Svenska stridsvagnar i filminspelningar

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
VJ5
Medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 27 juni 2008, 16:49

Svenska stridsvagnar i filminspelningar

Inlägg av VJ5 » 21 februari 2013, 18:41

Är det någon som vet mer om filmen Vargen som sändes i svensk TV 1984(?). I denna film som spelades in i Skåne(bl.a. vid Tygelsjö Kyrka) deltog Centurioner från P6. Kan man idag få tag på filmen? Är det någon som har någon information om denna film och Centurionerna som deltog, eller annat av vikt?
Strv 102 som deltog i inspelning av filmen Vargen.jpg

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Svenska stridsvagnar i filminspelningar

Inlägg av Lasse O » 21 februari 2013, 19:07

Du menar den TV-film där Per Oscarsson spelar en officer med stort samvete och heder som knatar runt i en reglementsvidrig uniform m/68 och som småningom blir någon sorts militär ledare för ett Nordsverige som är demokratiskt och händelsevis liknar Nordvietnam i motsats till ett Sydsverige som är diktatoriskt och lika händelsevis liknar Sydvietnam? Åtminstone antyds den utvecklingen i filmen även om den inte direkt är uttalad.

Jag hade för mig att den visades redan under det röda 70-talet men har nog fel. Vad jag minns var det några Centurionvagnar som då och då skymtade förbi men för en pansarnörd finns det nog inte mycket att se. Utom för de närmast sörjande vid samma regemente, förstås :)
Fast som ett typiskt svenskt tidsdokument sett ur ett vänsterperspektiv är filmen nog värdefull. Vad jag minns är att filmens sens moral var att politiker och militärer generellt är onda men att det finns undantag och att de då alltid har hjärtat till vänster :D

Axial
Medlem
Inlägg: 565
Blev medlem: 21 mars 2006, 21:09
Ort: Dalasocken

Re: Svenska stridsvagnar i filminspelningar

Inlägg av Axial » 22 februari 2013, 15:43


Skriv svar