KP-bil Volvo eller Scania?

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
borris
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 24 augusti 2004, 17:58
Ort: Skåne

KP-bil Volvo eller Scania?

Inlägg av borris » 3 mars 2005, 13:52

Kp-bilarna är tydligen bygda på såväl Volvo som Scania plattformar:
"Man byggde på ett bepansrat personaltransportfordon genom att chassit försågs med en pansarkaross. Fordonen kom att kallas VKP (Volvo) eller SKP (Scania). "
http://www.armemuseum.org/frame.htm

Enligt samma artikel byggdes det c:a 350 st KP-bilartotalt, min fråga är hur många som har Scania respektive Volvo bottnar.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28564
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: KP-bil Volvo eller Scania?

Inlägg av Hans » 3 mars 2005, 14:05

SPHF's tidning Pansar har en artikel om KP bilen - jag skall kolla om det framgår där.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 3 mars 2005, 14:19

jag har skickat ett mejl till scanias muséum. får se om de svarar.

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: KP-bil Volvo eller Scania?

Inlägg av JohnT » 3 mars 2005, 19:09

borris skrev:Kp-bilarna är tydligen bygda på såväl Volvo som Scania plattformar:
"Man byggde på ett bepansrat personaltransportfordon genom att chassit försågs med en pansarkaross. Fordonen kom att kallas VKP (Volvo) eller SKP (Scania). "
http://www.armemuseum.org/frame.htm

Enligt samma artikel byggdes det c:a 350 st KP-bilartotalt, min fråga är hur många som har Scania respektive Volvo bottnar.
Man vet inte exakt, Svensk Pansarhistorisk förening håller sig till ca.350 men ingen har sett en enhetlig totalsiffra.
Om jag minns rätt så ska Antalet chassier inte stämma med antalet karosser beställda.

Kanske beror det på att order avbeställdes efter kriget,
att man la enstaka beställningar för fordon som hade skadats men sedan reparerades eller inte reparerades fast de stod kvar som reparabla.
Karosser som först satt på ett scaniachassi för att sedan sättas på ett nytt Volvo-chassi osv..

Men jag tror inte siffran avviker så mycket från de 350.

Ha det
/John T.

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 4 mars 2005, 07:39

Scania byggde 262 stycken KP-bilar.

Användarvisningsbild
borris
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 24 augusti 2004, 17:58
Ort: Skåne

Inlägg av borris » 4 mars 2005, 10:17

Tack förmånga spännande svar!

JohnT:s uppgift att "Karosser som först satt på ett scaniachassi för att sedan sättas på ett nytt Volvo-chassi osv.. " är mycket intressant. Kan det kanske bero på att man glömde/struntade i att modifiera fjädringen vid ombyggnaden?

Gäller uppgifterna fabriksnya bottenplattor, eller ?

Jag ställer följdfrågan eftersom jag har en bekant som sysslar med att bygga brandbilar. Han hävdar bestämt att man i princip enbart utgår från beganade ofta krocksadade bilar.

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 4 mars 2005, 10:39

borris skrev:Tack förmånga spännande svar!

JohnT:s uppgift att "Karosser som först satt på ett scaniachassi för att sedan sättas på ett nytt Volvo-chassi osv.. " är mycket intressant. Kan det kanske bero på att man glömde/struntade i att modifiera fjädringen vid ombyggnaden?

Gäller uppgifterna fabriksnya bottenplattor, eller ?

Jag ställer följdfrågan eftersom jag har en bekant som sysslar med att bygga brandbilar. Han hävdar bestämt att man i princip enbart utgår från beganade ofta krocksadade bilar.
hm, jag föråsr itne riktigt sista meningen. skulle alla brandbilar vara begagnade vanliga lastbilar, eller vad menar din kompis? anledningen tilla tt jag undrar är fäljande:
scania säljer massor av "crew cab-bilar" varje år, dvs bilar osm är anpassade för att vara brandbilar direkt från fabriken, så att säga.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28564
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 4 mars 2005, 10:56

borris skrev: Jag ställer följdfrågan eftersom jag har en bekant som sysslar med att bygga brandbilar. Han hävdar bestämt att man i princip enbart utgår från beganade ofta krocksadade bilar.
Jag måste nog sälla mig till Hangatyr och ställa mig väldigt undrande inför detta - kan du kolla var han har fått detta ifrån?
http://www.scania.com/products/new_truc ... raulic.asp
Dessa ser inte speciellt gamla och krockskadade ut.

MVH

Hans

strv
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: 8 februari 2005, 20:56
Ort: strv

Inlägg av strv » 5 mars 2005, 16:50

Det förekommer många uppgifter på olika ställen hur många SKP resp VKP som byggdes. Enligt MIFOR (militära fordonsregistret) så byggdes och inregistrerades 200 Volvo och 300 Scania. Samtliga Volvo skrotas 1970, bristande kvalite i koppling, motor och växellåda. Scania behålls.

1964 civilregistreras 64 SKP och tilldelas länspolisen i vissa län som kuppfordon. Dessa återtas 1980 och får då helt nya nummer, 6-siffriga som börjar på 1935.. 15? st Scania har sålts till FN vid insatsen i Kongo, och dessa kvarlämnas, används lokalt ett par år av de infödda inann de skrotas av brist på reservdelar.

Ett antal fd FN-kp skrotas, de är helt enkelt utslitna med i flera fall 10000 mil på dåliga vägar, i terräng och några är sönderskjutna.

Resterande renoveras till tgb m/42 D, dvs utförande Gotland med breda däck, pansartak, stor bakdörr. 196 blir i perstputförande, 23 st sjtp och 17 st stab. 12 st renoveras till m/42 E, som används som kuppfordon i Sthlm. En sådan står framför armémuseum. Den har behållit de gamla hjulen, alltså inte de bredare.

Det gör 248 ändrade. Ett litet antal har behållits för uppvisning och museiändamål som original. Kan nog plocka fram dessa också om någon har intresse av det

En kufisk, som i varje fall för tillfället finns på P 18 är den prototyp till ändrad kp, som skiljer sig i mått både i längd och höjd mot serien.

map358
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: 8 december 2003, 23:17
Ort: Sveriges framsida

Re: KP-bil Volvo eller Scania?

Inlägg av map358 » 19 mars 2005, 09:50

JohnT skrev:Karosser som först satt på ett scaniachassi för att sedan sättas på ett nytt Volvo-chassi osv..
Hej John

Kan ju inte påstå att jag vet särskilt mycket om KP-bilar men av vad jag förstått så är karosserna till SKP och VKP inte identiska. Rent exteriört ser man att spelet sitter på olika sidor av fordonet (höger på Volvo och vänster på Scania om jag minns rätt). Personligen tycker jag att det borde vara betydligt enklare att skaka fram ett nytt chassie av rätt typ än att bygga om karossen för att passa ett befintligt chassie.
Senast redigerad av 1 map358, redigerad totalt 21 gånger.

strv
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: 8 februari 2005, 20:56
Ort: strv

Inlägg av strv » 21 mars 2005, 07:51

Det har aldrig bytts några chassier på KP bilar mellan Scania och Volvo. De är inte identiska, bl a skiljer de sig i totallängd enligt besiktningsinstrumenten. Kan i och för sig vara en felmätning. Vinschsystemen är helt olika, hålet för stratve osv.
det måste var en missuppfattning som sagts och uppreopats ett antal gånger och sen betraktats som sanning.

Byte mellan chassier och underreden har skett på pansarbil m/31, där det byggdes på olika årsmodeller och Volvo och Chevrolet. Det har bytts friskt när den det gamla underredet var slut, pansarplåten dög till ytterligare ett fordon. Vidare har det som ursprungligen varit en Volvo bytts till Chevrolet osv. Kan det var därifrån som uppfattningen kommer.

Som ovan sagts av mig MIFOR har uppgifter på 300 Scania och 200 Volvo inregistrerade meds original cahssinummer.
Volvo skrotas 1970 (ca) och det tillkommer inga Scania förrän 1980. De har dock varit reg tidigare och varit "civila" i 15 år innan de återtas till försvaret.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 21 mars 2005, 08:36

Vad står KP för? :)

/Tomas

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 21 mars 2005, 08:48

strv skrev:Det har aldrig bytts några chassier på KP bilar mellan Scania och Volvo. De är inte identiska, bl a skiljer de sig i totallängd enligt besiktningsinstrumenten. Kan i och för sig vara en felmätning. Vinschsystemen är helt olika, hålet för stratve osv.
det måste var en missuppfattning som sagts och uppreopats ett antal gånger och sen betraktats som sanning.

Byte mellan chassier och underreden har skett på pansarbil m/31, där det byggdes på olika årsmodeller och Volvo och Chevrolet. Det har bytts friskt när den det gamla underredet var slut, pansarplåten dög till ytterligare ett fordon. Vidare har det som ursprungligen varit en Volvo bytts till Chevrolet osv. Kan det var därifrån som uppfattningen kommer.

Som ovan sagts av mig MIFOR har uppgifter på 300 Scania och 200 Volvo inregistrerade meds original cahssinummer.
Volvo skrotas 1970 (ca) och det tillkommer inga Scania förrän 1980. De har dock varit reg tidigare och varit "civila" i 15 år innan de återtas till försvaret.
enligt scanias muséum var det 262 scaniaKP-bilar som byggdes, inte 300.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 21 mars 2005, 08:56

Tomas Ibsen skrev:Vad står KP för? :)

/Tomas
KarosseriPansar
:)

map358
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: 8 december 2003, 23:17
Ort: Sveriges framsida

Inlägg av map358 » 21 mars 2005, 12:43

strv skrev:Enligt MIFOR (militära fordonsregistret) så byggdes och inregistrerades 200 Volvo och 300 Scania. Samtliga Volvo skrotas 1970, bristande kvalite i koppling, motor och växellåda. Scania behålls.

1964 civilregistreras 64 SKP och tilldelas länspolisen i vissa län som kuppfordon. Dessa återtas 1980 och får då helt nya nummer, 6-siffriga som börjar på 1935..
En bekant som jobbade på Lv4 påstod att det i Malmö under 70-talet stod ett mindre antal VKP som skulle disponeras av polisen i händelse av oroligheter.

Har han fel för sig? Var det istället SKP?

Skriv svar