Tgb m/42 KP på Gotland
Tgb m/42 KP på Gotland
Den sista versionen av KP-bil som användes på Gotland (jag tror att beteckningen var SKBD) - var den utrustad med Ksp?
- Thord Wedman
- Medlem
- Inlägg: 1579
- Blev medlem: 24 mars 2002, 16:03
- Ort: Mullsjö
- Kontakt:
Re: Tgb m/42 KP på Gotland
Fordonet på Hans bild är dock ingen KP-bil av den typ som användes på Gotland utan en tidigare modifiering som användes till Stockholms kuppförsvar.
De KP-bilar som modifierades på Gotland hade bredare däck och singelmontage bak samt ksp 58.
Skyttefordon Tgbil m/42 D SKPF
Stabsfordon Stabtgb m/42 A SKP
Sjuktransportfordon Sjtgb 9521 A
http://www.pansarmuseet.se/kpbil.htm
/Thord
De KP-bilar som modifierades på Gotland hade bredare däck och singelmontage bak samt ksp 58.
Skyttefordon Tgbil m/42 D SKPF
Stabsfordon Stabtgb m/42 A SKP
Sjuktransportfordon Sjtgb 9521 A
http://www.pansarmuseet.se/kpbil.htm
/Thord
Re: Tgb m/42 KP på Gotland
Gracias muchachos!
Re: Tgb m/42 KP på Gotland
Hehe, den är så ful så att den nästan blir snygg
Re: Tgb m/42 KP på Gotland
En intressant skillnad mellan original SKP och de modifierade SKPD är att den dubbla frontplåten på nosen tagits bort. Det är enda gången jag har hört talas om att man minskar pansartjockleken i stället för att öka den! Det är ju onekligen bättre vapen nu än när bilen konstruerades.
Varför? Troligen för att spara vikt och minska axeltrycket när ett stort tak och tyngre hjul sätts på plats.
Detta sker även på SKPE som i sin tur behåller det ursprungliga hjulstället med smala framhjul och tvillinghjul baktill. Den bilen gick som kuppfordon i Stockholm och var nog inte tänkt att fara omkring i terrängen så mycket att den behövde de bredare hjulen.
Varför? Troligen för att spara vikt och minska axeltrycket när ett stort tak och tyngre hjul sätts på plats.
Detta sker även på SKPE som i sin tur behåller det ursprungliga hjulstället med smala framhjul och tvillinghjul baktill. Den bilen gick som kuppfordon i Stockholm och var nog inte tänkt att fara omkring i terrängen så mycket att den behövde de bredare hjulen.
Re: Tgb m/42 KP på Gotland
När kom egentligen de allra först KP-bilarna till Gotland?
I allmänna skrifter anges att då 4. tunga stridsvagnskompaniet kom från Strängnäs till Gotland sensommaren 1944 så var förbandet utrustat med 18st stridsvagn m/42 och 4st KP-bilar.
Problemet är bara att de första KP-bilarna kom först i november 1944 (rätta mig om jag har fel).
Kan förbandet ha kompletteras med en stormpionjärpluton med 4st VKP i november -44?
Stridsvagnskompaniet fanns kvar på ön till 1945 då vagnarna byttes ut mot stridsvagn m/41.
I allmänna skrifter anges att då 4. tunga stridsvagnskompaniet kom från Strängnäs till Gotland sensommaren 1944 så var förbandet utrustat med 18st stridsvagn m/42 och 4st KP-bilar.
Problemet är bara att de första KP-bilarna kom först i november 1944 (rätta mig om jag har fel).
Kan förbandet ha kompletteras med en stormpionjärpluton med 4st VKP i november -44?
Stridsvagnskompaniet fanns kvar på ön till 1945 då vagnarna byttes ut mot stridsvagn m/41.
Re: Tgb m/42 KP på Gotland
Å fytusan!
Dedär åbäkena skramlade jag runt i en massa 1989.
Ja, de hade Ksp.
Våra E-grupper hade var sin Ksp/58 att vifta med men de funkade sällan. Eldavbrott var regel snarare än undantag.
Vi förlitade oss hellre på Kpist m/45B.
Dedär åbäkena skramlade jag runt i en massa 1989.
Ja, de hade Ksp.
Våra E-grupper hade var sin Ksp/58 att vifta med men de funkade sällan. Eldavbrott var regel snarare än undantag.
Vi förlitade oss hellre på Kpist m/45B.
Re: Tgb m/42 KP på Gotland
Dåligt utbildade?Fläsket skrev:
Våra E-grupper hade var sin Ksp/58 att vifta med men de funkade sällan. Eldavbrott var regel snarare än undantag.
De funkar bra om man sköter om dom.