STRV 103 på armemuseum

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 10 februari 2005, 18:31

Rillorna = "trappstegen" (förmodar jag)

Alltså, MD menar att de är mer till för att neutralisera subkalibriga pansarbrytande projektiler, än de är för RSV.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 10 februari 2005, 18:31

borris skrev:När S:en konstruerades var den säkert en bra vagn.
[!
Det var precis det den inte var. Den hade enormt många fel de första fem-tio åren innan vagnen blev någorlunda bra
Strv 103 C var en mycket bra vagn...dock 20 år för sent.
Strv 103 eldeldning och beväpning var mycket bra. 1:1-utblicket som både Vc och sk/fö hade var bra. Eldröret på vagnen var mycket längre äm samtida vagnar. Längre eldrör = högre utgångshastighet = bättre genomslag.
:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 10 februari 2005, 20:49

Belisarius skrev:Rillorna = "trappstegen" (förmodar jag)

Alltså, MD menar att de är mer till för att neutralisera subkalibriga pansarbrytande projektiler, än de är för RSV.
Ja det är mer rätt d.v.s. ukal (underkalibriga projektiler).
:)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 10 februari 2005, 21:22

Förtydligande av min fråga - HUR kan några trappsteg påverka en pansarbrytande granat?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 10 februari 2005, 21:44

Hans skrev:Förtydligande av min fråga - HUR kan några trappsteg påverka en pansarbrytande granat?

MVH

Hans
Genom att göra projektilbanan instabil.
:)

Användarvisningsbild
borris
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 24 augusti 2004, 17:58
Ort: Skåne

Inlägg av borris » 11 februari 2005, 07:49

Rillorna har mer funktionen att bryta av en pilproj än RSV.
Ett annat syfte är att få fotfäste och få en oreglbunden yta (maskeringssynpunkt)
Mycket intressant jag hör (läser) och lär!

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 12 februari 2005, 15:03

borris skrev: Mycket intressant jag hör (läser) och lär!
Visst är det intressant!
Det är en av de stora fördelarna med forumet att man lär av varandra och man respekterar varandras såväl kunskap som okunskap.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 12 februari 2005, 17:04

MD650 skrev: Genom att göra projektilbanan instabil.
:)
Ursäkta tjatet men jag försår inte.

En underkalibrerad projektil av dåtidens typ (60-talet) gled väl forfarande av sluttande pansar?

Om proketilen träffar den vertikala delen får den fäste. Den enda fördelen skulle vara om projektilen i underkant först fommer i kontakt med kanten och på så vis styr iväg från pansaret. Samma sak torde väl gälla för en rsv granat också.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 12 februari 2005, 17:20

Hans skrev:
MD650 skrev: Genom att göra projektilbanan instabil.
:)
Ursäkta tjatet men jag försår inte.

En underkalibrerad projektil av dåtidens typ (60-talet) gled väl forfarande av sluttande pansar?

Om proketilen träffar den vertikala delen får den fäste. Den enda fördelen skulle vara om projektilen i underkant först fommer i kontakt med kanten och på så vis styr iväg från pansaret. Samma sak torde väl gälla för en rsv granat också.

MVH

Hans
En pilprojektil är känslig för påverkan i sidled m.h.t. till dess form. Genom att blanda upp olika typer av mtrl får man egenskapen att kunna få projektilen instabil (dvs "knäckas") RSV påverkas inte i samma grad.
:)

strv
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: 8 februari 2005, 20:56
Ort: strv

Inlägg av strv » 20 februari 2005, 06:56

Betr ribborna på motorluckorna: Maskeringseffekt kan uteslutas eftersom över dessa ligger normalt packade maskeringsnät och de är alltså inte synliga. se bild i instruktionsbok. Att vi normalt alltid ser dem beror på att näten oftast eller aldrig var där, jämför hur många bilder och vagnar som synts med flytutrustning vid sidorna monterad. Det skulle vara där men skador vid utbildning gjorde att de togs bort. Jmf Pbv 302, ikv 91, hur många gånger var inte sidplåtarna borta eftersom de egentligen behövdes vid vadning/flytning och kostade mycket i reparationer om de kördes sönder.

Konstruktionen är till för att underkalibrerade APDS skall "tro" att det är tjockare plåt och därigenom lättare rikoschettera. Med en minimal viktökning får man alltså ett bra mycket bättre skydd. Tyvärr blir effekten vid pilammunition APDSFS snarare att den fäster bättre! Det här infördes ungefär samtidigt med gallret, men detta hölls hemligt tills september 1992, då det visades offentligt på ptrp 50-årsjubilem i Sthlm. Gallrets uppgift är att utlösa RSV innan det kommer fram till huvudpansaret.

Tro inte att ribborna har något med RSV-skydd att göra, de flesta RSV kan utlösa oberoende av om distansorganet eller själva granathylsan träffar chassit.

En intressant aspekt är att Sovjet sköt fullkalibriga pansarprojektiler med T 54-55, mot vilka ribborna har gott skydd, men sen direkt går över till pilam på T 64, hoppar alltså över underkalibrerade rotationsstabiliserade. Undrar om underrättelse-tjänsten visste om detta,men förmodligen inte, eftersom pilen inte "bryr sig om" ribborna på samma sätt som ukal.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 20 februari 2005, 08:42

strv skrev:Betr ribborna på motorluckorna: Maskeringseffekt kan uteslutas eftersom över dessa ligger normalt packade maskeringsnät och de är alltså inte synliga. se bild i instruktionsbok. Att vi normalt alltid ser dem beror på att näten oftast eller aldrig var där,.
Ur maskeringsperspektiv torde det vara bättre att ha en oregelbunden yta istället för en slät yta. Därför har ribborna viss betydelse ur maskeringshänseende. Däremot är det sämre med en"oslät" yta än en slät yta när det gäller radarsignatur.
:)

strv
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: 8 februari 2005, 20:56
Ort: strv

Inlägg av strv » 20 februari 2005, 17:50

Ribborna kan tänkas ha viss maskeringseffekt, men då de vid stridsutrustad vagn packad enligt reglementet inte syns torde effekten helt utebli. Trots en väldig massa år med strv 103 så har jag aldrig sett under fredsutbildning någon helt stridspackad vagn mer än på foto. Vissa delar har varit på då och då men aldrig komplett allting.

Om däremot besättningen inte gör enligt order så kommer de att synas, och det är helt rätt att en skrovlig yta inte reflekterar ljus på samma sätt som en helt slät.

Det är mycket i fredstid som är annorlunda, t ex skall motorluckorna skruvas fast med ett näst intill astronomiskt antal bultar, men det har inte skett, bara 3-4 st och de andra hålen har varit täckta av platspluggar. Det tar annars väldigt lång tid att att lyfta dem.

Skriv svar