Arsenalen

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
k500
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 20 augusti 2007, 22:14
Ort: Stockholm

Re: Arsenalen

Inlägg av k500 » 4 januari 2013, 18:13

Minns inte om det var en White eller International jag tittade pà i somras. Risk att den nu är skrotad dà skicket inte var det bäst men en bra grund till en klassisk halvbandare hade det varit.

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Arsenalen

Inlägg av Stefan Karlsson » 10 januari 2013, 23:21

2012 blev ett bra år trots en relativt dålig sommar - 20 000 besökare så när som på 8 st.

En nyhet som vi installerade strax före jul är "Tokyo Wars" - ett arkadspel för en eller två spelare - riktigt kul för både stora och små. En annan nyhet var M 16 halvbandvagnen som nu står på plats och som framöver kommer att kompletteras med detaljer som ägaren tidigare inte hunnit med att sätta på plats.

Ytterligare en nyhet är radiostyrd modell (Leopard 1 i skala 1:10) tillverkad i metall av Ronnie Petersons pappa - mästerlikt bygge rent tekniskt och även utseendemässigt med tanke på att han, då på 70-talet bara hade en plastmodell som förlaga.

Året 2013 har börjat bra och nu i helgen har vi "julgransplundring" kaffe och lussebulle till rabatterat pris.
Inom kort kommer vårens program med aktiviteter och föredrag att läggas ut på hemsidan.

Passa på att gilla Arsenalen på facebook - där får man senaste nytt, exvis tips om nyheter i butiken.

www.arsenalen.se

Välkomna,
Stefan Karlsson

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28546
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Arsenalen

Inlägg av Hans » 11 januari 2013, 15:09

Stefan Karlsson skrev:"Tokyo Wars"
Tack google.

http://www.youtube.com/watch?v=vcph58ZbNts&gl=BE

MVH

Hans

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Arsenalen

Inlägg av Stefan Karlsson » 26 januari 2013, 14:53

Ytterligare ett intressant nytillskott i form av en Volvo 144 från 1974 - försedd med original gengasaggregat. Klart intressant bygge där oljekrisen på 70-talet togs på största allvar. Tidningen Klassiska Bilar har ett reportage om bilen i sitt senaste nummer.
http://arsenalen.se/default.aspx

Man lät tillverka 10 bilar som placerades ut på försök hos olika funktioner i samhället - är det någon som känner till någon som var med vid dessa försök vore vi tacksamma för en kontakt.

Vill även passa på att informera om vårens föredrag mm
http://arsenalen.se/aktiv.aspx

Ett antal intressanta fördrag som kan rekommenderas.

Genom att gilla på facebook får du del av nyheter mm

Stefan Karlsson

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Arsenalen

Inlägg av Stefan Karlsson » 13 februari 2013, 22:48

Lördag 20:e april kör vi loss med Modellhelg.
Ambitionen är att det skall bli en blandning av modeller och allt som hör till - både små och stora modeller, statiska, RC osv + en massa aktiviteter naturligtvis i syfte att locka en massa nyfikna besökare.

Mer info kommer efterhand.

Det händer hela tiden nya saker - på övervåningen står just nu en intressant modell av en Leopard 1 - ca skala 1:10 - radiostyrd och en liten bensinmotor. Vagnen har byggts av racerföraren Ronnie Petersons pappa.

Nästa vecka är det sportlovspecial - öppet hela veckan - måndag-söndag - och olika aktiviteter.

Gilla gärna på Facebook.
https://www.facebook.com/arsenalen.sver ... onsmuseeum

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Arsenalen

Inlägg av Stefan Karlsson » 26 februari 2013, 17:15

Hobbyfest på Arsenalen – lördag 20 april 2013
En dag med allt både inom och med anknytning till hobbyn – vi välkomnar: pansar, flyg, båt, tåg, figurer, RC mm i olika skalor – allt från fullskala till miniatyrer.

Föreningar, kommersiella aktörer och privatpersoner ges möjlighet att visa upp sin verksamhet.
Möjlighet för handlare och grossister att visa upp nyheter och sälja ur sitt sortiment
Möjlighet till Swap-meet för privatpersoner

Dagen kommer att kryddas med att Arsenalen visar upp modeller och andra spännande föremål ur gömmorna samt visar några fordon i aktion.
Förhandling med Försvarsmakten och några andra organisationer om att komma och visa något i skala 1:1 pågår.
Åkturer med Funtrak och Terrängbil kommer att erbjudas.

Målsättningen är att göra detta till ett årligt återkommande evenemang men tidpunkten för nästa års hobbyfest är inte fastställd.

Program i stort
Tider: Öppet för allmänheten: 1100-1600

Kom och titta på modeller av alla de slag, i olika skalor – allt från pyttelitet till fullskala.
- Radiostyrt
- Modelltåg
- Flygplan
- Tennfigurer
- Miltärfordon

Aktiviteter under dagen:
- Prova på att bygga modeller
- Prova att gjuta tennfigurer
- Workshops – olika teman
- Fordon i rörelse
- Åkturer med Funtrak och Terrängbil

Gilla gärna på Facebook.
https://www.facebook.com/arsenalen.sver ... onsmuseeum

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Arsenalen

Inlägg av Stefan Karlsson » 26 mars 2013, 22:41

En Bgbv 81 gästspelar under några veckor på Arsenalen. Exakt hur länge är fn lite oklart, den är på plats för att "jobba" lite framöver och när jobbet är klart kommer den att återgå till garaget för att bytas ut mot något annat "tungt".

Aktuella nyheter och film finns på facebook - följ våra nyheter genom att gilla.
https://www.facebook.com/arsenalen.sver ... onsmuseeum

Stefan

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Arsenalen

Inlägg av Stefan Karlsson » 14 april 2013, 21:39

Så, nu har bärgaren fått jobba lite. 100 ton väger det när man kopplar en vagn bakom, och sen är det bara att åka :) . Nu står vagnen på plats som blickfång invid motorvägen.

Bilder finns på facebook.
https://www.facebook.com/arsenalen.sver ... onsmuseeum

Stefan Karlsson

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Arsenalen

Inlägg av Stefan Karlsson » 9 maj 2013, 13:57

I år blir det en hel del nyheter:

En ny temautställning kommer att finnas på plats från och med i sommar - det blir 7 olika varianter av Tgb 903, både relativt "vanliga", men även några väldigt ovanliga - två av dem troligen de enda bevarade exemplaren.
Planen är att de skall finnas på plats från och med midsommar och sedan några månader framöver.

(Nästa sommar är tanken att det skall bli tema amfibie med tanke på 70 år sedan världens största landstigningsoperation - året efter något annat osv.)

5 juni inviger vi soldattorpsmuseet

Från 12 juni till prel 20 aug kommer en utställning om Raoul Wallenberg att finnas på plats

6 juni, 14/7, 11/8 blir det lite enklare "uppvisningar" då vi tar ut och luftar några fordon och 8/9 blir det den stora uppvisningsdagen för året.

Vill man få fler nyheter gör man klokt att följa Arsenalen på facebook
https://www.facebook.com/arsenalen.sver ... eum?ref=ts


Välkomna, Stefan Karlsson

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Arsenalen

Inlägg av Stefan Karlsson » 10 juli 2013, 19:31

Hittade följande omdöme på Tripadvisor:

"Fantastic museum for tankies. This has to be one of the best lit and most visitor friendly exposure to unique vehicles in all Europe. Only Bovington in England and Saumur in France outshine Arsenalen, and that being only by sheer volume. Located right along side the main highway only an hour outside Stockholm.. I can't say enough about the quality and hospitality we were shown. If you have any interest in military vehicles this is a MUST SEE./KE Zichal MD"

http://www.tripadvisor.se/ShowUserRevie ... ish_L.html

Inte dåligt att få det betyget.


Stefan

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28546
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Arsenalen

Inlägg av Hans » 16 augusti 2013, 16:42

Nu kan jag med stolthet säga att besökssiffrorna gick upp med sju personer 2013 tack vare mig.

Värt resan.

Det enda jag saknade var något att klättra i men eftersom jag hade förmånen att träffa Stefan IRL så vet han redan om det. Det var trevligt att träffas.

MVH

Hans (semester och utan dator fortfarande)

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Arsenalen

Inlägg av CvD » 16 augusti 2013, 21:53

Hans skrev:Nu kan jag med stolthet säga att besökssiffrorna gick upp med sju personer 2013 tack vare mig.

Värt resan.
Då lyckades du bättre än mig. :oops:
Skulle ta syrrans pojk på tur bland museer en torsdags i somras. Uppe med tuppen och iväg med bil till Flygvapenmuseet i Linköping. Efter ha varit där och tittat runt och låtit grabben testa Gripensimulatorn styrde vi kosan mot Arsenalen, hade gott om tid innan det stängde. Kommer dit runt 1645 och tycker det ser väldigt tomt ut på parkeringen... 8O
Verkar mystiskt så tar upp den där saken som kallas telefon men verkar ha röstkommunikation som något bihang och kollar Arsenalens hemsida... och upptäcker att jag varit blind och inte noterat öppningstiderna för sommaren. :roll: Istället för stänga klockan 20 som jag antagit stänger Arsenalen kl 17. :roll:

Det vara bara att snabbt gå in och köpa en glass samt ge grabben en stridsvagnsbyggsats (Leo 2) som plåster på såren... :oops:
Får göra ett nytt försöka nästa gång man åker hem till Sverige och har turen förbi syrran... :P
Den som väntar på något gott... :)

/CvD

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2590
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Arsenalen

Inlägg av Der Löwe » 17 augusti 2013, 11:10

Är Arsenalen en del av det just idag pågående Mälaren runt? Jag antar att ganska många MC åkare drar förbi. Om det gick att ha nån särskild militär mc uppvisning kanske det skulle gå att locka dit många av de entusiasterna som åker runt Mälaren t o m i regn. De kan kanske få upp ögonen för någon tyngre farkoster med vilket väl skulle vara bra för Arsenalen i synerhet men även försvarsintresset i allmänhet.

Ola Häggström
Medlem
Inlägg: 899
Blev medlem: 28 december 2007, 13:21
Ort: Österlen

Re: Arsenalen

Inlägg av Ola Häggström » 19 augusti 2013, 12:41

CvD skrev: ...Får göra ett nytt försöka nästa gång man åker hem till Sverige och har turen förbi syrran... :P
Den som väntar på något gott... :)

/CvD
Kolla hemsidan i förväg då, se till att det är en dag med Funtrak-körning.
Jag och barnen (7, 10, 12) var där en förmiddag i slutet av juli, och alla fyra var vi överens om att det var mycket lyckat. Ett snäpp över flygvapenmuseet (titta och känna är bättre än bara titta, men att dessutom köra... :thumbsup: ).

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28546
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Arsenalen

Inlägg av Hans » 19 augusti 2013, 15:51

Istället för IKV 91 som dragplåster från motorvägen står numera en vit Centurion. Fungerar bra fram tills första snön :wink:

Jag glömde bort en detalj till som jag gärna skulle vilja ha sett, 103'ans galler monterat.

MVH

Hans

Skriv svar