Boken "Svenskt pansar"
-
- Stödjande medlem 2024
- Inlägg: 2843
- Blev medlem: 22 jan 2007 20:27
- Ort: Göteborg
Boken "Svenskt pansar"
Har införskaffat boken "Svenskt pansar".
Har själv inte hunnit börja läsa mer i den
och de lilla jag har sätt så verkar det vara
en intressant bok.
Eller har någon avvikande åsikt
Har själv inte hunnit börja läsa mer i den
och de lilla jag har sätt så verkar det vara
en intressant bok.
Eller har någon avvikande åsikt
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden
-
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 16318
- Blev medlem: 27 mar 2002 13:40
- Ort: Det egentliga Sverige
Re: Boken "Svenskt pansar"
Inte än då jag har precis börjat läsa den.ola skrev:Har införskaffat boken "Svenskt pansar".
Har själv inte hunnit börja läsa mer i den
och de lilla jag har sätt så verkar det vara
en intressant bok.
Eller har någon avvikande åsikt
-
- Medlem
- Inlägg: 326
- Blev medlem: 22 apr 2002 18:30
- Ort: Sverige
Re: Boken "Svenskt pansar"
Har även jag införskaffat den, verkar väl värd pengarna. Har bara skummat igenom den lite snabbt, upptäckte dock lite felaktiga bildtexter om Sisu och Patria vagnarna. Sid 96 visas en Patgb203 och bildtexten säger Patgb 180. På sid 97 visar en Patgb 203 MED 20mm torn, inte utan som texten säger. På sid 98 visas en patgb 180 och beskrivs som en 202:a.MD650 skrev:Inte än då jag har precis börjat läsa den.ola skrev:Har införskaffat boken "Svenskt pansar".
Har själv inte hunnit börja läsa mer i den
och de lilla jag har sätt så verkar det vara
en intressant bok.
Eller har någon avvikande åsikt
-
- Medlem
- Inlägg: 5075
- Blev medlem: 24 mar 2002 10:38
- Ort: Luleå
-
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 16318
- Blev medlem: 27 mar 2002 13:40
- Ort: Det egentliga Sverige
Re: Boken "Svenskt pansar"
Fick mitt i veckan.Battler skrev:Har ni fått erat bokpaket ?
-
- Medlem
- Inlägg: 635
- Blev medlem: 28 jul 2008 21:09
Re: Boken "Svenskt pansar"
Upplägget och innehållet är mycket bra, men tyvärr blev författarna "överkörda" av SMB som ville ha ut boken till ett visst datum. Detta fick till följd att tiden för faktagranskning blev minimal - det tar tid att läsa och dubbelkolla uppgifter.
Vi var ett antal personer som gjorde vad vi kunde för att försöka få förlaget att vänta med utgivning några veckor/månader i syfte att hinna med en noggrann faktagranskning, men det var inte aktuellt.
Ingen skugga över författarna, de har gjort ett fantastiskt jobb. Det tragiska är att förlaget verkar prioritera annat än kvalité. Hur många böcker om svenskt pansar ges ut på 100 år? Hade man inte tjänat på att vänta med utgivningen några veckor?
Stefan Karlsson
Vi var ett antal personer som gjorde vad vi kunde för att försöka få förlaget att vänta med utgivning några veckor/månader i syfte att hinna med en noggrann faktagranskning, men det var inte aktuellt.
Ingen skugga över författarna, de har gjort ett fantastiskt jobb. Det tragiska är att förlaget verkar prioritera annat än kvalité. Hur många böcker om svenskt pansar ges ut på 100 år? Hade man inte tjänat på att vänta med utgivningen några veckor?
Stefan Karlsson
-
- Medlem
- Inlägg: 1400
- Blev medlem: 19 jul 2006 10:30
- Ort: Malmö
"Jättebra bok"
Jag har precis fått boken i mi hand och redan lärt mej jeättemycket!
Tex att Sherman licenstillverkades i England ( jag hade för mej att samtliga Shermans tillverkades i USA bortsett från den kanadensiska "Grizzlyn")!
Att vi hade en (tydligen unik!) M4A4 med 105mm haubits o radialmotor (jag hade för mej att 105orna endast monterades i M4 och M4A3 samt att M4A4 hade Chrysler multibank motorer)!
Att den första Churchillversionen var beväpnad med en 57mm kanon (jag hade för mej att den hade en 40mm samt en 76mm kanon)!
Tänk vad man kan lära sej i nya böcker!
Öken-Erik
Tex att Sherman licenstillverkades i England ( jag hade för mej att samtliga Shermans tillverkades i USA bortsett från den kanadensiska "Grizzlyn")!
Att vi hade en (tydligen unik!) M4A4 med 105mm haubits o radialmotor (jag hade för mej att 105orna endast monterades i M4 och M4A3 samt att M4A4 hade Chrysler multibank motorer)!
Att den första Churchillversionen var beväpnad med en 57mm kanon (jag hade för mej att den hade en 40mm samt en 76mm kanon)!
Tänk vad man kan lära sej i nya böcker!
Öken-Erik
-
- Medlem
- Inlägg: 127
- Blev medlem: 08 feb 2005 20:56
- Ort: strv
Re: Boken "Svenskt pansar"
Där ser man vad faktagranskning betyder. Den Sherman vi har haft med 10,5 cm kanon med radialmotor är en M4!!
M4A4 hade mycket riktigt multibankmotor. Sen har det förekommit diverse byten av torn under resans gång här i landet, tex M4A2 med diesel har haft Fireflytornet osv på vissa bilder.
Gå in på www.sphf.se och läs på pansarmuseets sida om Sherman, där finns alla 4 på bilder med uppgifter som är rätta.
Churcill började mycket riktigt med 2 pdr kanon, fick senare 6 pdr och slutligen borrades den upp i vissa vagnar för att ta samma 7,5 cm am som Sherman hade. Bl a hade man inga 2 el 6 pdr spränggranatet.
M4A4 hade mycket riktigt multibankmotor. Sen har det förekommit diverse byten av torn under resans gång här i landet, tex M4A2 med diesel har haft Fireflytornet osv på vissa bilder.
Gå in på www.sphf.se och läs på pansarmuseets sida om Sherman, där finns alla 4 på bilder med uppgifter som är rätta.
Churcill började mycket riktigt med 2 pdr kanon, fick senare 6 pdr och slutligen borrades den upp i vissa vagnar för att ta samma 7,5 cm am som Sherman hade. Bl a hade man inga 2 el 6 pdr spränggranatet.
-
- Medlem
- Inlägg: 1400
- Blev medlem: 19 jul 2006 10:30
- Ort: Malmö
Re: Boken "Svenskt pansar"
Jo, jag vet.....försökte bara vara lite ironisk.....
Tyvärr är kvanitet viktigare än kvalite för SMB numera....
Öken-Erik
Tyvärr är kvanitet viktigare än kvalite för SMB numera....
Öken-Erik
-
- Medlem
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 24 jul 2008 04:15
- Ort: Chiang Mai
Re: Boken "Svenskt pansar"
Jag kan bara hålla med om att det var en efterlängtad bok. Jag fick vänta i ett halvt år efter beställningen innan den till slut kom.
Men, som sagts tidigare, så kunde korrekturläsningen ha varit bättre. Många bildtexter, speciellt ang Ikv 72/102/103 och Strv 81/102/101 har blandats ihop så fel fordon anges.
På sidan 62 visas en Ikv 72 som anges vara en Ikv 102. Och, en underlighet på samma sida. Bilden till vänster visar en Ikv 72 med ett främre spännhjul som ser ut som ett drivhjul. Tandat. En prototyp? Någon som vet?
På sidan 66 sägs det vara en strv 102 när bilden visar en strv 101.
Plus en del mindre underligheter.
Men i alla fall en efterlängtad bok.
Men, som sagts tidigare, så kunde korrekturläsningen ha varit bättre. Många bildtexter, speciellt ang Ikv 72/102/103 och Strv 81/102/101 har blandats ihop så fel fordon anges.
På sidan 62 visas en Ikv 72 som anges vara en Ikv 102. Och, en underlighet på samma sida. Bilden till vänster visar en Ikv 72 med ett främre spännhjul som ser ut som ett drivhjul. Tandat. En prototyp? Någon som vet?
På sidan 66 sägs det vara en strv 102 när bilden visar en strv 101.
Plus en del mindre underligheter.
Men i alla fall en efterlängtad bok.
Nulli Secundus
-
- Medlem
- Inlägg: 127
- Blev medlem: 08 feb 2005 20:56
- Ort: strv
Re: Boken "Svenskt pansar"
I början hade ikv 72 ett drivhjul som spännhjul,förmodligen för att slippa ha ett särskílt spännhjul i reservdelsförrådet. Tydligen utföll det inte bra eftersom ett särskilt spännhjul infördes. Finns bl a en film om ikv 72 på AMF och där körs med drivhjul framtill.
-
- Medlem
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 24 jul 2008 04:15
- Ort: Chiang Mai
Re: Boken "Svenskt pansar"
En annan fråga.
I boken anges att den första omgången strv 81 var Centurion Mk III och den andra omgången var Mk V. Den enda skillnaden var att de första hade eldrör typ A, utan krutgasejektor och att den andra omgången hade eldrör typ B, med krutgasjektor.
Jag har svårt att tro att engelsmännen skulle ge olika beteckningar på vagnar med en så liten skillnad (förutom förarhuv eller bandankare på frontpansaret). Tyvärr så har min bok om Centurion från Mk I till Mk XIII försvunnit, så jag kan inte ge några källor annat än vad jag lärt mig, och det var att de vagnar vi köpte var en hybrid vid namn Mk III/V.
Kan någon komfirmera detta, eller har jag fått lära mig helt fel?
I boken anges att den första omgången strv 81 var Centurion Mk III och den andra omgången var Mk V. Den enda skillnaden var att de första hade eldrör typ A, utan krutgasejektor och att den andra omgången hade eldrör typ B, med krutgasjektor.
Jag har svårt att tro att engelsmännen skulle ge olika beteckningar på vagnar med en så liten skillnad (förutom förarhuv eller bandankare på frontpansaret). Tyvärr så har min bok om Centurion från Mk I till Mk XIII försvunnit, så jag kan inte ge några källor annat än vad jag lärt mig, och det var att de vagnar vi köpte var en hybrid vid namn Mk III/V.
Kan någon komfirmera detta, eller har jag fått lära mig helt fel?
Nulli Secundus
-
- Medlem
- Inlägg: 1579
- Blev medlem: 24 mar 2002 16:03
- Ort: Mullsjö
Re: Boken "Svenskt pansar"
Den första leveransen 1953, var mycket riktigt Mk III, dessa var ursprungligen beväpnade med BESA-kulsprutor samt eldrör typ A.
Leverans nummer 2, 1955, var Mk III ombyggda i England till Mk V, dessa leverardes med elrör typ B.
I Sverige blev vagnarna beväpnade med ksp m/39.
/Thord
Leverans nummer 2, 1955, var Mk III ombyggda i England till Mk V, dessa leverardes med elrör typ B.
I Sverige blev vagnarna beväpnade med ksp m/39.
/Thord
-
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 16318
- Blev medlem: 27 mar 2002 13:40
- Ort: Det egentliga Sverige
Re: Boken "Svenskt pansar"
Skillnad eldrör A resp. B?
-
- Medlem
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 24 jul 2008 04:15
- Ort: Chiang Mai
Re: Boken "Svenskt pansar"
A: utan krutgasejektor.
B: med krutgasejektor.
Den där lilla runda burken runt eldröret du vet
B: med krutgasejektor.
Den där lilla runda burken runt eldröret du vet
Nulli Secundus