Stöld/förskingring av tiger II delar.
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
- Inlägg: 7140
- Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
- Ort: Oxelösund
Stöld/förskingring av tiger II delar.
Har ni sett detta?
http://www.dn.se/nyheter/sverige/strids ... -1.1118931
Ja jag vet inte riktigt om jag hängde med i turerna i notisen ovan men nånform av förskingring av TigerII delar verkar ha genomförts. Själv blev man ju lite intresserad över hur dessa delar hamnat i Svenskt ägo från början.
Sonderling
http://www.dn.se/nyheter/sverige/strids ... -1.1118931
Ja jag vet inte riktigt om jag hängde med i turerna i notisen ovan men nånform av förskingring av TigerII delar verkar ha genomförts. Själv blev man ju lite intresserad över hur dessa delar hamnat i Svenskt ägo från början.
Sonderling
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 5627
- Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
- Ort: Skövde
- Kontakt:
Re: Stöld/förskingring av tiger II delar.
Troligen kommer de från den Tiger II som fraktades till Sverige efter kriget och som man testade pansarbrytande vapen på.
Re: Stöld/förskingring av tiger II delar.
Delarna (motor och växellåda) har tidigare varit utställda på pansarmuséum i Axvall.
__________________________________
MVH
MVH
-
- Medlem
- Inlägg: 635
- Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09
Re: Stöld/förskingring av tiger II delar.
Vagnen köptes från Frankrike efter kriget och syftet var att den skulle användas för försök. Omkring 1950 lyftes motor och växellåda ur vagnen varefter vagnen användes för olika skjutförsök – den sköts sönder.
Motor och växellåda, som var kompletta, har fram till 2008 funnits på Pansarmuseet.
Våren 2008 lånades motor och växellåda ut för att ett år senare lämnas tillbaka.
Växellådan hade vid återlämnandet tömts på sitt innehåll och motorn hade bytts ut mot en annan motor (i mycket dåligt skick).
Händelsen polisanmäldes av ägaren till föremålen, Statens Försvarshistoriska museer, SFHM.
Tack vare god kännedom om föremålen och internationellt samarbete kunde föremålen ganska snart spåras till en välkänd samlare i England.
Polisen i England gjorde husrannsakan och fann då både motorn och innehållet till växellådan.
Motorn och innehållet i växellådan hade sålts av låntagaren. Den återlämnade motorn och den tomma växellådan hade förfalskats, bla bortslipat motornummer ersatt med det nummer som fanns på den utlånade motorn, allt i syfte att man utvändigt inte skulle misstänka något.
Bedrägeriet upptäcktes dock omedelbart av SFHM representant som var på plats i samband med återlämnandet.
Motor och växellåda finns nu i säkert förvar hos polisen i väntan på att återställas.
Motor och växellåda, som var kompletta, har fram till 2008 funnits på Pansarmuseet.
Våren 2008 lånades motor och växellåda ut för att ett år senare lämnas tillbaka.
Växellådan hade vid återlämnandet tömts på sitt innehåll och motorn hade bytts ut mot en annan motor (i mycket dåligt skick).
Händelsen polisanmäldes av ägaren till föremålen, Statens Försvarshistoriska museer, SFHM.
Tack vare god kännedom om föremålen och internationellt samarbete kunde föremålen ganska snart spåras till en välkänd samlare i England.
Polisen i England gjorde husrannsakan och fann då både motorn och innehållet till växellådan.
Motorn och innehållet i växellådan hade sålts av låntagaren. Den återlämnade motorn och den tomma växellådan hade förfalskats, bla bortslipat motornummer ersatt med det nummer som fanns på den utlånade motorn, allt i syfte att man utvändigt inte skulle misstänka något.
Bedrägeriet upptäcktes dock omedelbart av SFHM representant som var på plats i samband med återlämnandet.
Motor och växellåda finns nu i säkert förvar hos polisen i väntan på att återställas.
Re: Stöld/förskingring av tiger II delar.
Vet man vad som var syftet med stölden?
Samlare eller nyttjas i nån vagn?
Samlare eller nyttjas i nån vagn?
-
- Medlem
- Inlägg: 635
- Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09
Re: Stöld/förskingring av tiger II delar.
Syftet var att använda motor och innehållet till växellådan i en egen (privat) vagn som man håller på att samla ihop delar till.
Ett nytt växellådshus har gjutits upp med det återlämnade originalet som mall.
Motor och växellåda som fanns på Pansarmuseet tillhör de bäst bevarade exemplaren i världen.
Varför man valde metoden att föra museet bakom ljuset i stället för att gå den officiella vägen och erbjuda ett öpet byte kan man naturligtvis fråga sig.
Ett nytt växellådshus har gjutits upp med det återlämnade originalet som mall.
Motor och växellåda som fanns på Pansarmuseet tillhör de bäst bevarade exemplaren i världen.
Varför man valde metoden att föra museet bakom ljuset i stället för att gå den officiella vägen och erbjuda ett öpet byte kan man naturligtvis fråga sig.
Re: Stöld/förskingring av tiger II delar.
Vem är den "välkände samlaren"? Om det konstaterats att han sysslat med olagligheter så är det väl OK att namnge honom.
Rolf
Rolf
-
- Ny medlem
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 10 juni 2010, 09:22
Re: Stöld/förskingring av tiger II delar.
Jag har ev något att tillföra. I januari 1947 så åkte ett transport förband från Svea Trängregemente T1 ner till norra Frankrike (Charleville-Mezieres).Ett av ändamålen med resan var att till Göta Lantmäns (?)systerorganisation i området lämna över utsäde och en del jordbruksmaskiner. En annan del var att från lager utanför Antwerpen ta hem en del fordon (jeepar och liknande) till Sverige. Min far som då var Sergeant vid T1 var med på resan. man reste som ett militärt förband (med vapen och koktross).Avsikten var att man skulle klara sig helt självständigt nu behövdes inte det utan man bodde hos militära förband längs vägen. På hem vägen skulle man hämta en stridsvagnsmotor i Osnabrück(?). Den fanns på en verkstad som ägdes av en svensk som hade bott i tyskland i drygt 20 år.
Min far var med och hämtade motorn som efter vad han sa var ett j-vla as till motor. Problemet var att de papper som behövdes för utförsel inte var i ordning. Det löste man genom att lägga motorn på flaket på en lastbil sedan en pressening över och sedan la man ved ovanpå det.
Enligt vad som sas till min far så skulle det ha varit en Maybach motor till en "Tiger". Den lämnades på Tygstationen i Skövde(?) på hemresan. Någon gång på tidigt 70 tal så var jag med mina föräldrar på museet i Axvall. Där pratade min far med den som var guide där en pensionerad armetekniker(?) om bla den motor som togs från tyskland. Tyvärr så har jag inget minne av vad de kom fram till. Jag har en "skokartong" med bilder som togs under resan. Jag får ta och titta efter om det finns någon bild på motorn. Strax innan min far gick bort så pratade vi om resan och han tyckte att det var ruggigt hur det såg ut i bla Hamburg. Men det som gjorde störst intryck var ett besök i Belsen. Det fanns inga byggnader kvar eftersom de var rivna men det luktade lik där!
Min far var med och hämtade motorn som efter vad han sa var ett j-vla as till motor. Problemet var att de papper som behövdes för utförsel inte var i ordning. Det löste man genom att lägga motorn på flaket på en lastbil sedan en pressening över och sedan la man ved ovanpå det.
Enligt vad som sas till min far så skulle det ha varit en Maybach motor till en "Tiger". Den lämnades på Tygstationen i Skövde(?) på hemresan. Någon gång på tidigt 70 tal så var jag med mina föräldrar på museet i Axvall. Där pratade min far med den som var guide där en pensionerad armetekniker(?) om bla den motor som togs från tyskland. Tyvärr så har jag inget minne av vad de kom fram till. Jag har en "skokartong" med bilder som togs under resan. Jag får ta och titta efter om det finns någon bild på motorn. Strax innan min far gick bort så pratade vi om resan och han tyckte att det var ruggigt hur det såg ut i bla Hamburg. Men det som gjorde störst intryck var ett besök i Belsen. Det fanns inga byggnader kvar eftersom de var rivna men det luktade lik där!
Senast redigerad av 1 RELOADER153, redigerad totalt 10 gånger.
Re: Stöld/förskingring av tiger II delar.
Tack för intressant läsning, ta gärna och leta lite det finns flera som är intresserade.
MVH
Hans
Re: Stöld/förskingring av tiger II delar.
Tack för infon, Intressant.Stefan Karlsson skrev:Syftet var att använda motor och innehållet till växellådan i en egen (privat) vagn som man håller på att samla ihop delar till.
Ett nytt växellådshus har gjutits upp med det återlämnade originalet som mall.
Motor och växellåda som fanns på Pansarmuseet tillhör de bäst bevarade exemplaren i världen.
Varför man valde metoden att föra museet bakom ljuset i stället för att gå den officiella vägen och erbjuda ett öpet byte kan man naturligtvis fråga sig.
Re: Stöld/förskingring av tiger II delar.
RELOADER153
Välkommen!
Det hade varit intressant att få mer info avseende bilderna.
-
- Ny medlem
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 10 juni 2010, 09:22
Re: Stöld/förskingring av tiger II delar.
Det var länge sedan jag tittade i lådan. Vad jag minns så var det mycket bilder på konvojen och de som eskorterade.
Det vore ju trevligt om det fanns någon bild på en motor också.Jag återkommer när jag har gått igenom skokartongen.
Det vore ju trevligt om det fanns någon bild på en motor också.Jag återkommer när jag har gått igenom skokartongen.
Re: Stöld/förskingring av tiger II delar.
Även de andra bilderna kan ju vara intressanta - inte bara bilden på motorn.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- Medlem
- Inlägg: 635
- Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09
Re: Stöld/förskingring av tiger II delar.
Tack för intressant information om resan, ser fram emot mer.
Motorn som hämtades i Osnabruck är mycket intressant men behöver inte nödvändigtvis vara en Tiger motor, dvs HL 230 utan kan mycket väl varit till någon annan vagn. Det köptes en hel del fordon, reservdelar och annat och det är inte osannolikt att just denna motor var till en Pz III alt Stug eftersom det fanns ett antal sådana som man använde till olika försök. Visst kan det ha varit en reservmotor till Panther eller Kungstiger, men det är inget som vi (hittills) hittat några uppgifter om, HL 120 däremot fanns det ett antal extra.
Vad gäller namn på inblandade personer förstår jag önskemålet, men jag vill inte nämna några namn, det är inte min sak, så tyvärr.
Motorn som hämtades i Osnabruck är mycket intressant men behöver inte nödvändigtvis vara en Tiger motor, dvs HL 230 utan kan mycket väl varit till någon annan vagn. Det köptes en hel del fordon, reservdelar och annat och det är inte osannolikt att just denna motor var till en Pz III alt Stug eftersom det fanns ett antal sådana som man använde till olika försök. Visst kan det ha varit en reservmotor till Panther eller Kungstiger, men det är inget som vi (hittills) hittat några uppgifter om, HL 120 däremot fanns det ett antal extra.
Vad gäller namn på inblandade personer förstår jag önskemålet, men jag vill inte nämna några namn, det är inte min sak, så tyvärr.
Re: Stöld/förskingring av tiger II delar.
Jag vet inte hur mycket som finns dokumenterat om dom gamla Maybacharna men man brukar av infästningarna kunna avgöra arten av värdjur som motorn har suttit i/varit avsedd att sitta i.
Välkommen till forumet, jag instämmer i tidigare inlägg och ser gärna bilder även om dom inte föreställer en motor.
Välkommen till forumet, jag instämmer i tidigare inlägg och ser gärna bilder även om dom inte föreställer en motor.
Äh, det löser sig.