Quiz: Pansarhistoria

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Låst
Tyghantv
Medlem
Inlägg: 65
Blev medlem: 14 september 2011, 21:31

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av Tyghantv » 16 januari 2015, 16:22

Ja det var Kanongevär 22 LR (Husqvarna 622 utan stock) som jag var ute efter och som bifråga namnet "Bracket" som var ett vedertaget namn av truppen. Jag har ej fått något vettigt svar varifrån namnet härstammar utan bara att det heter Bracket. Sakhandläggaren på FMV hade även hört namnet men visste ej var det kom från. Kanske någon här som vet.

Dymling är en "tredelad" skruv där mitten är kilformad och gängad. Eldröret gängades i bakstycket (ej bajonettgängat som Centurion strv 103 m.m). På var sin sida satt dymlingarna som låste bakstycket men man man justerade med hjälp av dymlingarna avståndet mellan hylsan och stötbottenfodret på kilen.

Lasse Odrup fortsätter.

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av Stefan Karlsson » 16 januari 2015, 18:06

Ang Bracket så (om jag inte minns fel) var det ett system som kom med när vi köpte Centurion från England och som sen anskaffades även till 74.
Namnet Bracket var vedertaget bland truppen men ursprunget???
Bracket betyder ju ungefär fäste och det är inte alls omöjligt att det blev en konstig tolkning/översättning i samband med första kursen. På 50-talet var engelska inte lika spritt som språk bland svenskar och det blev många missförstånd när de första svenskarna gick kurs.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av Lasse O » 16 januari 2015, 19:57

Nu försvann trots upprepade försök min fråga och den bild jag tänkte bifoga. Bäst att återkomma om någon dag när systemet är mer pålitligt.
Får se om detta inlägg går igenom.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av Lasse O » 16 januari 2015, 19:59

Jo, det gick bra. Hur bär man sig numera åt för att bifoga en bild?

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av CvD » 16 januari 2015, 20:53

Lasse Odrup skrev:Jo, det gick bra. Hur bär man sig numera åt för att bifoga en bild?
Om det inte finns en flick som heter Bilagor så tryck på knappen Fullständig redigerare
Under Bilagor finns en knapp som heter Lägg till filer. Kom bara ihåg att inte använda å,ä,ö eller mer udda tecken som filnamn, för då går det åt fanders. :P

/CvD

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av Lasse O » 16 januari 2015, 21:22

CvD skrev:
Lasse Odrup skrev:Jo, det gick bra. Hur bär man sig numera åt för att bifoga en bild?
Om det inte finns en flick som heter Bilagor så tryck på knappen Fullständig redigerare
Under Bilagor finns en knapp som heter Lägg till filer. Kom bara ihåg att inte använda å,ä,ö eller mer udda tecken som filnamn, för då går det åt fanders. :P

/CvD
Jo, det finns en flik som heter bilagor och under fullständig redigerare så finns också fliken "lägg till filer".
Tyvärr verkar ingen av dessa fungera för mig. Då jag trycker på Förhandsgranska så syns enbart texten, inte den bild jag ville bifoga.

Jag ser ingen annan råd än att släppa frågan fri.
Varför var det förr så enkelt att skriva inlägg och bifoga bilder? Har jag blivit dement eller vad? Jo, jag vet vad broder Hans kommer att svara på den frågan 8-)

Som sagt, frågan är fri.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av CvD » 17 januari 2015, 15:06

Lasse Odrup skrev:
CvD skrev:
Lasse Odrup skrev:Jo, det gick bra. Hur bär man sig numera åt för att bifoga en bild?
Om det inte finns en flick som heter Bilagor så tryck på knappen Fullständig redigerare
Under Bilagor finns en knapp som heter Lägg till filer. Kom bara ihåg att inte använda å,ä,ö eller mer udda tecken som filnamn, för då går det åt fanders. :P

/CvD
Jo, det finns en flik som heter bilagor och under fullständig redigerare så finns också fliken "lägg till filer".
Tyvärr verkar ingen av dessa fungera för mig. Då jag trycker på Förhandsgranska så syns enbart texten, inte den bild jag ville bifoga.

Jag ser ingen annan råd än att släppa frågan fri.
Varför var det förr så enkelt att skriva inlägg och bifoga bilder? Har jag blivit dement eller vad? Jo, jag vet vad broder Hans kommer att svara på den frågan 8-)

Som sagt, frågan är fri.
Är filen för stor?
När du lagt till bilden så bör du se filnamnet samt längst till vänster status. Kan behöva vänta någon sekund på att låta den ladda ner filen. När du får en grön prick med en ok-hake så är filen laddad ner och godkänd.
Bilagor
_74151929_73.jpg

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av Lasse O » 17 januari 2015, 15:24

Nej, någon grön prick med en ok-hake ser jag inte :(

Vi tar en textfråga istället:
Vilken stridsvagn kom att utgöra basen för andra typer av pansarfordon och under sin historia vara bestyckad med allt tänkbart i vapenväg från 75 mm till 160 mm kaliber?

Gott
Medlem
Inlägg: 650
Blev medlem: 27 augusti 2010, 20:14
Ort: Stockholm

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av Gott » 17 januari 2015, 19:16

Sherman skulle med lite god vilja platsa. Israeliska Makmat 160 mm var ju Sherman-baserad.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av Lasse O » 17 januari 2015, 19:33

Gott skrev:Sherman skulle med lite god vilja platsa. Israeliska Makmat 160 mm var ju Sherman-baserad.
Lite god vilja? Tvärtom, Sherman startade med sin korta 75 mm kanon, fortsatte med bl a en 76 mm och via andra kalibrar
(Supersherman) landade slutligen i den israeliska 160 mm granatkastarbandvagnen.
Sherman får anses vara en av de mest mångsidiga stridsvagnar som funnits, till stor del tack vare sin goda ergonomi.

Gott rasslar vidare.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28654
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av Hans » 17 januari 2015, 20:35

Lasse Odrup skrev:Jo, jag vet vad broder Hans kommer att svara på den frågan
Det behöver jag inte, det har du skött snyggt själv :lol:

Maila mig bilden skall jag kolla, är du säker på att den bara inte är för stor?

MVH

Hans

Gott
Medlem
Inlägg: 650
Blev medlem: 27 augusti 2010, 20:14
Ort: Stockholm

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av Gott » 18 januari 2015, 15:07

Söker en minsta gemensam nämnare (bortsett från nationalitet)
Fordon 1.jpg
Fordon 1.jpg (12.03 KiB) Visad 339 gånger
Fordon 2.JPG
Fordon 2.JPG (26.97 KiB) Visad 339 gånger
Fordon 3.jpg
Fordon 3.jpg (25.43 KiB) Visad 339 gånger

Yngve
Medlem
Inlägg: 332
Blev medlem: 5 januari 2006, 11:14
Ort: Östergötland

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av Yngve » 18 januari 2015, 19:32

*Minsta* gemensamma nämnare?? 1/4" bult? :)

Gott
Medlem
Inlägg: 650
Blev medlem: 27 augusti 2010, 20:14
Ort: Stockholm

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av Gott » 18 januari 2015, 20:18

He, he, skulle det kanske vara, men det är en större del som efterfrågas.

Gott
Medlem
Inlägg: 650
Blev medlem: 27 augusti 2010, 20:14
Ort: Stockholm

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av Gott » 19 januari 2015, 09:59

Ledtråd - uppfinnaren av efterfrågad konstruktion:
Man.jpg
Man.jpg (16.98 KiB) Visad 279 gånger

Låst