Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
-
gostap
- Medlem
- Inlägg: 2510
- Blev medlem: 28 september 2005, 22:45
- Ort: Höga tornet
-
Kontakt:
Inlägg
av gostap » 6 juli 2010, 00:41
Avdelningen korkade frågor:
Hur i h..e vevar man igång en tolv-cylindrig motor på +500hkr? Eller har jag missat något. Vad är det vinande ljudet?
Mvh
Gostap
"Fortis in adversis humilis in secundis"
-
MD650
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 16318
- Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
- Ort: Det egentliga Sverige
Inlägg
av MD650 » 6 juli 2010, 01:16
gostap skrev: Avdelningen korkade frågor:
Hur i h..e vevar man igång en tolv-cylindrig motor på +500hkr? Eller har jag missat något. Vad är det vinande ljudet?
Verkar vara nåt svänghjul man drar i gång så man får lite moment. Sedan är det "väl bara" att koppla in motorn när det snurrar tillräckligt???!!
-
Battler
- Medlem
- Inlägg: 5042
- Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
- Ort: Luleå
Inlägg
av Battler » 6 juli 2010, 01:26
gostap skrev:
Avdelningen korkade frågor:
Hur i h..e vevar man igång en tolv-cylindrig motor på +500hkr? Eller har jag missat något. Vad är det vinande ljudet?
Man sätter snurr på ett svänghjul, det vinande ljudet kommer nog från utväxlingen (svänghjulet snurrar fort som attan).
När man fått upp svänghjulet i rätt varv, kopplar man in det på motorn - och vips har man fått liv i en 23 liters motor.
Kompressionen är humana 6,8:1 så det möjligör väl det hela.
__________________________________
MVH
-
gostap
- Medlem
- Inlägg: 2510
- Blev medlem: 28 september 2005, 22:45
- Ort: Höga tornet
-
Kontakt:
Inlägg
av gostap » 6 juli 2010, 10:02
Aha, men måste kunna bli lite panik om man behöver starta snabbt(fienden dyker upp:))
Det var inte mycket till kompression, en bilmotor ligger väl upp mot 9-10,0kg?
Mvh
Gostap
"Fortis in adversis humilis in secundis"
-
Osprey
- Medlem
- Inlägg: 386
- Blev medlem: 8 oktober 2003, 19:18
- Ort: Göteborg
Inlägg
av Osprey » 6 juli 2010, 12:09
Varför startar man inte med el eller tryckluft istället.?
Svänghjulet måste ju som sagt innebära en något tveksam lösning om man behöver starta snabbt, samtidigt som det förmodligen innebär en extra vikt..? Eller väger det mindre än en startmotor/gasturbin skulle göra..? och har man verkligen ingen "möjlighet alls" att få igång den om man skulle få stopp ute på ett slagfält..?
-
Kent W
- Medlem
- Inlägg: 352
- Blev medlem: 15 februari 2005, 19:14
- Ort: Luleå
Inlägg
av Kent W » 6 juli 2010, 12:37
.
Senast redigerad av 1
Kent W, redigerad totalt 7 gånger.
-
MD650
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 16318
- Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
- Ort: Det egentliga Sverige
Inlägg
av MD650 » 8 juli 2010, 21:42
Tråden delad från denna
tråd.
-
Stefan Karlsson
- Medlem
- Inlägg: 635
- Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09
Inlägg
av Stefan Karlsson » 24 oktober 2010, 18:43
Fanns både Schwungmasseanladder och Durchdrehanlasser.
Båda ser ut som en startmotor och sitter monterade invid ordinarie startmotor - ett ganska smart sätt att ordna med hjälpstart istället för att använda startkablar - exvis när man har dåliga batterier.
Schwungmasse är en startmotor med ett internt svänghjul i och svänghjulet sätts i rotation med hjälp av veven som man sticker in bak i vagnen. När man fått upp tillräckligt med fart slår man till "tändningen" och kopplar in startmotorn.
Durchdreh är en startmotor utan svänghjul - ser annars ungefär likadan ut.
Istället för att veva använder man en Kubelwagen på vilken man längst bak kopplar en speciell liten växellåda som i sin tur via en kardanaxel vrider startmotorn i vagnen.
Båda varianterna fanns på Panther/Tiger och andra vagnar med HL 230 - har dock inte hittat någon som kan svara på varför man valde det ena eller det andra, men jag har nog bara sett Schwungmasse på mindre vagnar med HL 120 såsom Pz III.
Kanske föredrog man durchdreh på östfronten?