Stöld/förskingring av tiger II delar.

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Stöld/förskingring av tiger II delar.

Inlägg av sonderling » 9 juni 2010, 12:56

Har ni sett detta?
http://www.dn.se/nyheter/sverige/strids ... -1.1118931

Ja jag vet inte riktigt om jag hängde med i turerna i notisen ovan men nånform av förskingring av TigerII delar verkar ha genomförts. Själv blev man ju lite intresserad över hur dessa delar hamnat i Svenskt ägo från början.

Sonderling

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Stöld/förskingring av tiger II delar.

Inlägg av B Hellqvist » 9 juni 2010, 13:16

Troligen kommer de från den Tiger II som fraktades till Sverige efter kriget och som man testade pansarbrytande vapen på.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5042
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Stöld/förskingring av tiger II delar.

Inlägg av Battler » 9 juni 2010, 13:22

Delarna (motor och växellåda) har tidigare varit utställda på pansarmuséum i Axvall.
__________________________________
MVH

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Stöld/förskingring av tiger II delar.

Inlägg av Stefan Karlsson » 9 juni 2010, 16:29

Vagnen köptes från Frankrike efter kriget och syftet var att den skulle användas för försök. Omkring 1950 lyftes motor och växellåda ur vagnen varefter vagnen användes för olika skjutförsök – den sköts sönder.
Motor och växellåda, som var kompletta, har fram till 2008 funnits på Pansarmuseet.
Våren 2008 lånades motor och växellåda ut för att ett år senare lämnas tillbaka.
Växellådan hade vid återlämnandet tömts på sitt innehåll och motorn hade bytts ut mot en annan motor (i mycket dåligt skick).
Händelsen polisanmäldes av ägaren till föremålen, Statens Försvarshistoriska museer, SFHM.

Tack vare god kännedom om föremålen och internationellt samarbete kunde föremålen ganska snart spåras till en välkänd samlare i England.
Polisen i England gjorde husrannsakan och fann då både motorn och innehållet till växellådan.
Motorn och innehållet i växellådan hade sålts av låntagaren. Den återlämnade motorn och den tomma växellådan hade förfalskats, bla bortslipat motornummer ersatt med det nummer som fanns på den utlånade motorn, allt i syfte att man utvändigt inte skulle misstänka något.
Bedrägeriet upptäcktes dock omedelbart av SFHM representant som var på plats i samband med återlämnandet.
Motor och växellåda finns nu i säkert förvar hos polisen i väntan på att återställas.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Stöld/förskingring av tiger II delar.

Inlägg av MD650 » 9 juni 2010, 17:40

Vet man vad som var syftet med stölden?
Samlare eller nyttjas i nån vagn?
:)

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Stöld/förskingring av tiger II delar.

Inlägg av Stefan Karlsson » 10 juni 2010, 07:46

Syftet var att använda motor och innehållet till växellådan i en egen (privat) vagn som man håller på att samla ihop delar till.
Ett nytt växellådshus har gjutits upp med det återlämnade originalet som mall.

Motor och växellåda som fanns på Pansarmuseet tillhör de bäst bevarade exemplaren i världen.

Varför man valde metoden att föra museet bakom ljuset i stället för att gå den officiella vägen och erbjuda ett öpet byte kan man naturligtvis fråga sig.

w9816
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 24 juli 2007, 22:27
Ort: Finland

Re: Stöld/förskingring av tiger II delar.

Inlägg av w9816 » 10 juni 2010, 09:16

Vem är den "välkände samlaren"? Om det konstaterats att han sysslat med olagligheter så är det väl OK att namnge honom.

Rolf

RELOADER153
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 juni 2010, 09:22

Re: Stöld/förskingring av tiger II delar.

Inlägg av RELOADER153 » 10 juni 2010, 09:57

Jag har ev något att tillföra. I januari 1947 så åkte ett transport förband från Svea Trängregemente T1 ner till norra Frankrike (Charleville-Mezieres).Ett av ändamålen med resan var att till Göta Lantmäns (?)systerorganisation i området lämna över utsäde och en del jordbruksmaskiner. En annan del var att från lager utanför Antwerpen ta hem en del fordon (jeepar och liknande) till Sverige. Min far som då var Sergeant vid T1 var med på resan. man reste som ett militärt förband (med vapen och koktross).Avsikten var att man skulle klara sig helt självständigt nu behövdes inte det utan man bodde hos militära förband längs vägen. På hem vägen skulle man hämta en stridsvagnsmotor i Osnabrück(?). Den fanns på en verkstad som ägdes av en svensk som hade bott i tyskland i drygt 20 år.
Min far var med och hämtade motorn som efter vad han sa var ett j-vla as till motor. Problemet var att de papper som behövdes för utförsel inte var i ordning. Det löste man genom att lägga motorn på flaket på en lastbil sedan en pressening över och sedan la man ved ovanpå det.
Enligt vad som sas till min far så skulle det ha varit en Maybach motor till en "Tiger". Den lämnades på Tygstationen i Skövde(?) på hemresan. Någon gång på tidigt 70 tal så var jag med mina föräldrar på museet i Axvall. Där pratade min far med den som var guide där en pensionerad armetekniker(?) om bla den motor som togs från tyskland. Tyvärr så har jag inget minne av vad de kom fram till. Jag har en "skokartong" med bilder som togs under resan. Jag får ta och titta efter om det finns någon bild på motorn. Strax innan min far gick bort så pratade vi om resan och han tyckte att det var ruggigt hur det såg ut i bla Hamburg. Men det som gjorde störst intryck var ett besök i Belsen. Det fanns inga byggnader kvar eftersom de var rivna men det luktade lik där!
Senast redigerad av 1 RELOADER153, redigerad totalt 10 gånger.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28547
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Stöld/förskingring av tiger II delar.

Inlägg av Hans » 10 juni 2010, 11:42

:welcome:
Tack för intressant läsning, ta gärna och leta lite det finns flera som är intresserade.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Stöld/förskingring av tiger II delar.

Inlägg av MD650 » 10 juni 2010, 12:33

Stefan Karlsson skrev:Syftet var att använda motor och innehållet till växellådan i en egen (privat) vagn som man håller på att samla ihop delar till.
Ett nytt växellådshus har gjutits upp med det återlämnade originalet som mall.

Motor och växellåda som fanns på Pansarmuseet tillhör de bäst bevarade exemplaren i världen.

Varför man valde metoden att föra museet bakom ljuset i stället för att gå den officiella vägen och erbjuda ett öpet byte kan man naturligtvis fråga sig.
Tack för infon, Intressant.
:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Stöld/förskingring av tiger II delar.

Inlägg av MD650 » 10 juni 2010, 12:34

RELOADER153

:welcome:
Välkommen!
Det hade varit intressant att få mer info avseende bilderna.
:)

RELOADER153
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 juni 2010, 09:22

Re: Stöld/förskingring av tiger II delar.

Inlägg av RELOADER153 » 10 juni 2010, 13:05

Det var länge sedan jag tittade i lådan. Vad jag minns så var det mycket bilder på konvojen och de som eskorterade.
Det vore ju trevligt om det fanns någon bild på en motor också.Jag återkommer när jag har gått igenom skokartongen.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28547
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Stöld/förskingring av tiger II delar.

Inlägg av Hans » 10 juni 2010, 13:53

Även de andra bilderna kan ju vara intressanta - inte bara bilden på motorn.

MVH

Hans

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Stöld/förskingring av tiger II delar.

Inlägg av Stefan Karlsson » 10 juni 2010, 13:58

Tack för intressant information om resan, ser fram emot mer.

Motorn som hämtades i Osnabruck är mycket intressant men behöver inte nödvändigtvis vara en Tiger motor, dvs HL 230 utan kan mycket väl varit till någon annan vagn. Det köptes en hel del fordon, reservdelar och annat och det är inte osannolikt att just denna motor var till en Pz III alt Stug eftersom det fanns ett antal sådana som man använde till olika försök. Visst kan det ha varit en reservmotor till Panther eller Kungstiger, men det är inget som vi (hittills) hittat några uppgifter om, HL 120 däremot fanns det ett antal extra.


Vad gäller namn på inblandade personer förstår jag önskemålet, men jag vill inte nämna några namn, det är inte min sak, så tyvärr.

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Stöld/förskingring av tiger II delar.

Inlägg av NIL » 10 juni 2010, 14:55

Jag vet inte hur mycket som finns dokumenterat om dom gamla Maybacharna men man brukar av infästningarna kunna avgöra arten av värdjur som motorn har suttit i/varit avsedd att sitta i.

Välkommen till forumet, jag instämmer i tidigare inlägg och ser gärna bilder även om dom inte föreställer en motor.
Äh, det löser sig.

Skriv svar