Boken "Svenskt pansar"

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2808
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Boken "Svenskt pansar"

Inlägg av ola » 20 augusti 2009, 22:44

Har införskaffat boken "Svenskt pansar".
Har själv inte hunnit börja läsa mer i den
och de lilla jag har sätt så verkar det vara
en intressant bok.

Eller har någon avvikande åsikt :)
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Boken "Svenskt pansar"

Inlägg av MD650 » 21 augusti 2009, 11:15

ola skrev:Har införskaffat boken "Svenskt pansar".
Har själv inte hunnit börja läsa mer i den
och de lilla jag har sätt så verkar det vara
en intressant bok.

Eller har någon avvikande åsikt :)
Inte än då jag har precis börjat läsa den.
:)

Användarvisningsbild
Lützow
Medlem
Inlägg: 326
Blev medlem: 22 april 2002, 19:30
Ort: Sverige

Re: Boken "Svenskt pansar"

Inlägg av Lützow » 22 augusti 2009, 21:06

MD650 skrev:
ola skrev:Har införskaffat boken "Svenskt pansar".
Har själv inte hunnit börja läsa mer i den
och de lilla jag har sätt så verkar det vara
en intressant bok.

Eller har någon avvikande åsikt :)
Inte än då jag har precis börjat läsa den.
:)
Har även jag införskaffat den, verkar väl värd pengarna. Har bara skummat igenom den lite snabbt, upptäckte dock lite felaktiga bildtexter om Sisu och Patria vagnarna. Sid 96 visas en Patgb203 och bildtexten säger Patgb 180. På sid 97 visar en Patgb 203 MED 20mm torn, inte utan som texten säger. På sid 98 visas en patgb 180 och beskrivs som en 202:a.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5038
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Boken "Svenskt pansar"

Inlägg av Battler » 22 augusti 2009, 21:36

Har ni fått erat bokpaket ?
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Boken "Svenskt pansar"

Inlägg av MD650 » 22 augusti 2009, 22:26

Battler skrev:Har ni fått erat bokpaket ?
Fick mitt i veckan.
:)

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Boken "Svenskt pansar"

Inlägg av Stefan Karlsson » 23 augusti 2009, 14:15

Upplägget och innehållet är mycket bra, men tyvärr blev författarna "överkörda" av SMB som ville ha ut boken till ett visst datum. Detta fick till följd att tiden för faktagranskning blev minimal - det tar tid att läsa och dubbelkolla uppgifter.

Vi var ett antal personer som gjorde vad vi kunde för att försöka få förlaget att vänta med utgivning några veckor/månader i syfte att hinna med en noggrann faktagranskning, men det var inte aktuellt.

Ingen skugga över författarna, de har gjort ett fantastiskt jobb. Det tragiska är att förlaget verkar prioritera annat än kvalité. Hur många böcker om svenskt pansar ges ut på 100 år? Hade man inte tjänat på att vänta med utgivningen några veckor?

Stefan Karlsson

Öken-Erik
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 juli 2006, 11:30
Ort: Malmö

"Jättebra bok"

Inlägg av Öken-Erik » 4 september 2009, 20:48

Jag har precis fått boken i mi hand och redan lärt mej jeättemycket!

Tex att Sherman licenstillverkades i England ( jag hade för mej att samtliga Shermans tillverkades i USA bortsett från den kanadensiska "Grizzlyn")!

Att vi hade en (tydligen unik!) M4A4 med 105mm haubits o radialmotor (jag hade för mej att 105orna endast monterades i M4 och M4A3 samt att M4A4 hade Chrysler multibank motorer)!

Att den första Churchillversionen var beväpnad med en 57mm kanon (jag hade för mej att den hade en 40mm samt en 76mm kanon)!

Tänk vad man kan lära sej i nya böcker!

Öken-Erik :roll:

strv
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: 8 februari 2005, 20:56
Ort: strv

Re: Boken "Svenskt pansar"

Inlägg av strv » 7 september 2009, 16:34

Där ser man vad faktagranskning betyder. Den Sherman vi har haft med 10,5 cm kanon med radialmotor är en M4!!

M4A4 hade mycket riktigt multibankmotor. Sen har det förekommit diverse byten av torn under resans gång här i landet, tex M4A2 med diesel har haft Fireflytornet osv på vissa bilder.

Gå in på www.sphf.se och läs på pansarmuseets sida om Sherman, där finns alla 4 på bilder med uppgifter som är rätta.

Churcill började mycket riktigt med 2 pdr kanon, fick senare 6 pdr och slutligen borrades den upp i vissa vagnar för att ta samma 7,5 cm am som Sherman hade. Bl a hade man inga 2 el 6 pdr spränggranatet.

Öken-Erik
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 juli 2006, 11:30
Ort: Malmö

Re: Boken "Svenskt pansar"

Inlägg av Öken-Erik » 7 september 2009, 18:09

Jo, jag vet.....försökte bara vara lite ironisk.....
Tyvärr är kvanitet viktigare än kvalite för SMB numera....

Öken-Erik :(

Användarvisningsbild
sgt_jim
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 24 juli 2008, 05:15
Ort: Chiang Mai

Re: Boken "Svenskt pansar"

Inlägg av sgt_jim » 31 december 2009, 20:31

Jag kan bara hålla med om att det var en efterlängtad bok. Jag fick vänta i ett halvt år efter beställningen innan den till slut kom.
Men, som sagts tidigare, så kunde korrekturläsningen ha varit bättre. Många bildtexter, speciellt ang Ikv 72/102/103 och Strv 81/102/101 har blandats ihop så fel fordon anges.

På sidan 62 visas en Ikv 72 som anges vara en Ikv 102. Och, en underlighet på samma sida. Bilden till vänster visar en Ikv 72 med ett främre spännhjul som ser ut som ett drivhjul. Tandat. En prototyp? Någon som vet?

På sidan 66 sägs det vara en strv 102 när bilden visar en strv 101.

Plus en del mindre underligheter.

Men i alla fall en efterlängtad bok.
Nulli Secundus

strv
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: 8 februari 2005, 20:56
Ort: strv

Re: Boken "Svenskt pansar"

Inlägg av strv » 1 januari 2010, 10:12

I början hade ikv 72 ett drivhjul som spännhjul,förmodligen för att slippa ha ett särskílt spännhjul i reservdelsförrådet. Tydligen utföll det inte bra eftersom ett särskilt spännhjul infördes. Finns bl a en film om ikv 72 på AMF och där körs med drivhjul framtill.

Användarvisningsbild
sgt_jim
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 24 juli 2008, 05:15
Ort: Chiang Mai

Re: Boken "Svenskt pansar"

Inlägg av sgt_jim » 8 januari 2010, 20:11

En annan fråga.
I boken anges att den första omgången strv 81 var Centurion Mk III och den andra omgången var Mk V. Den enda skillnaden var att de första hade eldrör typ A, utan krutgasejektor och att den andra omgången hade eldrör typ B, med krutgasjektor.
Jag har svårt att tro att engelsmännen skulle ge olika beteckningar på vagnar med en så liten skillnad (förutom förarhuv eller bandankare på frontpansaret). Tyvärr så har min bok om Centurion från Mk I till Mk XIII försvunnit, så jag kan inte ge några källor annat än vad jag lärt mig, och det var att de vagnar vi köpte var en hybrid vid namn Mk III/V.

Kan någon komfirmera detta, eller har jag fått lära mig helt fel?
Nulli Secundus

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:03
Ort: Mullsjö
Kontakt:

Re: Boken "Svenskt pansar"

Inlägg av Thord Wedman » 8 januari 2010, 23:11

Den första leveransen 1953, var mycket riktigt Mk III, dessa var ursprungligen beväpnade med BESA-kulsprutor samt eldrör typ A.
Leverans nummer 2, 1955, var Mk III ombyggda i England till Mk V, dessa leverardes med elrör typ B.
I Sverige blev vagnarna beväpnade med ksp m/39.

/Thord

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Boken "Svenskt pansar"

Inlägg av MD650 » 9 januari 2010, 00:26

Skillnad eldrör A resp. B?
:)

Användarvisningsbild
sgt_jim
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 24 juli 2008, 05:15
Ort: Chiang Mai

Re: Boken "Svenskt pansar"

Inlägg av sgt_jim » 9 januari 2010, 00:44

A: utan krutgasejektor.
B: med krutgasejektor.
Den där lilla runda burken runt eldröret du vet :-)
Nulli Secundus

Skriv svar