Galler baktill på Tiger II?

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Morgan
Medlem

Galler baktill på Tiger II?

Inlägg av Morgan » 8 juni 2010, 09:10

Jag undrade lite kring galler baktill på Tiger II. Tittar man på den Tiger II som finns bevarad i Munster så har inte den några galler baktill vid luftningshålen till motorn, men tittar man på olika eftermarknadsdelar till Tiger II i olika skalor så säljs det inte bara galler till de fyra runda och två fyrkantiga hålen, utan även större gallerbitar - "minskydd" och t.o.m. metallplåtar som täcker luftningshålen, naturligtvis med mellanrum så att luften kan cirkulera.

Vad är riktigt?

När jag för några år sedan köpte en Tiger II i 1:35 så följde det också med ett nät som de olika gallrena skulle klippas till ur.

Morgan
"Om man får hörselskador eller inte beror på volymen, inte musiken. Alltså är hårdrock i sig inte skadlig!"

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Re: Galler baktill på Tiger II?

Inlägg av MD650 » 8 juni 2010, 09:24

Är det gallret över luftintagen?
:)

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem

Inlägg av Morgan » 8 juni 2010, 12:55

Ja, precis. Alla modellbyggare med klass och prestige ser till att bygga sina Tiger II med galler över luftintagen, men var det verkligen så, eller kan man låta luftintagen vara utan galler?

Morgan
"Om man får hörselskador eller inte beror på volymen, inte musiken. Alltså är hårdrock i sig inte skadlig!"

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 8 juni 2010, 13:03

Morgan skrev:Ja, precis. Alla modellbyggare med klass och prestige ser till att bygga sina Tiger II med galler över luftintagen, men var det verkligen så, eller kan man låta luftintagen vara utan galler?

Morgan
Det fanns nog så att ibland togs dom bort av någon anledning men jag skulle föredra att ha gallret i syfte att skydda motorn från skräp m.m.

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem

Inlägg av Morgan » 8 juni 2010, 17:20

Finns det några bra bilder på hur det såg ut? Litar inte riktigt på plastmodellbygge-referenser när det gäller såna detaljer.

Jag har googlat en hel del, men inte hittat något alls, ja förutom plastmodellbygg-referenser då... Men inga originalbilder.

Morgan

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 8 juni 2010, 20:03

Morgan skrev:Finns det några bra bilder på hur det såg ut? Litar inte riktigt på plastmodellbygge-referenser när det gäller såna detaljer.

Jag har googlat en hel del, men inte hittat något alls, ja förutom plastmodellbygg-referenser då... Men inga originalbilder.

Morgan
Har försökt hitta bilder men inte lyckats.
Har svagt för mig att de påminner starkt om de kylluftgaller som sitter på Leopard I och II.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem

Inlägg av Battler » 8 juni 2010, 20:59

Morgan skrev:Jag undrade lite kring galler baktill på Tiger II. Tittar man på den Tiger II som finns bevarad i Munster så har inte den några galler baktill vid luftningshålen till motorn, men tittar man på olika eftermarknadsdelar till Tiger II i olika skalor så säljs det inte bara galler till de fyra runda och två fyrkantiga hålen, utan även större gallerbitar - "minskydd" och t.o.m. metallplåtar som täcker luftningshålen, naturligtvis med mellanrum så att luften kan cirkulera.

Vad är riktigt?

När jag för några år sedan köpte en Tiger II i 1:35 så följde det också med ett nät som de olika gallrena skulle klippas till ur.

Morgan
De som är täckta med stålplåtar är nog på grund av stridserfarenhet, hittade detta i Tiger & King Tiger Tanks av W. J. Spielberger.
To prevent damage to the ventilator fans through being shot up by fighter-bombers, the front and rear ventilation gratings were covered with steel plates.
På bilderna av motordäcket är det galler/nät över fläktarna (två runda stora) men över utloppen (fyra rektangulära) är det lite si och så med nät.

Källa:
Tiger & King Tiger Tanks, W. J. Spielberger
Schwere Panzer in detail, B. Culver & U. Feist

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 8 juni 2010, 21:09

[quote="Battler"] De som är täckta med stålplåtar är nog på grund av stridserfarenhet, hittade detta i Tiger & King Tiger Tanks av W. J. Spielberger.
[quote] Låter mer som skydd mot splitter från indirekt eld. Naturligtvis skyddar det ju mot direktriktad eld i viss mån.
Är inte med riktigt på var dessa satt.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 8 juni 2010, 21:39

De runda sakerna är kylluftfläktarna. De rektangulära är jag mer osäker på vad de är.
Gallret som täcker dessa samt för kylluftintagen är ett "grovfilter" för att förhindra löv, barr och småkvistar att sugas in i motorn.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem

Inlägg av Battler » 8 juni 2010, 22:06

Hittade en bild (Munster) på motordäcket, men denna är inte reprensativ, den har en fläkt och den är inbyggd.
http://www.worldwar2aces.com/panzer-tan ... r-5654.jpg

Användarvisningsbild
Battler
Medlem

Inlägg av Battler » 8 juni 2010, 22:12

MD650 skrev:De runda sakerna är kylluftfläktarna. De rektangulära är jag mer osäker på vad de är.
Gallret som täcker dessa samt för kylluftintagen är ett "grovfilter" för att förhindra löv, barr och småkvistar att sugas in i motorn.
De runda är jag med på att de är kylluftfläktar, de rektangulära är utloppen för kylluften - min teori.

Stefan Karlsson
Medlem

Inlägg av Stefan Karlsson » 8 juni 2010, 22:17

De fyrkantiga - framför resp bakom de runda är kylluftintag medan de runda är utblås från kylfläktarna.

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem

Inlägg av Morgan » 9 juni 2010, 09:56

Jepp, precis den bilden från Munster menade jag.

Tack också för den alldeles utmärkta bilden på plastmodellen, den visar gallrena ur ett jättebraperspektiv!

Tack för alla informativa svaren, nu kan jag äntligen gå vidare med bygget.

Morgan

Skriv svar