Riktmedel i Tiger-stridsvagnar.

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Ressel
Medlem
Inlägg: 660
Blev medlem: 2 januari 2003, 22:45
Ort: göteborg

Riktmedel i Tiger-stridsvagnar.

Inlägg av Ressel » 18 januari 2003, 21:02

Vad har Tigern för riktmedel till sin kanon? Hörde nånstans att den hade mycket bättre än vad T-34an hade. Vad hade den isf?

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 18 januari 2003, 23:05

Så mycket mer än att de till dess 88mm KwK36 L/56 hade ett sikte med namnet TZF9b, senare 9c vet jag inte. :) TZF står för Turmzielfernrohr, ung. (kanon)tornmålsikte.

/Johan

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Riktmedel i Tiger stridsvagnar.

Inlägg av MD650 » 18 januari 2003, 23:15

Ilúvatar skrev:Vad har Tigern för riktmedel till sin kanon? Hörde nånstans att den hade mycket bättre än vad T-34an hade. Vad hade den isf?
Förmodligen någon form av streckplatta och uppsättningstrumma.

:)

Kompanichefen
Medlem
Inlägg: 279
Blev medlem: 2 november 2002, 22:44
Ort: Främre ledningsplats

Inlägg av Kompanichefen » 18 januari 2003, 23:25

Jag vet faktiskt inte, men ser fram emot Larssons inlägg då det hela klaras ut.

--

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 18 januari 2003, 23:27

Kompanichefen skrev:Jag vet faktiskt inte, men ser fram emot Larssons inlägg då det hela klaras ut.
:lol: Ja så kan man ju också säga. :) Väntar även jag med spänning på vad herr Larsson trollar fram. :wink:

/Johan

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 18 januari 2003, 23:28

Johan Elisson skrev:
Kompanichefen skrev:Jag vet faktiskt inte, men ser fram emot Larssons inlägg då det hela klaras ut.
:lol: Ja så kan man ju också säga. :) Väntar även jag med spänning på vad herr Larsson trollar fram. :wink:

/Johan
Ja..det är ingen annan som har orken att leta på nätet...
:)

Användarvisningsbild
Oskar R.
Medlem
Inlägg: 362
Blev medlem: 25 mars 2002, 22:04
Ort: Västra Frölunda!

Inlägg av Oskar R. » 18 januari 2003, 23:37

a..det är ingen annan som har orken att leta på nätet...
Eller så kanske han kan det utan att leta på nätet.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 18 januari 2003, 23:38

Precis. :)

Larsson???

/Johan

Kompanichefen
Medlem
Inlägg: 279
Blev medlem: 2 november 2002, 22:44
Ort: Främre ledningsplats

Inlägg av Kompanichefen » 18 januari 2003, 23:46

Under tiden får ni läsa en kort episod:

---
Medan min riktare sergeant Kramer, fortfarande sköt på de ryska pansarvärnskanonerna, tittade jag i rätt tid åt vänster och upptäckte en T-34, som hade vänt då vi visade oss och som nu körde nästan rakt mot Kerscher. Det var en kritisk situation i vilken det bokstavligen handlade om sekunder. Vi hade tur att ryssen, som alltid, hade stängt tornluckorna, och att han inte hastigt nog kunde överblicka terrängen. Kerscher hade inte sett stridsvagnen, då den praktiskt taget kom bakifrån och nu rusade förbi honom på högst 50 m avstånd. Jag kunde precis bara förklara för Kerscher:"Halla, Kerscher, en T-34 alldeles bakom dig. Se upp!" Kerscher gjorde slut på ryssen med en fullträff. Vagnen körde ned i en bombkrater och blev stående där. Vi hade all anledning att andas djupt för en gångs skull. Om Ivan hade behållit nerverna under kontroll och skjutit, hade vi båda förmodligen varit tillintetgjorda. De övriga fem T-34-oma kom inte ens till skott och var väl knappt på det klara med av vem och varifrån de blev sönderskjutna. De sovjetiska stridsvagnarna måste köra i kolonn över järnvägsövergången innan de kunde sprida sig riktigt. Denna manöver hämmade naturligtvis deras anfall mycket. Vi hade kommit några minuter för tidigt för våra motståndare. Resten av de fientliga stridsvagnar som ännu körde bakom banvallen, kunde vi inte utplåna. Ivan hade genast dragit sig tillbaka i den skyddande, sumpiga skogen, när vi började att röja upp hos honom. Hans infanteri kunde också till stor del dra sig tillbaka, medan vi måste befatta oss med pansarvärnskanonerna och stridsvagnarna.
---

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 18 januari 2003, 23:57

Ja, ja. Sluta tjata.

Jag vet faktiskt inte exakt hur siktet på Tigervagnarna fungerade, men jag förutsätter att
systemet var likdant som på ett av de sista projekten på Tiger II:an (105mm L/72)
med undantag för att den vagnen skulle ha haft en stereoskopisk avståndsmätare.
Streckplattan såg ut som på ett vanligt grg, d.v.s. horisontella linjer för givna avstånd,
med korta vertikala linjer på avståndslinjerna för olika avstånd.

Vidare så har jag viss erfarenhet av tyska och sovjetiska stridsfordonssikten,
genom att jag har haft förmånen att krättra omkring på insidan av pansarmuseets fordon.
P.g.a. tidsbrist och det faktum att jag då (som värnpliktig) lade mest tid på de modernare vagnarna
(T-72, Chieftain, Strv 105, Strv S, Leopard I, IKV-91 och B-Kan),
så blev det ganska snabba vändor i T-34/85:an och Marder II:an.

Vad jag dock bl.a. märkte var skillnaden hos optiken.
Inte rent tekniskt. De var båda av modellen "kikarsikte modell större", fastskruvat på vapenvaggan.

Den stora skillnaden låg på optikens kvalitet, där den tyska optiken uppfattades som modern,
med god skärpa ända ut i kanterna.
T-34:ans optik var däremot ett sorgligt kapitel, med bristande skärpa även mitt i.

En liten brasklapp dock: Det var relativt dåligt upplyst i den lokal som T-34:an stod i, vilket knappast gjorde saken bättre.

Så jag skulle vilka säga att skillnaden i sikten mellan T-34:an och Tiger-vagnarna inte berodde på någon finurlig teknologi utan p.g.a. dåtidens förnämligaste optiska industri.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 18 januari 2003, 23:57

trevlig läsning, hur många fiende stridsvagnar lyckades dom slå? 8O

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 19 januari 2003, 00:03

Hittade turligt nog en bild på ett TZF9b (den enda bild som dök upp på en bildsökning på google under "turmzielfernrohr"):

Bild

Larsson, kan du förklara närmre?

/Johan

Ressel
Medlem
Inlägg: 660
Blev medlem: 2 januari 2003, 22:45
Ort: göteborg

Inlägg av Ressel » 19 januari 2003, 00:06

Dom bestämde alltså avstånd med den grejen som du snacka om, den med strecken och sen fick dom på ren chansning och kunskap naturligtvis sikta lite över fiende tanken så att de träffade. Har jag förstått rätt?

Användarvisningsbild
Oskar R.
Medlem
Inlägg: 362
Blev medlem: 25 mars 2002, 22:04
Ort: Västra Frölunda!

i

Inlägg av Oskar R. » 19 januari 2003, 00:13

Jaha, hur läser man av den då???

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 19 januari 2003, 00:17

Tar mig friheten att svara trots att jag inte heter Larsson....

Skalan till vänster är för ksp och siffrorna representerar avstånd i 100-tal i m med början på 100 m upp till 1200.

Skalan till höger är för kanonen med samma princip som för ksp. Skalan börjar från 0 till 4000 m.



Hur man riktar har jag ingen aning om men förmodligen med någon form av uppsättningstrumma. Men principen torde vara att har man ett avstånd (bedömt/mätt) t.ex. 1800 så lägger man ringen för 1800m på målet vid skjutning med kanon. Samma princip torde det även vara för ksp.

:)

Skriv svar