Pansarmuseets framtid

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Pansarmuseets framtid

Inlägg av B Hellqvist » 11 november 2006, 08:00

Vad anser ni om pansarmuseets framtid? Det är ju helt klart att de nuvarande lokalerna i Axvall är urvuxna - museet har mer karaktären av fordonsförråd än något som ens med bästa vilja kan jämföras med t.ex. Bovington och Münster. Även om det finns ett beslut om att flytta samlingen till Strängnäs (ett beslut som kan komma att ändras), så finns det flera sakskäl som talar för en placering i Skövde:

- Det faktum att museet funnits i trakten i sedan 1969 och gjort ”varumärket” inarbetat.
- Kostnaderna att flytta drygt 90 fordon 265 km istället för 17 km.
- Förekomsten av verkstadsresurser i form av försvarets markverkstad i Skövde.
- Den resurspool med fordonsmekaniker och entusiaster som pensionerade anställda vid markverkstaden utgör (och alltid utgjort), och som kommer att trygga återväxten för frivilliga som bor i trakten och som kan meka med fordonen.
- Skövdes roll som Sveriges pansarcentrum och en levande garnisonsort.
- Möjligheten att integrera Garnisonsmuseet med Pansarmuseet.

Så... finns det något bra skäl till att välja Strängnäs?

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:03
Ort: Mullsjö
Kontakt:

Inlägg av Thord Wedman » 11 november 2006, 08:31

Det finns inget beslut om att flytta museet någonstans.
Frågan är fortfarande under utredning och det kan mycket väl bli så att museet blir kvar i Axvall under överskådlig tid.

Jag håller med om att samlingen inte kommer till sin rätt i nuvarande lokaler men P4 kommer att släppa till mer utrymme i Axvall.
Om museet fick tillgång till hela området skulle man kunna göra något ganska bra för inte alltför stor peng.

Den norra delen av området består av tre längor som är placerade som ett "U".
Mellan dessa byggnader finns en öppen grusplan som man skulle kunna bygga in och därmed skapa en stor hall som är hopbyggd med befintliga garage.
Det finns även verkstadsbyggnad på området men den är nog i behov av renovering.

/Thord

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 11 november 2006, 08:49

Tanken har ju varit att använda sig av Volvo Pentas gamla lokaler i centrala Skövde, men då kommunen och Volvo inte kunde enas om priset, plus att det finns planer på en breddning av järnvägsspåren alldeles intill, så har den delen av planerna lagts på is. Man tittar på Cementas gamla lokaler i utkanten av stan (intill utfarten mot Skara/Axvall), vilka tydligen skulle kunna funka. Jag har fått intrycket att man vill hålla nybyggnation till ett minimum.

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:03
Ort: Mullsjö
Kontakt:

Inlägg av Thord Wedman » 11 november 2006, 08:56

Den största anledningen till varför Volvo-alternativet inte gick i lås var tidsbrist.
Det mest tragiska i hela affären är att Volvo erbjöd lokalerna till museet för ett antal år sedan för noll och ingenting men då var man inte intresserade.
Det bästa för museet tror jag är att man hittar en lösning i antingen Skövde eller på plats i Axvall.

/Thord

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 11 november 2006, 10:01

Kommunen har dessutom tjatat på Volvo i åratal att flytta verksamheten i D-hallen (den påtänkta museibyggnaden), eftersom man hanterar kemikalier som är obra vid en olycka, speciellt som den hallen ligger allra närmast centrum.

Strängnäs har fördelarna:
- Ligger nära Stockholm, och kan därmed kanske påräkna ett större besöksunderlag
- Bra, befintliga lokaler
- Finns plats/möjlighet för samlokalisering med några andra militärhistoriska museer/samlingar
- Något mer?

Var på Cementa skulle det hela inrymmas? Det är ett gigantiskt område, med ett myller av byggnader. En annan möjlighet i Skövde hade varit f.d. Rockwools/Parocs lokaler (mittemot Cementa), som kommunen fick köpa för en krona för ett par år sedan. Och sedan fick sanera och delvis riva för mer än 10 miljoner kronor. "Oy! Det där var mina pengar..!" Bild

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:03
Ort: Mullsjö
Kontakt:

Inlägg av Thord Wedman » 11 november 2006, 10:50

Som jag har försått det kommer man inte att nyttja befintliga lokaler i Strängnäs-alternativet utan det kommer bli nybyggnation.
Den stora nackdelen för Strängnäs är att man inte har ett regemente på orten som kan ge stöd åt verksamheten.

/Thord

Användarvisningsbild
hoffe_salem
Medlem
Inlägg: 1309
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:52
Ort: sthlm

Inlägg av hoffe_salem » 11 november 2006, 18:51

Sarvi skrev:- Ligger nära Stockholm, och kan därmed kanske påräkna ett större besöksunderlag
Bild
En av anledningarna till att jag inte har haft möjlighet att besöka museet är just för att det ligger så långt bort från Stockholm så om det flyttar till Stockholm så kan dom räkna med minst en besökare iallafall..:)

Stivne
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 26 september 2005, 20:58
Ort: Skåne

Inlägg av Stivne » 11 november 2006, 19:49

Ja, och en del uppskattar att det inte ligger i Stockholm, flyttas det dit mister de minst en besökare (jag) :). Men jag har nästan lika långt till Stockholm som till Axvall, så det är inte avståndet som spökar för mig....Vad kan det då vara? :wink:

Allvarligt talat så får man väl hoppas att det blir kvar i Axvall alternativt Skövde, även om det finns många eldsjälar i landet så har väl de som bor i närheten av Axvall varit mer engagerade än de som bor i Strängnäs? Jag tror personligen att det är viktigt att museum av liknande typ har en stark lokal förankring vad det gäller eldsjälar och välvilliga företagare/myndigheter för att kunna växa och finnas kvar en längre tid.

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:03
Ort: Mullsjö
Kontakt:

Inlägg av Thord Wedman » 11 november 2006, 23:00

Nja, det finns nog rätt bra med eldsjälar i Strängnäs (som förövrigt inte ligger i Stockholm) :-)
Dom har en väldigt aktiv museiförening under ledning av Stefan Karlsson och om det inte vore för honom skulle vi inte ha denna diskussionen för då hade Strängnäs aldrig kommit på tal.

Personligen har jag helst kvar museet i Axvall eller Skövde, jag har 7 mil till Axvall och 6 mil till Skövde. :-)

/Thord

Användarvisningsbild
maddog
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 1 juli 2006, 02:41
Ort: Stockholm

Inlägg av maddog » 11 november 2006, 23:08

hoffe_salem skrev:
Sarvi skrev:- Ligger nära Stockholm, och kan därmed kanske påräkna ett större besöksunderlag
Bild
En av anledningarna till att jag inte har haft möjlighet att besöka museet är just för att det ligger så långt bort från Stockholm så om det flyttar till Stockholm så kan dom räkna med minst en besökare iallafall..:)
2... men sen så tycker jag väl att vi i sthlm redan har Armé museeum så det räcker väl där :)
Låt oss sprida informationen till fler och om det finns fungerande lokaler och annat så låt bästa lokal vinna...

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Bjernevik » 12 november 2006, 01:48

maddog skrev:[2... men sen så tycker jag väl att vi i sthlm redan har Armé museeum så det räcker väl där :)
Låt oss sprida informationen till fler och om det finns fungerande lokaler och annat så låt bästa lokal vinna...
1. Strängnäs <> Stockholm...
2. Om man vill "sprida informationen till fler" så är det väl bättre att se till att den finns i närheten av så många som möjligt? Trots allt så torde det bo lite fler potentiella besökare i Mälardalen än i trakten av Axvall.

Sedan har jag full förståelse för att alla gillar att just de har nära till muséet, men ur aspekten "muséets-överlevnad-beroende-på-många-besökare" så är kanske Strängnäs bättre?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 12 november 2006, 07:41

Sven, det var Paroc jag menade, men råkade skriva Cementa. En placering nära Stockholm behöver inte betyda fler besökare; Västra Götalandsregionen är inte folkfattig den heller. Dessutom ligger Skövde bättre till för turister från utlandet, vare sig de kommer söderifrån från Jönköpingshållet eller västerifrån från Göteborgshållet. Tågkommunikationerna är bättre än för Strängnäs. Bovington är ett exempel på att en placering en bra bit från huvudstaden inte behöver betyda att museet för en tillvaro i det fördolda.

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:03
Ort: Mullsjö
Kontakt:

Re: Pansarmuseets framtid

Inlägg av Thord Wedman » 13 augusti 2008, 15:44

Man kommer att genomföra en stridsfordonsförevisning lördagen den 30/8
http://www.pansarmuseet.se/

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:03
Ort: Mullsjö
Kontakt:

Re: Pansarmuseets framtid

Inlägg av Thord Wedman » 20 augusti 2008, 22:17

Senaste nytt från Axvall:
Fortsatt öppet

Förseningar i Strängnäs gör att Pansarmuseet kommer att fortsätta här under hösten som vanligt. I oktober kommer slutligt besked att tas.
En ändring blir att förbilliga verksamheten med vinterstängning från ungf mitten av oktober t o m mitten av april. Exakt datum kommer att anges här.
Under den tiden brukar komma ungf halva besökssiffran för juli men det kostar ca 500 000 att värma upp lokalerna. Vi räknar med att spara ca 60% av nuvarande budget på detta.
http://www.pansarmuseet.se/

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2808
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Pansarmuseets framtid

Inlägg av ola » 20 augusti 2008, 22:24

Synd att det är samma helg som Aeroshow 2008..

Synd att man inte bor granne med Axvall.. :(

Skriv svar