Leopard 2 har den varit i strid nån gång?
Leopard 2 har den varit i strid nån gång?
Hej!
Har leopard 2:an som finns i svenska armen varit med i strid nån gång?
(tippar på att den kom rätt tråden)
Tack på förhand.
mvh Olle
(tippar på att den kom rätt tråden)
Tack på förhand.
mvh Olle
Senast redigerad av 1 echo one, redigerad totalt 21 gånger.
-
DannyBoy2k
- Medlem
Re: Leopard 2 har den varit i strid nån gång?
Mja, med tanke på att bara Sverige, vad jag VET, kör Strv 122-versionen av leoparden är väl svaret nej...echo one skrev:Hej!
(tippar på att den kom rätt råden)
Tack på förhand.
mvh Olle
Om vi däremot räknar allt upp till 2A5, vilket väl är det närmaste man kommer 'allmänna' leos, så är nog
svaret FORTFARANDE nej. Tyskland(så klart), Grekland, Finland, Norge, Spanien, Österrike, Danmark,
Schweiz(stava är bra, men...), Holland, Nederländerna och Polen använder alla olika versioner av 2:an,
men ingen har, såvitt jag vet, varit i pansar-strid sedan 1979, när de första rullade av, och på, banden.
-
Lord Havelock Vetinari
- Medlem
Tror mig ha sett en film med tyska styrkor som skjuter på en bil, filmat från sidan, kanske andra våningen. Bilen är till vänster i bild, vagnen till höger, tror det ligger någon på bakpansaret på vagnen, efter ett tag försöker bilen backa därifrån men det går inte så bra. Vill minnas att det var en tysk Leopard 2. Någonstans i forna Jugoslavien?
Edit: Kosovo_gun_battle.mpg hette filmen.
Edit: Kosovo_gun_battle.mpg hette filmen.
De 160 st begagnade Leopard 2A4 ( strv 121) är begagnade vagnar byggda i början av 1980-talet.Per-Erik Larsson skrev:Visst är inte alla svenska Leopard 2 nya?
Var det inte en stor del av beställningen som var begagnade och byggdes om på Hägglunds i Ö-vik?
Av de 120 st strv 122 som alla är nybyggda vagnar, byggdes de första 20 vagnarna i Tyskland och övriga i Sverige.
Operation Böllebank som genomfördes sommaren -94 utanför Tuzla i Bosnien.Lord Havelock Vetinari skrev:Har för mig att jag läste på SoldF nån gång att danska Leopard 2 ingick i de fredsbevarande styrkorna i Bosnien, och att de deltog i några skärmytslingar där.
Vagnen var obemannad så när som på laddaren. Iaktag hur VC ligger ovanpå motorutrymmet och viftar med sin P8.larsleo skrev:Jo. den filmen visar hur en civila i en bil beskjuter tyska styrkor i kosovo och hur Leo-2 gör schweitzerost av bilen med mg3:an![]()
![]()
men i strid med andra pansar fordon..det har den väl inte...
- hoffe_salem
- Medlem
Hur många Leo II har Tyskland respektive Schweiz, en polare vars son precis ska rycka in i den schweziska Armén sade just att de har fler än Tyskland
MVH
Hans
MVH
Hans
Hittade följande siffror:Hans skrev:Hur många Leo II har Tyskland respektive Schweiz, en polare vars son precis ska rycka in i den schweziska Armén sade just att de har fler än Tyskland![]()
MVH
Hans
http://www.d-2-128.org/armorid/leo2a5.htmThe base version Leopard 2 entered production in 1977 (2,125 were delivered to the German Army through 1992, 445 delivered to Dutch Army through 1986, Switzerland has 380 (345 built in Switzerland)
/CvD