Rea på stridsfordon.

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7166
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Rea på stridsfordon.

Inlägg av sonderling » 6 november 2012, 15:24

http://www.expressen.se/motor/har-ar-de ... klassiker/

Utifall att ni missat detta!

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Rea på stridsfordon.

Inlägg av Hans » 6 november 2012, 16:47

Ha, jag har sett samlingen.

2002 ungefär så gick Victory Memorial Museum i Arlon i södra Belgien i konkurs (?) och samlingarna gick till - just det, National Military History Center. Det sades vara den största samlingen av andra världskrigsfordon utan pansar.

MVH

Hans

Edit: A traffic realignment had substantially reduced visitors for the Belgian museum, forcing Mr. Arend to consider liquidating the collection. Rather than dispersing the collection, Arend sold the entire contents to Dean Kruse.Kruse transported it to his Auburn home. The relocation of the collection from the Belgian facility to its current home took place between October 2001 and January 2002. The tanks in the Belgium collection did not make the trip, but 140 other armored and soft skin vehicles did. The extensive collection of German military vehicles–probably the largest gathering of Nazi-era soft-skin vehicles on this continent–is for many people the highlight of the museum. Support vehicles, which make up the bulk of any mechanized army, are well represented, including many rare types from various nations. The scope of the vehicles ranges from a rare armored cab M26 tank transporter with corresponding trailer to an array of motorcycles. Seven different nation’s vehicles are represented.
http://www.militarytrader.com/military- ... in_indiana
Senast redigerad av 1 Hans, redigerad totalt 6 gånger.

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Rea på stridsfordon.

Inlägg av NIL » 6 november 2012, 17:10

Jag tycker att de svenska översättningarna (bildtexterna) är ganska underhållande :-)
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Rea på stridsfordon.

Inlägg av Hans » 6 november 2012, 17:24

:lol:

Gevärsfordon och kommandobil t.ex.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Inlägg: 2518
Blev medlem: 28 september 2005, 22:45
Ort: Höga tornet
Kontakt:

Re: Rea på stridsfordon.

Inlägg av gostap » 7 november 2012, 10:13

Undras vad flak-88:an skulle kosta? Bra att ha i trädgården för att hålla bort grannens tok-pissande kattfan....
Mvh

Gostap

"Fortis in adversis humilis in secundis"

Maus
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 17 mars 2012, 10:29

Re: Rea på stridsfordon.

Inlägg av Maus » 12 november 2012, 20:29

Men hallå! Victory Museum låg i Luxembourg, inte i Belgien. Jag var där 1994 och det stängdes som sagt ca 1998 pga bråk om en motorvägsavfart. Man kan undra om inte annat också låg bakom, så otroligt avgörande kunde det väl inte vara?

/Maus

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Rea på stridsfordon.

Inlägg av Hans » 13 november 2012, 10:48

Belgien, inte Luxembourg - lita på mig när jag säger att jag är fel person att bråka med om det :wink:

Det där med avfarten får jag inte heller att gå ihop - det är en av huvudinfarterna till Arlon och jag har inget minne av att den har varit stängd länge.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Rea på stridsfordon.

Inlägg av Lasse O » 15 november 2012, 16:21

NIL skrev:Jag tycker att de svenska översättningarna (bildtexterna) är ganska underhållande :-)
Ungefär som History Channels omdöpning av 88 mm lvkan till "antiflygplansgevär" :roll:

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Rea på stridsfordon.

Inlägg av Hans » 15 november 2012, 17:36

Om jag begriper min franska rätt så säger de här att museumet lovades ensamrätt på att ha en typ kafeteria i det området men sedemera fick andra tillstånd att öppna motsvarande i närheten. Och tydligen skulle inkomsterna från fikaförsäljningen tippat vågskålen.

http://deuxiemeguerremondia.forumactif. ... ial-museum

MVH

Hans

Skriv svar