Jagdtiger
- Fredrik Andersson
- Medlem
Jagdtiger
Med anledning av den diskussion som försigår avseende litteratur kring denna maskin på annan plats i forumet har jag några funderingar på ovan nämnda maskin.
- När sattes Jagdtigern in i strid för första gången?
- I vilken drabbning deltog flest Jagdtigrar?
- Med tanke på att maskinen kom så sent i kriget och därmed inte hann utvecklas undrar jag vilka maskinens största barnsjukdomar var? Om kriget fortsatt några år till hade det kanske kommit en "Jagdtiger II" som eliminerat dessa men nu blev det ju inte så.
- Var någon av de sovjetiska och amerikanska "pansarförstörarna" likvärdiga avseende eldkraft och bepansring?
- Om man vill titta på en Jagdtiger i dag, är det Tyskland och Storbritannien som gäller då?
- När sattes Jagdtigern in i strid för första gången?
- I vilken drabbning deltog flest Jagdtigrar?
- Med tanke på att maskinen kom så sent i kriget och därmed inte hann utvecklas undrar jag vilka maskinens största barnsjukdomar var? Om kriget fortsatt några år till hade det kanske kommit en "Jagdtiger II" som eliminerat dessa men nu blev det ju inte så.
- Var någon av de sovjetiska och amerikanska "pansarförstörarna" likvärdiga avseende eldkraft och bepansring?
- Om man vill titta på en Jagdtiger i dag, är det Tyskland och Storbritannien som gäller då?
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"
En kamrats livsfilosofi:
Re: Jagdtiger
http://the.shadock.free.fr/Surviving_Tigers.pdfFredrik Andersson skrev:Om man vill titta på en Jagdtiger i dag, är det Tyskland och Storbritannien som gäller då?
MVH
Hans
- Fredrik Andersson
- Medlem
Jösses? Finns det verkligen bara 3 (tre!!!) exemplar bevarade??
Regimus Neque Hostis
En kamrats livsfilosofi:
En kamrats livsfilosofi:
Med tanke på att ett fåtal producerades så är det nog rimligt.Fredrik Andersson skrev:Jösses? Finns det verkligen bara 3 (tre!!!) exemplar bevarade??
Motor och transmission, problem som de delade med Tiger II.- Med tanke på att maskinen kom så sent i kriget och därmed inte hann utvecklas undrar jag vilka maskinens största barnsjukdomar var?
- Medlem
Jagdtiger/Tiger II - använde de sålunda samma sorts motor och transmission? Hade de fler delar som var gemensamma, bottenplatta och liknande?
Regimus Neque Hostis
En kamrats livsfilosofi:
En kamrats livsfilosofi:
Pansarvärnskanonvagnen Jagdtiger byggde på samma chassi som till Tiger II.Fredrik Andersson skrev:Jagdtiger/Tiger II - använde de sålunda samma sorts motor och transmission? Hade de fler delar som var gemensamma, bottenplatta och liknande?
Så i grunden var det samma vagn med gemensamma delar. Istället för ett torn så byggdes det en fast "överbyggnad" där man monterade in 128 mm pvkanon (12,8cm PaK44 L/55).
Du kan jämföra med t.ex. strv 122, bgbv 120 och ingbv 120. Samma grundchassi men olika användningsområden.
Inte riktigt sant...MD650 skrev:Pansarvärnskanonvagnen Jagdtiger byggde på samma chassi som till Tiger II.Fredrik Andersson skrev:Jagdtiger/Tiger II - använde de sålunda samma sorts motor och transmission? Hade de fler delar som var gemensamma, bottenplatta och liknande?
Så i grunden var det samma vagn med gemensamma delar. Istället för ett torn så byggdes det en fast "överbyggnad" där man monterade in 128 mm pvkanon (12,8cm PaK44 L/55).
Du kan jämföra med t.ex. strv 122, bgbv 120 och ingbv 120. Samma grundchassi men olika användningsområden.
JT var 410mm längre för att kunna hålla den större 128mm kanonen.
Mvh
Kent
Helt rätt!Kent W skrev: [Inte riktigt sant...
JT var 410mm längre för att kunna hålla den större 128mm kanonen.
Mvh
Kent
Det jag menade att grunden var densamma.
Jag har hittat uppgifter på att förlängningen på Jagdtiger var både 260 mm och 400mm.
Men det kan ju bero på hur man mäter.
Oaktat det så är det ett förlängt Tiger II-chassi.
En skillnad på själva Jagdtiger var att det fanns två typer av bandaggregat.Fredrik Andersson skrev:Jagdtiger/Tiger II - använde de sålunda samma sorts motor och transmission? Hade de fler delar som var gemensamma, bottenplatta och liknande?
En med åtta bärhjul ( Porsche) och huvuddelen med nio bärhjul (Henschel).
Ta reda på fakta MD, du sitter ju bara å gissar.....
Det byggdes 10 vagnar med alternativ upphägning - porsche - men den var för komplicetad så man gick tillbaka till
Henschels. I övrigt delar Jagdtiger o Königstiger alla komponenter förutom att jagdtiger är ngt längre, inte för att husera kanonen, utan för att husera överbyggnaden. Lägg märke till att alla komponenter i både könig o jagd är konstruerade för en vagn på 40 ton, inte 86. Vilket leder till barnsjukdomen - den går sönder när du kör den längre än 10 mil.....
Första gången i strid, svårt att säga, vi har sett bevis på att den var insatt på test efter Arnhem i samma område, dessutom I ardennerna, December. Men första gången som KTB medger är i operation Nordwind i januari 45.
Det byggdes 10 vagnar med alternativ upphägning - porsche - men den var för komplicetad så man gick tillbaka till
Henschels. I övrigt delar Jagdtiger o Königstiger alla komponenter förutom att jagdtiger är ngt längre, inte för att husera kanonen, utan för att husera överbyggnaden. Lägg märke till att alla komponenter i både könig o jagd är konstruerade för en vagn på 40 ton, inte 86. Vilket leder till barnsjukdomen - den går sönder när du kör den längre än 10 mil.....
Första gången i strid, svårt att säga, vi har sett bevis på att den var insatt på test efter Arnhem i samma område, dessutom I ardennerna, December. Men första gången som KTB medger är i operation Nordwind i januari 45.
Precis!Battler skrev:Motor och transmission, problem som de delade med Tiger II.- Med tanke på att maskinen kom så sent i kriget och därmed inte hann utvecklas undrar jag vilka maskinens största barnsjukdomar var?
Det var ju samma motor med samma effekt som till Jagdpanthern. Då blir det inte lätt att, med en motor som är avsedd för 46 ton (Jagdpanthern), driva en vagn som väger 72-76 ton (finns uppgifter från 68 ton). Vikten varierar beroende på vad man räknar in i vikten.
Det gäller att få harmoni i hela drivlinan (motor - bandaggregat).
Hittade uppgifter (som ej är vetenskapligt grundade) att Hitler ville bygga en eldkastarvariant av Jagdtigern.
Nu blev det ju aldrig så.

Nu blev det ju aldrig så.
Det största problemet i Jagdtigern liksom Königstiger bar inte motorn, även om den var svag i förhållande till vikten, utan växlar och överföringsenheten som drev banden. De slets ut betydligt snabbare än på t ex Panthern.
Grunden när man tillverkar ett stridsfordon (pansarskyttefordon, stridsvagn, pvkv m.m.) är att man måste göra en avvägning mellan eldkraft, rörlighet och skydd.Battler skrev:Motor och transmission, problem som de delade med Tiger II.- Med tanke på att maskinen kom så sent i kriget och därmed inte hann utvecklas undrar jag vilka maskinens största barnsjukdomar var?
Ikv 91 är ett bra exempel där man har prioriterad ned skyddet till förmån för rörligheten. Där igenom får man med den höga rörligheten ett skydd i sig.
Jagdtigern är ett bra exempel där man prioriterat eldkraft och skydd till bekostnad på rörligheten med alltför svag drivlina (motorn, transmission, bandaggregat). Ett annat exempel är Ferdinand.