Praktisk skottvidd med strv

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Praktisk skottvidd med strv

Inlägg av MD650 » 17 januari 2003, 20:38

Har lite funderíngar angående praktiskt skjutavstånd med strv under 2.vk för t.ex Pzkfw IV, Panther och Tiger.

Nån som har någon info?

:)

Kompanichefen
Medlem
Inlägg: 279
Blev medlem: 2 november 2002, 22:44
Ort: Främre ledningsplats

Inlägg av Kompanichefen » 18 januari 2003, 10:37

Jag har ett exempel vad gäller Tiger v T-34. Målsättningen för den tyska vagnen var att komma under 900 meter då 8,8 cm kanonen i princip "förintade" den sovjetiska vagnen.

Koskela
Ny medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 juni 2002, 13:26
Ort: Uppland

Inlägg av Koskela » 18 januari 2003, 13:03

Hej!
Den praktiska skottvidden har en samband mellan kaliberna på kanonen samt hur långt dess eldrör är. I princip betyder att ett längre eldrör medför längre acceleration för granaten i kanonen. Detta mäter man i kaliberlängder. (Exempel 5cm kanon L70 har ett eldrör på 5X70cm=350cm) Detta medför en högre utgångshastighet vid mynningen. Detta har två viktiga fördelar. Dels har man en flackare projektilbana och kan därför lättare träffa målet om det uppmätta avståndet inte stämmer med verkligheten. Den andra fördelen beror på vilken ammunition man skjuter. Med fullkalibriga pansarprojektiler är rörelseenergin den viktigaste faktorn vid träff i målet. Ju högre hastighet vid träffen desto större penetrationsförmåga. Jag vet tyvärr inte om det fanns RSV-ammunition i bruk vid denna tid till stridsvagnarna, vilkens penetrationsförmåga inte avgörs av hastigheten på granaten.

Jag håller precis på med att plöja genom Franksson/Zetterlings bok "Slaget om Kursk". På s. 13 nämner de att den praktiska skottvidden för Tigerns 8,8cm var upp till 1500 meter mot T-34. PzKpfw IV:ans klenare 7,5cm var den praktiska skottvidden ca 800 meter mot samma mål.

Att tänka på var att Tigerstridsvagnen hade en 8,8cm kanon med ett eldrör på 56 kaliberlängder (L56). Pz IV:ans kanon var på 43 kaliberlängder (L43). Pantherstridsvagnens kanon kaliber var på 7,5cm med en eldrörslängd på L70. Trots den utseendemässigt klenare kalibern var Panthervagnens praktiska skottvidd lika lång som den grövre Tigervagnen (1500 meter mot T-34).

Som kuriosa kan jag nämna att Kv-1 & T-34/76:ans 76,2cm kanon hade en kaliberlängd på L42, vilket borde göra att deras pansarbekämpningsförmåga måste ha legat i samma klass som PzKpfw IV.
T-34/85 8,5cm:s kanon var på endast 51 kaliberlängder.
Den senare förekommande Kungstigern och Ferdinand hade även en 8,8cm kanon, med med en eldrörslängd på L71!!

/Koskela

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 18 januari 2003, 14:35

Tack för det utförliga svaret koskela.
Det mesta kände jag till utan det jag sökte var lite "bekräftade" skottvidder som exemplet med Tigern du nämner.

:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 18 januari 2003, 17:47

Koskela skrev:Hej!
Den praktiska skottvidden har en samband mellan kaliberna på kanonen samt hur långt dess eldrör är. I princip betyder att ett längre eldrör medför längre acceleration för granaten i kanonen. Detta mäter man i kaliberlängder. (Exempel 5cm kanon L70 har ett eldrör på 5X70cm=350cm) Detta medför en högre utgångshastighet vid mynningen. Detta har två viktiga fördelar. Dels har man en flackare projektilbana och kan därför lättare träffa målet om det uppmätta avståndet inte stämmer med verkligheten. Den andra fördelen beror på vilken ammunition man skjuter. Med fullkalibriga pansarprojektiler är rörelseenergin den viktigaste faktorn vid träff i målet. Ju högre hastighet vid träffen desto större penetrationsförmåga. Jag vet tyvärr inte om det fanns RSV-ammunition i bruk vid denna tid till stridsvagnarna, vilkens penetrationsförmåga inte avgörs av hastigheten på granaten.

Jag håller precis på med att plöja genom Franksson/Zetterlings bok "Slaget om Kursk". På s. 13 nämner de att den praktiska skottvidden för Tigerns 8,8cm var upp till 1500 meter mot T-34. PzKpfw IV:ans klenare 7,5cm var den praktiska skottvidden ca 800 meter mot samma mål.

Att tänka på var att Tigerstridsvagnen hade en 8,8cm kanon med ett eldrör på 56 kaliberlängder (L56). Pz IV:ans kanon var på 43 kaliberlängder (L43). Pantherstridsvagnens kanon kaliber var på 7,5cm med en eldrörslängd på L70. Trots den utseendemässigt klenare kalibern var Panthervagnens praktiska skottvidd lika lång som den grövre Tigervagnen (1500 meter mot T-34).

Som kuriosa kan jag nämna att Kv-1 & T-34/76:ans 76,2cm kanon hade en kaliberlängd på L42, vilket borde göra att deras pansarbekämpningsförmåga måste ha legat i samma klass som PzKpfw IV.
T-34/85 8,5cm:s kanon var på endast 51 kaliberlängder.
Den senare förekommande Kungstigern och Ferdinand hade även en 8,8cm kanon, med med en eldrörslängd på L71!!

/Koskela
Det är ju inte bara längden på eldröret som har betydelse:

* ammunitionen och dess utformning
* siktet och dess utformning

:)

Kompanichefen
Medlem
Inlägg: 279
Blev medlem: 2 november 2002, 22:44
Ort: Främre ledningsplats

Inlägg av Kompanichefen » 18 januari 2003, 19:47

Ett tillägg till min tidigare kommentar. 900-meters exemplet är hämtat från "Tiger in Schlamm" där Otto Carius ger ett exempel på räckvidden. Han nämner också att "den [T-34] var farlig för oss framifrån på 600 meter, från sidan på 1500 meter och bakifrån redan på 1800 meters avstånd". Carius var en f.d. värnpliktig officer som under kriget avancerade från rekryt till stridsvagnskompanichef, Tiger-stridsvagnar. Han var även chef för ett pansarvärnskanonförband.

--

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 20 januari 2003, 13:42

Intressant att hora teorin. Den PRAKTISKA skottvidden med verkan i maalet maaste ju ha varit beroende av sikten over terrang. Pansartrupperna tranades ju i att soka 'terrangskydd' nar det var mojligt och det vore intressant att hora vad som 'var det vanliga' - vid sammanstotningar. Paa allting utom pannkaksplatt stepp - bor det ha varit mycket svaart att lokalisera maal paa langre avstaand an 1000 meter och i de flesta fall i praktiken - mycket mindre.

Skriv svar