KP-bil Volvo eller Scania?
KP-bil Volvo eller Scania?
Kp-bilarna är tydligen bygda på såväl Volvo som Scania plattformar:
"Man byggde på ett bepansrat personaltransportfordon genom att chassit försågs med en pansarkaross. Fordonen kom att kallas VKP (Volvo) eller SKP (Scania). "
http://www.armemuseum.org/frame.htm
Enligt samma artikel byggdes det c:a 350 st KP-bilartotalt, min fråga är hur många som har Scania respektive Volvo bottnar.
"Man byggde på ett bepansrat personaltransportfordon genom att chassit försågs med en pansarkaross. Fordonen kom att kallas VKP (Volvo) eller SKP (Scania). "
http://www.armemuseum.org/frame.htm
Enligt samma artikel byggdes det c:a 350 st KP-bilartotalt, min fråga är hur många som har Scania respektive Volvo bottnar.
Re: KP-bil Volvo eller Scania?
SPHF's tidning Pansar har en artikel om KP bilen - jag skall kolla om det framgår där.
MVH
Hans
MVH
Hans
Re: KP-bil Volvo eller Scania?
Man vet inte exakt, Svensk Pansarhistorisk förening håller sig till ca.350 men ingen har sett en enhetlig totalsiffra.borris skrev:Kp-bilarna är tydligen bygda på såväl Volvo som Scania plattformar:
"Man byggde på ett bepansrat personaltransportfordon genom att chassit försågs med en pansarkaross. Fordonen kom att kallas VKP (Volvo) eller SKP (Scania). "
http://www.armemuseum.org/frame.htm
Enligt samma artikel byggdes det c:a 350 st KP-bilartotalt, min fråga är hur många som har Scania respektive Volvo bottnar.
Om jag minns rätt så ska Antalet chassier inte stämma med antalet karosser beställda.
Kanske beror det på att order avbeställdes efter kriget,
att man la enstaka beställningar för fordon som hade skadats men sedan reparerades eller inte reparerades fast de stod kvar som reparabla.
Karosser som först satt på ett scaniachassi för att sedan sättas på ett nytt Volvo-chassi osv..
Men jag tror inte siffran avviker så mycket från de 350.
Ha det
/John T.
Tack förmånga spännande svar!
JohnT:s uppgift att "Karosser som först satt på ett scaniachassi för att sedan sättas på ett nytt Volvo-chassi osv.. " är mycket intressant. Kan det kanske bero på att man glömde/struntade i att modifiera fjädringen vid ombyggnaden?
Gäller uppgifterna fabriksnya bottenplattor, eller ?
Jag ställer följdfrågan eftersom jag har en bekant som sysslar med att bygga brandbilar. Han hävdar bestämt att man i princip enbart utgår från beganade ofta krocksadade bilar.
JohnT:s uppgift att "Karosser som först satt på ett scaniachassi för att sedan sättas på ett nytt Volvo-chassi osv.. " är mycket intressant. Kan det kanske bero på att man glömde/struntade i att modifiera fjädringen vid ombyggnaden?
Gäller uppgifterna fabriksnya bottenplattor, eller ?
Jag ställer följdfrågan eftersom jag har en bekant som sysslar med att bygga brandbilar. Han hävdar bestämt att man i princip enbart utgår från beganade ofta krocksadade bilar.
hm, jag föråsr itne riktigt sista meningen. skulle alla brandbilar vara begagnade vanliga lastbilar, eller vad menar din kompis? anledningen tilla tt jag undrar är fäljande:borris skrev:Tack förmånga spännande svar!
JohnT:s uppgift att "Karosser som först satt på ett scaniachassi för att sedan sättas på ett nytt Volvo-chassi osv.. " är mycket intressant. Kan det kanske bero på att man glömde/struntade i att modifiera fjädringen vid ombyggnaden?
Gäller uppgifterna fabriksnya bottenplattor, eller ?
Jag ställer följdfrågan eftersom jag har en bekant som sysslar med att bygga brandbilar. Han hävdar bestämt att man i princip enbart utgår från beganade ofta krocksadade bilar.
scania säljer massor av "crew cab-bilar" varje år, dvs bilar osm är anpassade för att vara brandbilar direkt från fabriken, så att säga.
Jag måste nog sälla mig till Hangatyr och ställa mig väldigt undrande inför detta - kan du kolla var han har fått detta ifrån?borris skrev: Jag ställer följdfrågan eftersom jag har en bekant som sysslar med att bygga brandbilar. Han hävdar bestämt att man i princip enbart utgår från beganade ofta krocksadade bilar.
http://www.scania.com/products/new_truc ... raulic.asp
Dessa ser inte speciellt gamla och krockskadade ut.
MVH
Hans
Det förekommer många uppgifter på olika ställen hur många SKP resp VKP som byggdes. Enligt MIFOR (militära fordonsregistret) så byggdes och inregistrerades 200 Volvo och 300 Scania. Samtliga Volvo skrotas 1970, bristande kvalite i koppling, motor och växellåda. Scania behålls.
1964 civilregistreras 64 SKP och tilldelas länspolisen i vissa län som kuppfordon. Dessa återtas 1980 och får då helt nya nummer, 6-siffriga som börjar på 1935.. 15? st Scania har sålts till FN vid insatsen i Kongo, och dessa kvarlämnas, används lokalt ett par år av de infödda inann de skrotas av brist på reservdelar.
Ett antal fd FN-kp skrotas, de är helt enkelt utslitna med i flera fall 10000 mil på dåliga vägar, i terräng och några är sönderskjutna.
Resterande renoveras till tgb m/42 D, dvs utförande Gotland med breda däck, pansartak, stor bakdörr. 196 blir i perstputförande, 23 st sjtp och 17 st stab. 12 st renoveras till m/42 E, som används som kuppfordon i Sthlm. En sådan står framför armémuseum. Den har behållit de gamla hjulen, alltså inte de bredare.
Det gör 248 ändrade. Ett litet antal har behållits för uppvisning och museiändamål som original. Kan nog plocka fram dessa också om någon har intresse av det
En kufisk, som i varje fall för tillfället finns på P 18 är den prototyp till ändrad kp, som skiljer sig i mått både i längd och höjd mot serien.
1964 civilregistreras 64 SKP och tilldelas länspolisen i vissa län som kuppfordon. Dessa återtas 1980 och får då helt nya nummer, 6-siffriga som börjar på 1935.. 15? st Scania har sålts till FN vid insatsen i Kongo, och dessa kvarlämnas, används lokalt ett par år av de infödda inann de skrotas av brist på reservdelar.
Ett antal fd FN-kp skrotas, de är helt enkelt utslitna med i flera fall 10000 mil på dåliga vägar, i terräng och några är sönderskjutna.
Resterande renoveras till tgb m/42 D, dvs utförande Gotland med breda däck, pansartak, stor bakdörr. 196 blir i perstputförande, 23 st sjtp och 17 st stab. 12 st renoveras till m/42 E, som används som kuppfordon i Sthlm. En sådan står framför armémuseum. Den har behållit de gamla hjulen, alltså inte de bredare.
Det gör 248 ändrade. Ett litet antal har behållits för uppvisning och museiändamål som original. Kan nog plocka fram dessa också om någon har intresse av det
En kufisk, som i varje fall för tillfället finns på P 18 är den prototyp till ändrad kp, som skiljer sig i mått både i längd och höjd mot serien.
Re: KP-bil Volvo eller Scania?
Hej JohnJohnT skrev:Karosser som först satt på ett scaniachassi för att sedan sättas på ett nytt Volvo-chassi osv..
Kan ju inte påstå att jag vet särskilt mycket om KP-bilar men av vad jag förstått så är karosserna till SKP och VKP inte identiska. Rent exteriört ser man att spelet sitter på olika sidor av fordonet (höger på Volvo och vänster på Scania om jag minns rätt). Personligen tycker jag att det borde vara betydligt enklare att skaka fram ett nytt chassie av rätt typ än att bygga om karossen för att passa ett befintligt chassie.
Senast redigerad av 1 map358, redigerad totalt 21 gånger.
Det har aldrig bytts några chassier på KP bilar mellan Scania och Volvo. De är inte identiska, bl a skiljer de sig i totallängd enligt besiktningsinstrumenten. Kan i och för sig vara en felmätning. Vinschsystemen är helt olika, hålet för stratve osv.
det måste var en missuppfattning som sagts och uppreopats ett antal gånger och sen betraktats som sanning.
Byte mellan chassier och underreden har skett på pansarbil m/31, där det byggdes på olika årsmodeller och Volvo och Chevrolet. Det har bytts friskt när den det gamla underredet var slut, pansarplåten dög till ytterligare ett fordon. Vidare har det som ursprungligen varit en Volvo bytts till Chevrolet osv. Kan det var därifrån som uppfattningen kommer.
Som ovan sagts av mig MIFOR har uppgifter på 300 Scania och 200 Volvo inregistrerade meds original cahssinummer.
Volvo skrotas 1970 (ca) och det tillkommer inga Scania förrän 1980. De har dock varit reg tidigare och varit "civila" i 15 år innan de återtas till försvaret.
det måste var en missuppfattning som sagts och uppreopats ett antal gånger och sen betraktats som sanning.
Byte mellan chassier och underreden har skett på pansarbil m/31, där det byggdes på olika årsmodeller och Volvo och Chevrolet. Det har bytts friskt när den det gamla underredet var slut, pansarplåten dög till ytterligare ett fordon. Vidare har det som ursprungligen varit en Volvo bytts till Chevrolet osv. Kan det var därifrån som uppfattningen kommer.
Som ovan sagts av mig MIFOR har uppgifter på 300 Scania och 200 Volvo inregistrerade meds original cahssinummer.
Volvo skrotas 1970 (ca) och det tillkommer inga Scania förrän 1980. De har dock varit reg tidigare och varit "civila" i 15 år innan de återtas till försvaret.
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Inlägg: 3626
- Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
- Ort: Gotland.
- Kontakt:
enligt scanias muséum var det 262 scaniaKP-bilar som byggdes, inte 300.strv skrev:Det har aldrig bytts några chassier på KP bilar mellan Scania och Volvo. De är inte identiska, bl a skiljer de sig i totallängd enligt besiktningsinstrumenten. Kan i och för sig vara en felmätning. Vinschsystemen är helt olika, hålet för stratve osv.
det måste var en missuppfattning som sagts och uppreopats ett antal gånger och sen betraktats som sanning.
Byte mellan chassier och underreden har skett på pansarbil m/31, där det byggdes på olika årsmodeller och Volvo och Chevrolet. Det har bytts friskt när den det gamla underredet var slut, pansarplåten dög till ytterligare ett fordon. Vidare har det som ursprungligen varit en Volvo bytts till Chevrolet osv. Kan det var därifrån som uppfattningen kommer.
Som ovan sagts av mig MIFOR har uppgifter på 300 Scania och 200 Volvo inregistrerade meds original cahssinummer.
Volvo skrotas 1970 (ca) och det tillkommer inga Scania förrän 1980. De har dock varit reg tidigare och varit "civila" i 15 år innan de återtas till försvaret.
En bekant som jobbade på Lv4 påstod att det i Malmö under 70-talet stod ett mindre antal VKP som skulle disponeras av polisen i händelse av oroligheter.strv skrev:Enligt MIFOR (militära fordonsregistret) så byggdes och inregistrerades 200 Volvo och 300 Scania. Samtliga Volvo skrotas 1970, bristande kvalite i koppling, motor och växellåda. Scania behålls.
1964 civilregistreras 64 SKP och tilldelas länspolisen i vissa län som kuppfordon. Dessa återtas 1980 och får då helt nya nummer, 6-siffriga som börjar på 1935..
Har han fel för sig? Var det istället SKP?