Pansarbil m/31
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
Pansarbil m/31
Pansarbil m/31 har egentligen aldrig funnits. Det rörde sig i stället om 32 byggsatser pansarplåt som skruvades fast på 2,5 tons standardlastbilar. När en bil skrotades flyttades plåten över till en ny. Tyvärr hittar jag inte mina anteckningar från KrA. Sysslade en hel del med pbil m/31 för ca 15 år sedan.
Jag tror mig dock minnas att det största antal som funnits vid ett och samma tillfälle var 31 st. I september 1939 fanns det om jag minnns rätt 19 st användbara.
Alltnog: Detta foto anges då det återges i tryck vara en pansarbil m/31, vilket emellertid är fel. Det är istället rikets enda pansarbil fm/30, som var prototyp för m/31. Den hade klädsel av vanlig järnplåt och enkla hjul på bakaxeln. Användes på försök vid K 3 sommaren 1930. Registernummer in A-serien beror på att vehikeln skruvats ihop vid Stockholms Tygstation (ST).
Fotot togs då kavalleriinspektören (var det gmj Göran Gyllenstierna?) inspekterade företeelsen.
Jag tror mig dock minnas att det största antal som funnits vid ett och samma tillfälle var 31 st. I september 1939 fanns det om jag minnns rätt 19 st användbara.
Alltnog: Detta foto anges då det återges i tryck vara en pansarbil m/31, vilket emellertid är fel. Det är istället rikets enda pansarbil fm/30, som var prototyp för m/31. Den hade klädsel av vanlig järnplåt och enkla hjul på bakaxeln. Användes på försök vid K 3 sommaren 1930. Registernummer in A-serien beror på att vehikeln skruvats ihop vid Stockholms Tygstation (ST).
Fotot togs då kavalleriinspektören (var det gmj Göran Gyllenstierna?) inspekterade företeelsen.
- Bilagor
-
- Scan10081.JPG (60.67 KiB) Visad 9388 gånger
Hej!
Spännande med lite gamla fordon här..
Jag har kikat en del på det där jag också.
Landsverk projekterade ju en pansarmotorcykel tillika pansarbil med beteckningen L-190.
När denna beställning genomfördes kallade man det "lätt provisorisk pansarbil".
Studerar man foton från 30-talet så ser man vilken salig röra det är med pb m/31, många olika chassin användes beroende på när dem konstruerades. Inte bara skillnad på Volvo och Chevrolet, utan även olika chassityper så knappt den ena var den andre lik. Har sett några uppställningsbilder, tror det var från K 1 där man enkelt kan identifiera 4-5 olika "versioner" av pb m/31, en del hade inte samma hjul ens.
Faktum är väl ändå att dem tidigt benämns pb m/31, en beteckning man hittar i alla möjliga organisationstablåer och dokument på KrA.
Hade varit kul att samla ihop alla foton som finns på pb m/31 och försöka få fram detaljer på varje individ, jag har börjat men det finns en uppsjö foton kvar i arkiv att gå igenom för att få en helhetsbild.
Spännande med lite gamla fordon här..
Jag har kikat en del på det där jag också.
Landsverk projekterade ju en pansarmotorcykel tillika pansarbil med beteckningen L-190.
När denna beställning genomfördes kallade man det "lätt provisorisk pansarbil".
Studerar man foton från 30-talet så ser man vilken salig röra det är med pb m/31, många olika chassin användes beroende på när dem konstruerades. Inte bara skillnad på Volvo och Chevrolet, utan även olika chassityper så knappt den ena var den andre lik. Har sett några uppställningsbilder, tror det var från K 1 där man enkelt kan identifiera 4-5 olika "versioner" av pb m/31, en del hade inte samma hjul ens.
Faktum är väl ändå att dem tidigt benämns pb m/31, en beteckning man hittar i alla möjliga organisationstablåer och dokument på KrA.
Hade varit kul att samla ihop alla foton som finns på pb m/31 och försöka få fram detaljer på varje individ, jag har börjat men det finns en uppsjö foton kvar i arkiv att gå igenom för att få en helhetsbild.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
Pbil m/31
Jo visst kallades de pbil m/31 redan från början. Men ovannämnda pbil fm/30 dansade bara en sommar.
Någonstans har jag fordonsnummer och biltyp på alla pbil m/31 mellan 1932 och 1940, men i somras flyttade min kärlek in hos mig och hon är mycket ordningsam. Inget är slängt men magasinerat på de mest svårfunna platser.
Pbil 1-3 var de tre Tidaholmarna fm/25 (två versioner) och fm/26. Sedan följde m/31 nr 4-9. Nr 10 var det glosögda monstret fm/29 Scania-Vabis/Landsverk. Sedan m/31 nr 11 - 32 samt nr 6 (ny), en Chevrolet m/40 som ersatte en pbil med samma nummer som eldhärjats vid K 4.
Jag har minst 50 foton på olika pbil m/31 undangömda genom kär sambos försorg. Nu går jag och letar ett tag.
Någonstans har jag fordonsnummer och biltyp på alla pbil m/31 mellan 1932 och 1940, men i somras flyttade min kärlek in hos mig och hon är mycket ordningsam. Inget är slängt men magasinerat på de mest svårfunna platser.
Pbil 1-3 var de tre Tidaholmarna fm/25 (två versioner) och fm/26. Sedan följde m/31 nr 4-9. Nr 10 var det glosögda monstret fm/29 Scania-Vabis/Landsverk. Sedan m/31 nr 11 - 32 samt nr 6 (ny), en Chevrolet m/40 som ersatte en pbil med samma nummer som eldhärjats vid K 4.
Jag har minst 50 foton på olika pbil m/31 undangömda genom kär sambos försorg. Nu går jag och letar ett tag.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
Pansarmotorcylel
Den Storsvenska armén redo för pansarangrepp!
Krigsmotorcykel vid K 3 ca 1930.
Krigsmotorcykel vid K 3 ca 1930.
- Bilagor
-
- Scan10402.JPG (49.73 KiB) Visad 9362 gånger
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
Bilder
Mina foton har jag grävt fram i Krigsarkivet.
Här de tre Tidaholmarna Pb 1-3. K 3 sannolikt 1930. Två hade 6,5 mm ksp m/1900 Hotchkiss och en 6,5mmm ksp m/10 Kjellman (som bara fanns vid kav i 10 ex).
Ksp på krigsmotorcykeln ovan tycker jag verkar vara en m/14-29 som då bara fanns i 6,5 mm. 8 mm ammo kom först 1932.
Här de tre Tidaholmarna Pb 1-3. K 3 sannolikt 1930. Två hade 6,5 mm ksp m/1900 Hotchkiss och en 6,5mmm ksp m/10 Kjellman (som bara fanns vid kav i 10 ex).
Ksp på krigsmotorcykeln ovan tycker jag verkar vara en m/14-29 som då bara fanns i 6,5 mm. 8 mm ammo kom först 1932.
- Bilagor
-
- Scan10403.JPG (52.22 KiB) Visad 9343 gånger
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
Ja och nej
Ja, man gjorde kanonförsök med en Tidaholmare. Jag tror det var fm/26.
Nej. inga andra foton av pbil m/41 än de som publicerats i böcker.
Nej. inga andra foton av pbil m/41 än de som publicerats i böcker.
Har nästan börjat fundera på om man inte skulle utfästa en belöning till den/dem som kan hjälpa mig finna "nya" foton på 41:an. Har tillgång till Landsverksfoton från produktion, diverse walk-arounds from 1943 (alla på nr 948) och ett mycket fåtal foton från själva tjänstgöringsperioden (även där nästan alla på nr 948). Därutöver några "skrotbilder" eller rättare sagt vad som blev sedan. För rätt typ av nya bilder skulle jag betala generöst. Inte för att jag själv ser några chanser att tjäna pengar på det, men för att det varit något av ett skötebarn under ett par års tid nu. Även om jag lyckats få tag i en herre som var med, så är jag övertygad om att det finns fler foton på dem "outthere".
Här kommer två bilder som visar lite märkliga 31:or.
Lägg märke till det annorlunda framhjulet, troligen en Chevrolet.
Tittar man noga ser man att det knappt finns en enda 31:a som är exakt likadan som någon annan.
Denna uppställningsbild från 1937.
Båda bilderna kommer ifrån boken K 1 1928-2000, under redaktion av Bengt Wallerfelt. Dem är endast till för diskussionsändamål, och är sålunda i dålig upplösning.
Lägg märke till det annorlunda framhjulet, troligen en Chevrolet.
Tittar man noga ser man att det knappt finns en enda 31:a som är exakt likadan som någon annan.
Denna uppställningsbild från 1937.
Båda bilderna kommer ifrån boken K 1 1928-2000, under redaktion av Bengt Wallerfelt. Dem är endast till för diskussionsändamål, och är sålunda i dålig upplösning.
Jag har letat lite i olika papper och kommit fram till följande:
Pansarbil m/25 och m/26
m/25 Pb 1 Tidaholm 602 tidigare nr, skrotad c:a 1935
m/25 Pb 2 Tidaholm 603 "
m/26 Pb 3 Tidaholm 604 "
Pansarbil fm/29, fm/30 och m/31
Typ Reg Chassie Modell År
Bofors
fm/30 KAAD Prototyp, luftgummihjul.
Landsverk
m/31 801 Chevrolet 133" 1931
m/31 802 Chevrolet 133" 1931
m/31 803 Chevrolet 133" 1931
m/31 804 Chevrolet 133" 1931
m/31 805 Volvo LV 60 1931 Kasserad 1942
m/31 805 II Chevrolet 133" 1940 Nybyggd, ers ovanst
m/31 806 Volvo LV 83 1939
m/31 807 Volvo LV 83 1939
m/31 808 Volvo LV 83 1939
m/31 809 Volvo LV 83 1937
fm/29 810 Landsverk L-170 1929 Pb 12 (bgbv 81A nr)
m/31 811 Chevrolet 1931
m/31 811 Chevrolet HS Spl 133" 1939 Chassiebyte 1942
m/31 812 Chevrolet 1931
m/31 812 Chevrolet HS Spl 133" 1939 Chassiebyte 1942
m/31 813 Volvo LV 60 1931 Finns ej 44-11-06
m/31 814 Volvo DVJI 1933
m/31 815 Volvo 1936
m/31 816 Volvo D 81 D 1937
m/31 817 Volvo LV 83 E 1939
m/31 818 Volvo LV 83 E 1939
m/31 819 Volvo LV 83 E 1939
m/31 820 Volvo LV 83 E 1939
m/31 821 Volvo LV 71 1934
m/31 822 Volvo LV 81 D 1936
m/31 823 Volvo LV 83 1939
m/31 824 Volvo LV 81 1936
m/31 825 Volvo LV 81 1936
m/31 826 Volvo LV 81 1936
m/31 827 Volvo LV 81 1936
m/31 828 Volvo LV 83 1939
m/31 829 Volvo LV 83 1939
m/31 830 Chevrolet HS Spl 133" 1940
m/31 951 Chevrolet 133" 1940
Utöver ovanstående angivna chassiebyten har ytterligare byten skett, kan f n inte kopplas till regnr, men bör vara årsmodell 1931. Huvuddelen har dessutom haft ett tidigare Pansarbilnr: m/31 har haft nr 4-11,13-17? Chassie efter 1937, 805 II och 951byggdes så sent att de inte har tilldelats sådant nr.
Beväpning: 8 mm ksp m/36 (6,5 mm m/14-29) till höger om föraren, 37 mm kan m/98B eller 8 mm ksp m/36(6,5 mm m/14/29) på flaket, efter modifiering 1942 20 mm akan m/40 och 2 st 8 mm ksp m/36 på samtliga.
Summa tillverkade är totalt 31 (32?) st.
Det finns alltså nästan inte 2 st som är identiska beroende på chassierna har olika årsmodeller. Lägg märke till att 805 förstörts vid brand och nytillverkats, står i tabellen som 805 II.
För många helt okända är Pansarbil m/31 F, fd sovjetisk BA 10 som levereras utan det mesta och byggs upp i Sverige med egna motorer mm.
Utnyttjas som stridsledningsfordon för armékårchef. Inköpta från Finland som tagit dem som krigsbyte under fortsättningskriget. Leverans till Sverige ca 1944 och man kan undra varför de får nummer m/31 F. Att F står för Finland är klart men m/31. Mera logiskt eftersom de är treaxlade hade varit m/41 Fmen det ahde kanske varit att reta Sovjet för mycket?
m/31F 952 Ford(Rysk kopia) BA 10 Utgår före 1955, nr till bgbv 81A
m/31F 953 Ford(Rysk kopia) BA 10
m/31F 954 Ford(Rysk kopia) BA 10
Det finns ett par bilder på http://www.pansarmuseet.se Gå in under samlingen och leta fram pbil m/31. Längst ner på sidan finns de.
Pansarbil m/25 och m/26
m/25 Pb 1 Tidaholm 602 tidigare nr, skrotad c:a 1935
m/25 Pb 2 Tidaholm 603 "
m/26 Pb 3 Tidaholm 604 "
Pansarbil fm/29, fm/30 och m/31
Typ Reg Chassie Modell År
Bofors
fm/30 KAAD Prototyp, luftgummihjul.
Landsverk
m/31 801 Chevrolet 133" 1931
m/31 802 Chevrolet 133" 1931
m/31 803 Chevrolet 133" 1931
m/31 804 Chevrolet 133" 1931
m/31 805 Volvo LV 60 1931 Kasserad 1942
m/31 805 II Chevrolet 133" 1940 Nybyggd, ers ovanst
m/31 806 Volvo LV 83 1939
m/31 807 Volvo LV 83 1939
m/31 808 Volvo LV 83 1939
m/31 809 Volvo LV 83 1937
fm/29 810 Landsverk L-170 1929 Pb 12 (bgbv 81A nr)
m/31 811 Chevrolet 1931
m/31 811 Chevrolet HS Spl 133" 1939 Chassiebyte 1942
m/31 812 Chevrolet 1931
m/31 812 Chevrolet HS Spl 133" 1939 Chassiebyte 1942
m/31 813 Volvo LV 60 1931 Finns ej 44-11-06
m/31 814 Volvo DVJI 1933
m/31 815 Volvo 1936
m/31 816 Volvo D 81 D 1937
m/31 817 Volvo LV 83 E 1939
m/31 818 Volvo LV 83 E 1939
m/31 819 Volvo LV 83 E 1939
m/31 820 Volvo LV 83 E 1939
m/31 821 Volvo LV 71 1934
m/31 822 Volvo LV 81 D 1936
m/31 823 Volvo LV 83 1939
m/31 824 Volvo LV 81 1936
m/31 825 Volvo LV 81 1936
m/31 826 Volvo LV 81 1936
m/31 827 Volvo LV 81 1936
m/31 828 Volvo LV 83 1939
m/31 829 Volvo LV 83 1939
m/31 830 Chevrolet HS Spl 133" 1940
m/31 951 Chevrolet 133" 1940
Utöver ovanstående angivna chassiebyten har ytterligare byten skett, kan f n inte kopplas till regnr, men bör vara årsmodell 1931. Huvuddelen har dessutom haft ett tidigare Pansarbilnr: m/31 har haft nr 4-11,13-17? Chassie efter 1937, 805 II och 951byggdes så sent att de inte har tilldelats sådant nr.
Beväpning: 8 mm ksp m/36 (6,5 mm m/14-29) till höger om föraren, 37 mm kan m/98B eller 8 mm ksp m/36(6,5 mm m/14/29) på flaket, efter modifiering 1942 20 mm akan m/40 och 2 st 8 mm ksp m/36 på samtliga.
Summa tillverkade är totalt 31 (32?) st.
Det finns alltså nästan inte 2 st som är identiska beroende på chassierna har olika årsmodeller. Lägg märke till att 805 förstörts vid brand och nytillverkats, står i tabellen som 805 II.
För många helt okända är Pansarbil m/31 F, fd sovjetisk BA 10 som levereras utan det mesta och byggs upp i Sverige med egna motorer mm.
Utnyttjas som stridsledningsfordon för armékårchef. Inköpta från Finland som tagit dem som krigsbyte under fortsättningskriget. Leverans till Sverige ca 1944 och man kan undra varför de får nummer m/31 F. Att F står för Finland är klart men m/31. Mera logiskt eftersom de är treaxlade hade varit m/41 Fmen det ahde kanske varit att reta Sovjet för mycket?
m/31F 952 Ford(Rysk kopia) BA 10 Utgår före 1955, nr till bgbv 81A
m/31F 953 Ford(Rysk kopia) BA 10
m/31F 954 Ford(Rysk kopia) BA 10
Det finns ett par bilder på http://www.pansarmuseet.se Gå in under samlingen och leta fram pbil m/31. Längst ner på sidan finns de.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
Pbil m/31
Tack för den långa och intressanta listan. Det synes som om numreringen i 800-serien infördes omkring 194 eller möjligen 1942. Den gjordes förbandsvis och har ingen som helst koppling till den gamla individuella numreringen 4-9, 11-30. Tyvärr kan jag inte hitta mina listor (min fästmö har städat mitt kontor).
De första fyra nr 4-7 var två Volvo 1931 och två Chevrolet 1931.Sedan följde nr 8-9 två Volvo 1933. Nr 11-14 var fyra Volvo LV 71 1934. Sedan kommer jag inte ihåg nummer och typer annat än att följande serie var Volvo LV 81 1936.
På din lista står nr 801-804 såsom Chevrolet 1931. Skall det inte vara 1939? Jag har bara funnit två Chevrolet 1931.
Jag känner mig nästan helt säker att Bofors tillverkade 32 "byggsatser" pansarplåt. Däremot har jag inte funnit mer än 31 i tjänst vid ett och samma tillfälle.
Nr 951 skruvades ihop på P 3 i Strängnäs 1943 om jag minns rätt.
De första fyra nr 4-7 var två Volvo 1931 och två Chevrolet 1931.Sedan följde nr 8-9 två Volvo 1933. Nr 11-14 var fyra Volvo LV 71 1934. Sedan kommer jag inte ihåg nummer och typer annat än att följande serie var Volvo LV 81 1936.
På din lista står nr 801-804 såsom Chevrolet 1931. Skall det inte vara 1939? Jag har bara funnit två Chevrolet 1931.
Jag känner mig nästan helt säker att Bofors tillverkade 32 "byggsatser" pansarplåt. Däremot har jag inte funnit mer än 31 i tjänst vid ett och samma tillfälle.
Nr 951 skruvades ihop på P 3 i Strängnäs 1943 om jag minns rätt.
Bifogar originallistan som jag har skannat in från KrA. Som synes är den från 1944 så du kan ha rätt beträffande dessa bilar som du anger har ett annat chassi. Chassibyten äger ju rum titt och tätt allt eftersom de gamla delarna slits ut. Lägg märke till att 813 tydligen gått till de sälla jaktmarkerna, finns inte med i förteckningen.
HEMLIG 6/11 -44
jämlikt kung. 1938 nr 757
Förteckning över pansarbilar och deras fördelning.
Depå Militärnummer Tygmaterielslag Fabrikat
I 7 814 Pansarbil m/31 Volvo LV 71 1933
816 ” Volvo LV 81 D/1937
912 Pansarbil m/39 AB Landsverk Lynx m/39
913 ” ”
914 ” ”
K 1 810 Pansarbil m/29 Scania-Vabis 1929
P 2 811 Pansarbil m/31 Chevrolet HS Spl 133” 1939
812 ” ”
815 ” Volvo 1936
817 ” Volvo 1939
818 ” ”
819 ” Volvo LV 83 E/39
900 Pansarbil m/39 Landsverk Lynx m/39
901 ” ”
903 ” ”
906 ” ”
907 ” ”
908 ” ”
909 ” ”
910 ” ”
911 ” ”
P 3 801 Pansarbil m/31 Chevrolet 133” 1931
802 ” ”
803 ” ”
804 ” ”
805 ” Volvo LV 60/ 1931
806 ” Volvo LV 83 1939
807 ” ”
808 ” ”
820 ” ”
821 ” Volvo LV 71 1934
823 ” Volvo LV 83 1939
830 ” Chevrolet 133”HS Spl 1940
902 Pansarbil m/39 Landsverk Lynx m/39
904 ” ”
905 ” ”
916 Pansarbil m/40 Volvo Lynx m/40
917 ” ”
918 ” ”
919 ” ”
920 ” ”
921 ” ”
922 ” ”
923 ” ”
924 ” ”
931 ” ”
932 ” ”
933 ” ”
934 ” ”
935 ” ”
936 ” ”
P 3 937 Pansarbil m/40 Volvo Lynx m/40
938 ” ”
941 ” ”
942 ” ”
943 ” ”
946 Pansarbil m/41 L-180 m/41
947 ” ”
948 ” ”
949 ” ”
950 ” ”
951 Pansarbil m/31 Chevrolet 133” 1940
P 4 809 Pansarbil m/31 Volvo LV 83 1937
822 ” Volvo LV 81 D 1936
824 ” Volvo LV 81 1936
825 ” ”
826 ” ”
827 ” ”
828 ” Volvo LV 83 1939
829 ” ”
925 Pansarbil m/40 Volvo Lynx m/40
926 ” ”
927 ” ”
928 ” ”
929 ” ”
930 ” ”
939 ” ”
940 ” ”
944 ” ”
945 ” ”
HEMLIG 6/11 -44
jämlikt kung. 1938 nr 757
Förteckning över pansarbilar och deras fördelning.
Depå Militärnummer Tygmaterielslag Fabrikat
I 7 814 Pansarbil m/31 Volvo LV 71 1933
816 ” Volvo LV 81 D/1937
912 Pansarbil m/39 AB Landsverk Lynx m/39
913 ” ”
914 ” ”
K 1 810 Pansarbil m/29 Scania-Vabis 1929
P 2 811 Pansarbil m/31 Chevrolet HS Spl 133” 1939
812 ” ”
815 ” Volvo 1936
817 ” Volvo 1939
818 ” ”
819 ” Volvo LV 83 E/39
900 Pansarbil m/39 Landsverk Lynx m/39
901 ” ”
903 ” ”
906 ” ”
907 ” ”
908 ” ”
909 ” ”
910 ” ”
911 ” ”
P 3 801 Pansarbil m/31 Chevrolet 133” 1931
802 ” ”
803 ” ”
804 ” ”
805 ” Volvo LV 60/ 1931
806 ” Volvo LV 83 1939
807 ” ”
808 ” ”
820 ” ”
821 ” Volvo LV 71 1934
823 ” Volvo LV 83 1939
830 ” Chevrolet 133”HS Spl 1940
902 Pansarbil m/39 Landsverk Lynx m/39
904 ” ”
905 ” ”
916 Pansarbil m/40 Volvo Lynx m/40
917 ” ”
918 ” ”
919 ” ”
920 ” ”
921 ” ”
922 ” ”
923 ” ”
924 ” ”
931 ” ”
932 ” ”
933 ” ”
934 ” ”
935 ” ”
936 ” ”
P 3 937 Pansarbil m/40 Volvo Lynx m/40
938 ” ”
941 ” ”
942 ” ”
943 ” ”
946 Pansarbil m/41 L-180 m/41
947 ” ”
948 ” ”
949 ” ”
950 ” ”
951 Pansarbil m/31 Chevrolet 133” 1940
P 4 809 Pansarbil m/31 Volvo LV 83 1937
822 ” Volvo LV 81 D 1936
824 ” Volvo LV 81 1936
825 ” ”
826 ” ”
827 ” ”
828 ” Volvo LV 83 1939
829 ” ”
925 Pansarbil m/40 Volvo Lynx m/40
926 ” ”
927 ” ”
928 ” ”
929 ” ”
930 ” ”
939 ” ”
940 ” ”
944 ” ”
945 ” ”