SdKfz 251 vs M3 Half-Track
- Johan Elisson
- Medlem
- Inlägg: 3530
- Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
- Ort: Rikets värn i väst.
SdKfz 251 vs M3 Half-Track
Vilket av dessa två halvbandvagnar var bäst lämpat som skyttefordon?
SdKfz 251 hade aningen bättre pansarskydd och lägre profil, M3 hade lite längre räckvidd och högre maxfart samt lite bättre HK/ton-ratio.
Jag antar att Larsson kan en del i ämnet?
/Johan
SdKfz 251 hade aningen bättre pansarskydd och lägre profil, M3 hade lite längre räckvidd och högre maxfart samt lite bättre HK/ton-ratio.
Jag antar att Larsson kan en del i ämnet?
/Johan
- Olof Larsson
- Medlem
- Inlägg: 1739
- Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
- Ort: Östergötland
Frågan är väl vilken av de båda som var minst dålig.
Det ända anständiga pansarskyttefordonet under kriget var kanadensarnas Kangaroo.
Fordon liknande M3 och SdKfz 251 har till uppgift att transportera trupperna till striden, inte under striden.
M.a.o. så är faktorer som låg profil och i viss mån pansarskydd (som var undermåligt på båda modellerna), mindre viktigt.
SdKfz 251 borde ha haft bättre framkomlighet p.g.a. de längre banden, men som bestraffning så borde den ha varit mer tungstyrd.
F.f.a. i leran, vilket borde kunna leda till fastkörningar.
Vad gäller hastigheten så var den hos båda modellerna dålig.
Hjulfordon var snabbare (och smidigare) på väg och bandfordon var snabbare i terrängen.
Skyddet var som jag nämnt tidigare undermåligt, med tunnt pansar.
Men den största svagheten i pansarskyddet var frånvaron av takpansar.
Summa summarum så var båda vagnarna dåliga kompromisser mellan ett hjulgående och ett bandgående pansarskyttefordon.
Så om jag nu måste välja mellan pest och kolera, så väljer jag M3:an eftersom:
M3:an var kvar längre i tjänst (M3:an användes åtminstone in på 80-talet av Israel) än
SdKfz 251 (SdKfz 251 användes i modifierad form av Tjeckoslovakien efter kriget),
vilket borde innebära att den var mindre undermålig än tysken.
Dessutom så skulle jag tro att den amerikanska M3:an,
i vanlig god ordning var billigare än den tyska SdKfz 251.
Det ända anständiga pansarskyttefordonet under kriget var kanadensarnas Kangaroo.
Fordon liknande M3 och SdKfz 251 har till uppgift att transportera trupperna till striden, inte under striden.
M.a.o. så är faktorer som låg profil och i viss mån pansarskydd (som var undermåligt på båda modellerna), mindre viktigt.
SdKfz 251 borde ha haft bättre framkomlighet p.g.a. de längre banden, men som bestraffning så borde den ha varit mer tungstyrd.
F.f.a. i leran, vilket borde kunna leda till fastkörningar.
Vad gäller hastigheten så var den hos båda modellerna dålig.
Hjulfordon var snabbare (och smidigare) på väg och bandfordon var snabbare i terrängen.
Skyddet var som jag nämnt tidigare undermåligt, med tunnt pansar.
Men den största svagheten i pansarskyddet var frånvaron av takpansar.
Summa summarum så var båda vagnarna dåliga kompromisser mellan ett hjulgående och ett bandgående pansarskyttefordon.
Så om jag nu måste välja mellan pest och kolera, så väljer jag M3:an eftersom:
M3:an var kvar längre i tjänst (M3:an användes åtminstone in på 80-talet av Israel) än
SdKfz 251 (SdKfz 251 användes i modifierad form av Tjeckoslovakien efter kriget),
vilket borde innebära att den var mindre undermålig än tysken.
Dessutom så skulle jag tro att den amerikanska M3:an,
i vanlig god ordning var billigare än den tyska SdKfz 251.
Att tillägga är att SdKfz 251 hade bättre framkomlighet i terräng än M3an. Däremot så hade M3an gummiband som var lättersättliga medans den tyska hade band av metall som var svårare att reparera.
Hur länge respektive vagn var i tjänst anser jag inte vara nog argument för att påstå att någon är bättre än någon annan.
/daniel
Hur länge respektive vagn var i tjänst anser jag inte vara nog argument för att påstå att någon är bättre än någon annan.
/daniel
- Johan Elisson
- Medlem
- Inlägg: 3530
- Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
- Ort: Rikets värn i väst.
- Olof Larsson
- Medlem
- Inlägg: 1739
- Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
- Ort: Östergötland
RAM Kangaroo byggdes på Ram-, Sexton- och M7 Priest-chassien, där RAM-chassiet torde ha varit det vanligaste.
RAM-stridsvagnen var en kanadensiskt stridsvagn byggd på M3 Grant/Lee-chassie.
Detta chassie utvecklades sedan till M4-Sherman.
De som byggdes på Sexton- och Priest-chassien verkar ha saknat fast bestyckning, medans de som byggdes på RAM-chassien hade kvar RAM-vagnens kulsprutehuv.
Mer info finns på:
http://www.wargaming.net/tanks/canada_m ... ngaroo.htm
http://www.jagdtiger.de/index2.htm?http ... roo-01.htm
http://www.jed.simonides.org/tanks/rome ... eries.html
Det fanns även en Stuart-Kangaroo.
RAM-stridsvagnen var en kanadensiskt stridsvagn byggd på M3 Grant/Lee-chassie.
Detta chassie utvecklades sedan till M4-Sherman.
De som byggdes på Sexton- och Priest-chassien verkar ha saknat fast bestyckning, medans de som byggdes på RAM-chassien hade kvar RAM-vagnens kulsprutehuv.
Mer info finns på:
http://www.wargaming.net/tanks/canada_m ... ngaroo.htm
http://www.jagdtiger.de/index2.htm?http ... roo-01.htm
http://www.jed.simonides.org/tanks/rome ... eries.html
Det fanns även en Stuart-Kangaroo.
- Olof Larsson
- Medlem
- Inlägg: 1739
- Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
- Ort: Östergötland