Stridsvagnseld med sidolutning?

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Stridsvagnseld med sidolutning?

Inlägg av Stefan Karlsson » 6 juni 2013, 08:37

iqbad skrev: En liten säkerhet är ingen överdrift direkt, om man estimerar att tyngdpunkten i höjdled ligger mitt i tornet (vilket antagligen är konservativt pga av vikt på motor, chassi och bepansring av vagnens nedre delar, så klarar vagnen c:a 36.5 innan den välter. Det låter väldigt begränsande att tillverkaren skulle hävda en så liten maximal tillåten sidolutning som 16 grader, terrängbilar och andra fordon klarar ofta upp till 45 grader.
Jag redovisar bara fakta och avser inte att spekulera i hur tillverkaren resonerat eller vilka faktorer som tillverkaren använt som grund för detta.

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:03
Ort: Mullsjö
Kontakt:

Re: Stridsvagnseld med sidolutning?

Inlägg av Thord Wedman » 9 juni 2013, 15:45

Jag håller med Stefan.
Enligt I-boken för strv 122 klarar den 16 graders sidlutning (30%)
Det behöver dock inte vara när risk för vältning föreligger utan max sidlutning man kan framföra vagnen i utan risk för att kana nerför den slänt man kör i. (bandens greppförmåga)

/Thord

iqbad
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 5 maj 2012, 17:26

Re: Stridsvagnseld med sidolutning?

Inlägg av iqbad » 9 juni 2013, 21:49

Thord Wedman skrev:Jag håller med Stefan.
Enligt I-boken för strv 122 klarar den 16 graders sidlutning (30%)
Det behöver dock inte vara när risk för vältning föreligger utan max sidlutning man kan framföra vagnen i utan risk för att kana nerför den slänt man kör i. (bandens greppförmåga)

/Thord
Ja, det låter mer rimligt, annars skulle det ju kunna bero (spekulation) t.ex på att smörjsystemet i motorn inte får olja vid kontinuerlig sidolutning över en viss gräns. Men jag har inga detaljkunskaper om hur just denna motor är uppbyggd.

Anledningen till att jag kommenterade var att det är felaktigt att säga att det är risk för vältning vid 16 grader, fysikens lagar gäller också för tyska stridsvagnar.

Mvh

Skriv svar