Med kunskap, uppbyggd inom sjöpjäsområdet, var det möjligt att i ett begränsat utrymme i ett fordon automathantera även grövre ammunition.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
Re: Svenska försöksfordon
Det är inte en pansarvärnskanonvagn, utan en stormartillerivagn.
Re: Svenska försöksfordon
OK, men som tidigare sagts så var det väl i så fall inte en automatkanon utan en automatladdad d:o? Vilken nytta skulle man ha att kunna skjuta automateld med en pvkv/sav? En fartygspjäs är en sak men i ett stridsfordon kan man knappast ha med sig mycket ammunition.Bjernevik skrev:Följande är vad som står i "Bofors 350 år":
Det borde betyda att det inte var en attrapp utan en fungerande pjäs. Mest troligt en försöksmodell, även om man uppenbarligen använde sig av den kompetens man byggt upp i och med konstruktionen av 12 och 15 cm pjäser till flottan. Så man kan väl säga att det är en kusin till 12/50-pjäsen .Bofors genomförde under 1947 en idéstudie avseende bandgående artilleripjäser. Ett av koncepten drevs så långt att Bofors på ett bandchassi byggde in en 12 cm automatkanon. Tanken var att erbjuda ett stridsfordon med stor vapenverkan, primärt mot stridsvagnar. Försöket ledde inte till någon affär, men Bofors fick fram ett viktigt budskap. Med kunskap, uppbyggd inom sjöpjäsområdet, var det möjligt att i ett begränsat utrymme i ett fordon automathantera även grövre ammunition.
Re: Svenska försöksfordon
Precis som Isu-122 skulle den säkert kunna lösa båda uppgifterna men såvitt jag förstår var beteckningen Sav 12 cm.Stellan Bojerud skrev:Det är inte en pansarvärnskanonvagn, utan en stormartillerivagn.
Re: Svenska försöksfordon
Tja, Bofors skriver "automatkanon". Man får väl förutsätta att de har koll på definitionerna.Lasse Odrup skrev:OK, men som tidigare sagts så var det väl i så fall inte en automatkanon utan en automatladdad d:o? Vilken nytta skulle man ha att kunna skjuta automateld med en pvkv/sav? En fartygspjäs är en sak men i ett stridsfordon kan man knappast ha med sig mycket ammunition.
Det jag kan tänka mig är att man från Bofors sida såg det som intressant att skjuta eldstöt om två till tre skott för att säkerställa träff, för att sedan snabbt uppsöka ny eldställning. Eller också ville man bara visa vad man kunde åstadkomma rent tekniskt.
Re: Svenska försöksfordon
Jo, så kan det förstås vara. Särskilt om man avsåg att främst använda vagnen för indirekt eld, en sorts föregångare till Bandkanon 1 alltså.Bjernevik skrev:Tja, Bofors skriver "automatkanon". Man får väl förutsätta att de har koll på definitionerna.Lasse Odrup skrev:OK, men som tidigare sagts så var det väl i så fall inte en automatkanon utan en automatladdad d:o? Vilken nytta skulle man ha att kunna skjuta automateld med en pvkv/sav? En fartygspjäs är en sak men i ett stridsfordon kan man knappast ha med sig mycket ammunition.
Det jag kan tänka mig är att man från Bofors sida såg det som intressant att skjuta eldstöt om två till tre skott för att säkerställa träff, för att sedan snabbt uppsöka ny eldställning. Eller också ville man bara visa vad man kunde åstadkomma rent tekniskt.