KP-bil Volvo eller Scania?

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 21 mars 2005, 20:55

MD650 skrev:
Tomas Ibsen skrev:Vad står KP för? :)

/Tomas
KarosseriPansar
:)
Ah. Tackar. :)

/Tomas

Användarvisningsbild
Perman
Medlem
Inlägg: 1505
Blev medlem: 9 februari 2005, 23:45
Ort: Sverige

Inlägg av Perman » 21 mars 2005, 22:20

strv skrev:
"Resterande renoveras till tgb m/42 D, dvs utförande Gotland med breda däck, pansartak, stor bakdörr. 196 blir i perstputförande, 23 st sjtp och 17 st stab. 12 st renoveras till m/42 E, som används som kuppfordon i Sthlm. En sådan står framför armémuseum. Den har behållit de gamla hjulen, alltså inte de bredare.

Det gör 248 ändrade. Ett litet antal har behållits för uppvisning och museiändamål som original. Kan nog plocka fram dessa också om någon har intresse av det

En kufisk, som i varje fall för tillfället finns på P 18 är den prototyp till ändrad kp, som skiljer sig i mått både i längd och höjd mot serien."

Fick tyvärr aldrig tillfälle att åka i en renoverad SKP eftersom jag gjorde mitt sista möte -82 på P 18, men den gamla SKP:n minns jag väl. Motorn kallades för en "Scania skak-4" och om pansarskyddet sa man att en kula från en rysk 12,7 mm lvksp förmodligen går rakt igenom vagnen från front till akter. När man hoppade ner från den öppna bakdelen som psksoldat så gällde det att se till att det j-v spadhandtaget (eller nånting annat) inte fastnade i kanten av sittbrunnen. Det hände mig en gång och jag trodde jag skulle gå av på mitten... :(

En gång när hela kompaniet var ute på marsch med 10 SKP så mötte vi kungen som var på Eriksgata på Gotland. KP:n var sån att om man varvade upp motorn ordentligt och sedan släppte gasen så detonerade den oförbrända bensinen i avgassystemet med fruktansvärda knallar, och ni kan nog föreställa er minen på Säpopersonalen i kungens kortege när de 9 KP-bilarna som de mötte (inte kompanichefens förstås :) ) plötsligt började låta som om de sköt med kanon. :lol:
Att sen kompanichefen ordentligt läste lusen av KP-förarna efteråt är en annan historia...

Att tilläggas kan att det fanns både pansarspräng- och brandammunition till de dubbla 8 mm ksp m/36 som fanns på den ursprungliga KP:n, och varför man inte har utvecklat sådan till ksp m/58 förstår jag inte. Att se ett kompani KP-bilar relativt skyddade i förberedda eldställningar (för KP-bilar alltså) samtidigt ge eldunderstöd med dessa ksp till pansarskyttet var en syn för gudar. 8O

Jag har inte hört talas om en prototyp till ändrad KP förut. Finns det mer info? Bilder? Vad var syftet med ombyggnaden?

Tack för ordet.

/Per

Skriv svar