Lasse Odrup skrev:Vollmer är alldeles rätt, en av pionjärerna inom stridsfordonsutveckling. Strv 21-29 finns att beskåda vid Arsenalen och en LK II finns också i Munster jämsides med en A7V. Om den senare är äkta vet jag inte men den ser ganska tidstrogen ut.
Varjag rasslar iväg med nästa.
Bara en liten komplettering.
10 st LK II såldes till Sverige 1921, de hade Benz 4-cyl motor. 1929 byggdes 5 av vagnarna om och de fick Scania 4 cyl motor.
14 st vagnar såldes till Ungern ungefär samtidigt.
Av de 10 svenska vagnarna finns 4 kvar, en m/21 med Benz-motor (utställd på Arsenalen) och 3 st m/21-29
Av de 14 ungerska vagnarna finns tyvärr inga spår.
Av de 3 m/21-29 skänktes en till Tyskland 1992 (tror jag det var) den stod tidigare i Visby, den är tom invändigt och vissa av sidoplåtarna är inte original.
Två vagnar finns i Strängnäs, den ena stod som monument på P 10 (tom invändigt förutom styrväxeln) och den andra stod utställd i Axvall (saknade motor)
Vagnen som stod i Axvall, den som saknade motor håller nu på att renoveras och under hösten hoppas vi att den skall kunna rulla för egen maskin.
http://blog.arsenalen.se/
Stefan Karlsson