Tgb m/42 KP på Gotland

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
King Kong
Medlem
Inlägg: 250
Blev medlem: 31 januari 2007, 22:30
Ort: Norrbotten

Tgb m/42 KP på Gotland

Inlägg av King Kong » 18 maj 2008, 09:20

Den sista versionen av KP-bil som användes på Gotland (jag tror att beteckningen var SKBD) - var den utrustad med Ksp?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28674
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Tgb m/42 KP på Gotland

Inlägg av Hans » 18 maj 2008, 10:11

Ja.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:03
Ort: Mullsjö
Kontakt:

Re: Tgb m/42 KP på Gotland

Inlägg av Thord Wedman » 19 maj 2008, 15:50

Fordonet på Hans bild är dock ingen KP-bil av den typ som användes på Gotland utan en tidigare modifiering som användes till Stockholms kuppförsvar.

De KP-bilar som modifierades på Gotland hade bredare däck och singelmontage bak samt ksp 58.

Bild
Skyttefordon Tgbil m/42 D SKPF
Bild
Stabsfordon Stabtgb m/42 A SKP
Bild
Sjuktransportfordon Sjtgb 9521 A
http://www.pansarmuseet.se/kpbil.htm

/Thord

King Kong
Medlem
Inlägg: 250
Blev medlem: 31 januari 2007, 22:30
Ort: Norrbotten

Re: Tgb m/42 KP på Gotland

Inlägg av King Kong » 20 maj 2008, 16:56

Gracias muchachos! :D

Användarvisningsbild
Crister
Medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: 11 mars 2007, 23:27
Ort: Borås

Re: Tgb m/42 KP på Gotland

Inlägg av Crister » 20 maj 2008, 18:30

Hehe, den är så ful så att den nästan blir snygg :D

strv
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: 8 februari 2005, 20:56
Ort: strv

Re: Tgb m/42 KP på Gotland

Inlägg av strv » 13 juli 2008, 21:00

En intressant skillnad mellan original SKP och de modifierade SKPD är att den dubbla frontplåten på nosen tagits bort. Det är enda gången jag har hört talas om att man minskar pansartjockleken i stället för att öka den! Det är ju onekligen bättre vapen nu än när bilen konstruerades.

Varför? Troligen för att spara vikt och minska axeltrycket när ett stort tak och tyngre hjul sätts på plats.

Detta sker även på SKPE som i sin tur behåller det ursprungliga hjulstället med smala framhjul och tvillinghjul baktill. Den bilen gick som kuppfordon i Stockholm och var nog inte tänkt att fara omkring i terrängen så mycket att den behövde de bredare hjulen.

Användarvisningsbild
Lynx_39
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 18 juli 2006, 12:43
Ort: Kristianstad

Re: Tgb m/42 KP på Gotland

Inlägg av Lynx_39 » 9 september 2009, 08:18

När kom egentligen de allra först KP-bilarna till Gotland?

I allmänna skrifter anges att då 4. tunga stridsvagnskompaniet kom från Strängnäs till Gotland sensommaren 1944 så var förbandet utrustat med 18st stridsvagn m/42 och 4st KP-bilar.

Problemet är bara att de första KP-bilarna kom först i november 1944 (rätta mig om jag har fel).
Kan förbandet ha kompletteras med en stormpionjärpluton med 4st VKP i november -44?

Stridsvagnskompaniet fanns kvar på ön till 1945 då vagnarna byttes ut mot stridsvagn m/41.

Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Re: Tgb m/42 KP på Gotland

Inlägg av Fläsket » 11 februari 2010, 13:41

Å fytusan!

Dedär åbäkena skramlade jag runt i en massa 1989.

Ja, de hade Ksp.

Våra E-grupper hade var sin Ksp/58 att vifta med men de funkade sällan. Eldavbrott var regel snarare än undantag.

Vi förlitade oss hellre på Kpist m/45B.

:D

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Tgb m/42 KP på Gotland

Inlägg av MD650 » 11 februari 2010, 14:27

Fläsket skrev:
Våra E-grupper hade var sin Ksp/58 att vifta med men de funkade sällan. Eldavbrott var regel snarare än undantag.
:D
Dåligt utbildade? ;)
De funkar bra om man sköter om dom.
:)

Skriv svar