VMS till stridsvagn - stridsfordon

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

VMS till stridsvagn - stridsfordon

Inlägg av J.K Nilsson » 14 november 2004, 14:20

Jag har för mig att jag läst i en "FMV Teknisk und orientering" att det pågår en fantastisk utveckling av Varnar och Motmedel-System till både stridsvagn och stridsfordon. I initialskedet skall dessa system nu vara effektiv mot pv-robot men i en inte alltför avlägsen framtid även vara effektiv att bekämpa pilar. Nu pratar jag inte om det ballistiska skyddet av fordonet utan en förmåga att förstöra stridsmedlet innan den skulle kunna påverka vagnen.

Vilka system finns klara och vilken skyddsnivå har dessa? Skulle även vilja ha exempel i form av referenser på böcker och artiklar men även internetsidor

J.K Nilsson

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 14 november 2004, 14:51

De utveklas radar och liknande sensorer för att upptäcka antitank robotar...tror ryssarna håller på att arbeta med ett system, när roboten närmar sig avfyras massa splitter laddningar för att förstöra roboten innan den träffar....en tank mår inte dåligt att få resterna av roboten på sig gemförelse med ett skepp. Att man ska kunna stoppa en pilar låter lite fantastiskt, Mach 2 och minimalt radaryta....

Det ryska systemet har en del nakdelar, tex att man bränner på med aktiv-radar (hej hej här är vi) och att splitret är farligt för eget infanteri...

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Re: VMS till stridsvagn - stridsfordon

Inlägg av Olof Larsson » 14 november 2004, 15:05

J.K Nilsson skrev:Vilka system finns klara och vilken skyddsnivå har dessa? Skulle även vilja ha exempel i form av referenser på böcker och artiklar men även internetsidor

J.K Nilsson
För närvarande så är Ryssland världsledande på området,
med motmedelsystemet Shtora, som har IR-störsändare och laservarnare.
Laservarnaren kan automatiskt skjuta ut rök då vagnen belyses
och tornet kan även automatiskt riktas in mot laserkällan
eller den trådstyrda pvroboten.

Därtill så har Ryssland två olika system som kan skjuta ner eller skada
inkommande pv-projektiler i form av den äldre Drozd
och den nyare Arena.

Arena ska tydligen ha varit mycket effektiv under prov, där inte ens
relativt nya ryska pv-robotar ska ha kommit i närheten av att penetrera pansaret.

Förmågan att klara av takslående pv-robot
med kodad IR-lampa såsom Rb56 är dock okänd.
Personligen så tror jag att Shtora är verkningslös mot kodad IR
och Rb56B kan mycket väl gå för högt för att Arena ska klara av den.

System liknande Arena har enligt mig två stora svagheter.
Dels att de förutsätter aktiv radar, vilken kan pejlas
och dels då risken att skada egen trupp i närheten av vagnen
med verkansdelarna inte kan försummas.

Nedan Arena:
Bild

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 14 november 2004, 16:04

Tackar, skalman är en bra källa. :D

Det jag vill få fram är att innom en kort framtid har stridsvagnen mer eller mindre spelat ut sin roll då man kan ge stridsfordon samma skydd, dock till lägre vikt. Kollegor vid P4 har nämnt samma scenario och redan gett strv 122 sin dödsdom. Vagnen är stor och klumpig och kan inte ens skjuta sönder sig själv i fronten, därmed öppnar det möjligheterna för manöverdugligare strf 9040C att köra runt vagnarna understödda av pvrb. Ev. motståndare kommer att få tag på samma skyddsnivå till sina vagnar så duellen blir dödfödd.

Jag vill inte diskutera stridsvagnens vara eller inte vara, bara VMS-utvecklingen.

Är det bara ryssarna som utvecklar motmedel eller håller andra på med detta också?

J.K Nilsson

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 14 november 2004, 16:30

De jag inte försår är man bygger en tank med en stor låghastighets kanon för att skjuta explosiva granater och har ett mindre antal anti-tank misiler model större monterad på tornet...

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 14 november 2004, 18:18

J.K Nilsson skrev: Är det bara ryssarna som utvecklar motmedel eller håller andra på med detta också?

J.K Nilsson
Markstridskolan (MSS) bedriver ett VMS-projekt.
Tyvärr har jag ingen mer info just nu om den.
:)

Användarvisningsbild
BMP-trekker2
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 1 juli 2003, 11:19
Ort: Skövde

Inlägg av BMP-trekker2 » 14 november 2004, 20:20

Det finns en mycket bra uppsats på FHS sidan ang VMS. Hinner inte leta just nu, men titta där.

Förövrigt så ang VMS, så handlar mycket om framtida strategisk mobilitet. Dvs små lätta fordon som har samma skydd som dagens tunga vagnar men till lägre vikt.

Sätt att slå ut VMS finns redan, radarstörare, multipla stridsspetsar, hög hastighets ammunition (Någon som vet något om SAAB's Buster). osv.

Ett problem med VMS är att det lätt kan skapa en stridsteknisk blindhet, dvs man förlitar sig för mycket på tekniskt skydd och glömmer att det balistiska skyddet är klent. Ett annat är motsatsen, att få besättningar att lita på ett tekniskt system. Pansar kan man ju lita på, det slutar inte fungera och man kan inte störa/slå ut det.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 14 november 2004, 21:17

Finns ett talesätt. Vagnsbesättningar dör stressade med VMS...

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 14 november 2004, 21:33

BMP-trekker2 skrev: Sätt att slå ut VMS finns redan, radarstörare, multipla stridsspetsar, hög hastighets ammunition (Någon som vet något om SAAB's Buster). osv.

.
Buster-projektet lades väl ned för flera år sedan?!
:)

Användarvisningsbild
BMP-trekker2
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 1 juli 2003, 11:19
Ort: Skövde

Inlägg av BMP-trekker2 » 14 november 2004, 22:24

Tack MD. Vet du om det finns någon fortsättning eller varför dom lade ner det?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 15 november 2004, 17:02

BMP-trekker2 skrev:Tack MD. Vet du om det finns någon fortsättning eller varför dom lade ner det?
Tyvärr. Jag kan gissa på att det stupade på pengar i vanlig ordning. Infanteriet lades ju ned mer eller mindre och man konstaterade väl att strv var bättre.
:)

Användarvisningsbild
BMP-trekker2
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 1 juli 2003, 11:19
Ort: Skövde

Inlägg av BMP-trekker2 » 25 november 2004, 21:44

MD650 skrev: konstaterade väl att strv var bättre.
:)
Vi låter dom tro det. :wink:

Skriv svar