Tiger II-motor

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Inlägg: 2510
Blev medlem: 28 september 2005, 22:45
Ort: Höga tornet
Kontakt:

Tiger II-motor

Inlägg av gostap » 6 juli 2010, 00:41

Morgan skrev:Hej Battler,

det är en Tamiya i skala 1:16, en skala jag kommer att hålla mig till i fortsättningen, då det är roligare att bygga i större skalor än i mindre.

Just rc tanks från Tamiya brukar vara svindyra, uppåt 7-8.000:- exkl. frakt, men jag hade turen på min sida och fick tag på denna för en betydligt lägre summa, och det i obyggt skick i originalkartongen med en hel del extratillbehör till och inklusive frakt. Lägg sedan till kostanden för rc utrustning och ett IR-Battle-system så kommer du lätt upp i 10.000:- totalt...minst. Å andra sidan så kommer jag att ha fullt upp att bygga ihop den i alla fall det närmaste halvåret, så byggnöjet går inte att ta miste på.

En originalmotor i en original-Königstiger startas...


"Motorljudet" i en rc-Tamiya...


Lägg märke till hur lik en rc-Tamiya är originalet ljudmässigt...

Det är därför jag valde att satsa på en Königstiger från Tamiya!

Morgan
Avdelningen korkade frågor:
Hur i h..e vevar man igång en tolv-cylindrig motor på +500hkr? Eller har jag missat något. Vad är det vinande ljudet?
Mvh

Gostap

"Fortis in adversis humilis in secundis"

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Tiger II-bygge

Inlägg av MD650 » 6 juli 2010, 01:16

gostap skrev: Avdelningen korkade frågor:
Hur i h..e vevar man igång en tolv-cylindrig motor på +500hkr? Eller har jag missat något. Vad är det vinande ljudet?
Verkar vara nåt svänghjul man drar i gång så man får lite moment. Sedan är det "väl bara" att koppla in motorn när det snurrar tillräckligt???!!
:)

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5042
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Tiger II-bygge

Inlägg av Battler » 6 juli 2010, 01:26

gostap skrev: Avdelningen korkade frågor:
Hur i h..e vevar man igång en tolv-cylindrig motor på +500hkr? Eller har jag missat något. Vad är det vinande ljudet?
Man sätter snurr på ett svänghjul, det vinande ljudet kommer nog från utväxlingen (svänghjulet snurrar fort som attan).
När man fått upp svänghjulet i rätt varv, kopplar man in det på motorn - och vips har man fått liv i en 23 liters motor.
Kompressionen är humana 6,8:1 så det möjligör väl det hela.
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Inlägg: 2510
Blev medlem: 28 september 2005, 22:45
Ort: Höga tornet
Kontakt:

Re: Tiger II-bygge

Inlägg av gostap » 6 juli 2010, 10:02

Aha, men måste kunna bli lite panik om man behöver starta snabbt(fienden dyker upp:))
Det var inte mycket till kompression, en bilmotor ligger väl upp mot 9-10,0kg?
Mvh

Gostap

"Fortis in adversis humilis in secundis"

Användarvisningsbild
Osprey
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 8 oktober 2003, 19:18
Ort: Göteborg

Re: Tiger II-bygge

Inlägg av Osprey » 6 juli 2010, 12:09

Varför startar man inte med el eller tryckluft istället.?

Svänghjulet måste ju som sagt innebära en något tveksam lösning om man behöver starta snabbt, samtidigt som det förmodligen innebär en extra vikt..? Eller väger det mindre än en startmotor/gasturbin skulle göra..? och har man verkligen ingen "möjlighet alls" att få igång den om man skulle få stopp ute på ett slagfält..?

Användarvisningsbild
Kent W
Medlem
Inlägg: 352
Blev medlem: 15 februari 2005, 19:14
Ort: Luleå

Re: Tiger II-bygge

Inlägg av Kent W » 6 juli 2010, 12:37

.
Senast redigerad av 1 Kent W, redigerad totalt 7 gånger.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Tiger II-motor

Inlägg av MD650 » 8 juli 2010, 21:42

Tråden delad från denna tråd.
:)

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Tiger II-motor

Inlägg av Stefan Karlsson » 24 oktober 2010, 18:43

Fanns både Schwungmasseanladder och Durchdrehanlasser.

Båda ser ut som en startmotor och sitter monterade invid ordinarie startmotor - ett ganska smart sätt att ordna med hjälpstart istället för att använda startkablar - exvis när man har dåliga batterier.

Schwungmasse är en startmotor med ett internt svänghjul i och svänghjulet sätts i rotation med hjälp av veven som man sticker in bak i vagnen. När man fått upp tillräckligt med fart slår man till "tändningen" och kopplar in startmotorn.

Durchdreh är en startmotor utan svänghjul - ser annars ungefär likadan ut.
Istället för att veva använder man en Kubelwagen på vilken man längst bak kopplar en speciell liten växellåda som i sin tur via en kardanaxel vrider startmotorn i vagnen.

Båda varianterna fanns på Panther/Tiger och andra vagnar med HL 230 - har dock inte hittat någon som kan svara på varför man valde det ena eller det andra, men jag har nog bara sett Schwungmasse på mindre vagnar med HL 120 såsom Pz III.

Kanske föredrog man durchdreh på östfronten?

Skriv svar