För- och nackdelar pil kontra RSV

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 14 november 2004, 17:43

Å andra sidan står ju allt detta redan tydligt i tråden, så om man hade bemödat sig att läsa igenom de två otroligt långa sidorna, hade man inte behövt fråga en andra gång. Sarvis inlägg på första sidan som är väldigt informativt innehåller det mesta av det som jag och Bjernevik nu upprepat.

Det känns inte som att vi kommer någonstans i diskussionen om vi ska hålla på att upprepa redan nämnda saker i all oändlighet.

/Johan

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 15 november 2004, 01:56

Så, så, lugn och fin... :)

Jag fortsätter i mitt folkförvillande värv och postar en liten sammaställning av olika typer av pansarbrytande ammunition. Kom gärna med korrigeringar och kompletteringar - jag upptäckte att det inte verkar finnas någon svensk koncis och lättillgänglig förklaring av termerna på nätet. Svenska benämningar på de olika typerna efterlyses, även om jag misstänker att det inte finns så många.

AP
Armour Piercing.
Pansarbrytande solid projektil i samma diameter som eldröret.

APHE
Armour Piercing High Explosive.
Pansarbrytande granat (dvs projektilen har ett hålrum fyllt med sprängämne). Samma diameter som eldröret.

APC
Armour Piercing Capped.
Pansarbrytande solid projektil med en spets (kappa?) av mjukare metall för att själva den pansarbrytande projektilkroppen inte ska rikoschettera. Samma diameter som eldröret.

APCHE
Armour Piercing Capped High Explosive.
Pansarbrytande granat (dvs projektilen har ett hålrum fyllt med sprängämne) med en spets (kappa?) av mjukare metall för att själva den pansarbrytande projektilkroppen inte ska rikoschettera. Samma diameter som eldröret.

APBC
Armour Piercing Ballistic Capped.
Pansarbrytande solid projektil med spets (kappa?) som utformats för att ge projektilen bättre aerodynamiska egenskaper. Samma diameter som eldröret.

APBCHE
Armour Piercing Ballistic Capped High Explosive.
Pansarbrytande granat (dvs projektilen har ett hålrum fyllt med sprängämne) med spets (kappa?) som utformats för att ge projektilen bättre aerodynamiska egenskaper. Samma diameter som eldröret.

APCBC
Armour Piercing Capped, with Ballistic Cap.
Pansarbrytande solid projektil med spets (kappa?) av mjukare metall för att själva den pansarbrytande projektilkroppen inte ska rikoschettera.Dessutom med ytterligare en spets (kappa?) utanpå denna, som utformats för att ge projektilen bättre aerodynamiska egenskaper. Samma diameter som eldröret.

APCBCHE
Armour Piercing Capped, with Ballistic Cap High Exlplosive.
Pansarbrytande granat (dvs projektilen har ett hålrum fyllt med sprängämne) med spets (kappa?) av mjukare metall för att själva den pansarbrytande projektilkroppen inte ska rikoschettera.Dessutom med ytterligare en spets (kappa?) utanpå denna, som utformats för att ge projektilen bättre aerodynamiska egenskaper. Samma diameter som eldröret.

APCR
Armour Piercing Composite Rigid.
Pansarbrytande solid projektil av lättmetall med en kärna av hårdmetall (stål eller volframlegeringar). Hårdmetallkärnan är den pansarbrytande delen, den omgivande lättmetallen faller oftast av vid anslag. Samma diameter som eldröret.

HVAP
High Velocity Armour Piercing.
Amerikansk benämning på APCR.

APCNR
Armour Piercing Composite Non-Rigid.
Pansarbrytande solid projektil av lättmetall med en kärna av hårdmetall (stål eller volframlegeringar). Hårdmetallkärnan är den pansarbrytande delen, den omgivande lättmetallen faller oftast av vid anslag. Ett speciellt, avsmalnande eldrör trycker ihop lättmetalldelen av projektilen när den färdas genom eldröret, vilket har till följd att projektilen får mindre diamater än eldrörets början.

APDS
Armour Piercing Discarding Sabot.
Pansarbrytande solid underkalibrig projektil, dvs projektilens diameter är mindre än eldrörets. Drivspeglarna faller bort när projektilen passerat eldröret. Benämns vanligen pilprojektil.

SVDS
Super Velocity Discarding Sabot.
Brittisk benämning på APDS.

APFSDS
Armour Piercing Fin Stabilized Discarding Sabot.
Pansarbrytande solid fenstabilisterad underkalibrig projektil, dvs projektilens diameter är mindre än eldrörets. Drivspeglarna faller bort när projektilen passerat eldröret. Projektilen roterar inte och har därför fenor för att behålla stabiliteten. Benämns vanligen pilprojektil.

HESH
High Explosive Squash Head.
Pansarbrytande, tunnväggig granat med ett plastiskt sprängämne som vid anslag mot en hård yta smetas ut som en deg mot ytan och sedan detonerar. Verkar genom chockvågen som går genom pansaret och sliter loss splitter från insidan av pansaret. Benämns på svenska sprängpansargranat. I regel samma diameter som eldöret.

HEP
High Explosive Plastic.
Amerikansk benämning på HESH.

HEAT
High Explosive Anti Tank.
Pansarbrytande granat som verkar genom pricipen riktad sprängverkan. Stridsdelen är konformad och bildar vid detonation en stråle som verkar mot pansaret. Benämns på svenska pansarspränggranat. I regel samma diameter som eldöret.

HE
High Explosive
Inte pansarbrytande, bara medtaget för fullständighetens skull. Spränggranat på svenska. I regel samma diameter som eldöret.

Ibland förekommer suffixet

- I efter en förkortning. Det står för Incendiary, och betyder att granaten/projektilen även har brandverkan i någon form. Även suffixet

- T förekommer. Det står för Tracer, vilket innebär att granaten/projektilen har en spårljussats.

Tack till Johan Elisson, Hans, BMP-Trekker, Larsson och säkert någon som jag glömt - för tidigare inlägg på forumet i detta ämne.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28378
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 15 november 2004, 10:01

Tackar Sarvi för en utmärkt sammanställning!

SLAP
Saboted Light Armour Penetrator
Amerikansk benämning för pilprojektil i finare kalibrar, i.e 12,7mm.

FAPDS
Frangible APDS
En underkalibrerad projektiil som bryts sönder vid anslag, för att förbättra effekten mot främst luftmål.

För att förvilla skulle man kunna börja prata om squeeze bore eller taper bore men det ligger väl aningen utanför listans syfte

MVH

Hans

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Bjernevik » 15 november 2004, 15:47

Sarvi skrev:AP
Armour Piercing.
Pansarbrytande solid projektil i samma diameter som eldröret.
Pansarprojektil
Sarvi skrev: APHE
Armour Piercing High Explosive.
Pansarbrytande granat (dvs projektilen har ett hålrum fyllt med sprängämne). Samma diameter som eldröret.
Pansargranat

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 15 november 2004, 16:16

Hans skrev: För att förvilla skulle man kunna börja prata om squeeze bore eller taper bore men det ligger väl aningen utanför listans syfte
Förvilla på bara! Jag gör mitt bästa.... :wink:

Jag hade intrycket att squeeze/taper bore var termen för tekniken med APCNR, dvs en förträngning på eldröret? Men den brittiska tvåpunds pvkanonen som det mest kända exemplet. Eller är det olika saker?
Bjernevik skrev: ...pansarprojektil...

...pansargranat...
D'oh! När ska jag lära mig att inte skriva inlägg mitt i natten? :D Men heter det verkligen pansarprojektil? *krafsar sig i huvet*

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28378
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 15 november 2004, 16:56

Sarvi skrev: Jag hade intrycket att squeeze/taper bore var termen för tekniken med APCNR, dvs en förträngning på eldröret? Men den brittiska tvåpunds pvkanonen som det mest kända exemplet. Eller är det olika saker?
Jag kanske skulle börja med att läsa hela din lista :roll:

MVH

Hans

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Bjernevik » 15 november 2004, 17:18

Sarvi skrev:Men heter det verkligen pansarprojektil? *krafsar sig i huvet*
Är tämligen säker på detta. Granat kan det inte vara, eftersom den inte innehåller någon sprängladdning.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 15 november 2004, 17:29

Bjernevik skrev:
Sarvi skrev:Men heter det verkligen pansarprojektil? *krafsar sig i huvet*
Är tämligen säker på detta. Granat kan det inte vara, eftersom den inte innehåller någon sprängladdning.
"Pilprojen" till strf 90 resp. strv 122 benämns pansarprojektil.
Så det stämmer nog.
:)

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 15 november 2004, 18:25

OK, jag kände inte riktigt igen termen, tack för det. Vad står det i gamla amkataloger och dylika halvofficiella dokument? Strv 81 måste ju ha haft brittisk 20lb-ammunition.

Kom på en till akronym som jag inte är säker på att jag förstått till 100%:

EFP
Explosively Formed Penetrator
Detta står ibland som skiljt från, eller en undertyp av HEAT. Såvitt jag kunnat avgöra så verkar termen oftast syfta på en RSV-laddning med en liner av metall, vilket gör att man skulle kunna översätta termen till slugbildande pansarspränggranat? I och för sig en svengelsk term, men det blir svårt att undvika. Men ibland verkar EFP snarats översättas med RSV...

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 15 november 2004, 18:52

Sarvi skrev:

EFP
Explosively Formed Penetrator
Detta står ibland som skiljt från, eller en undertyp av HEAT. Såvitt jag kunnat avgöra så verkar termen oftast syfta på en RSV-laddning med en liner av metall, vilket gör att man skulle kunna översätta termen till slugbildande pansarspränggranat? I och för sig en svengelsk term, men det blir svårt att undvika. Men ibland verkar EFP snarats översättas med RSV...
Kan kanske jämföras med fordonsmina 14.
:)

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:03
Ort: Mullsjö
Kontakt:

Inlägg av Thord Wedman » 15 november 2004, 18:56

APDS är inte en pilprojektil utan en underkalibrig projektil.
Benämns pansarprojektil på Svenska.
Så benämns även APFSDS vilket kan göra det lite förvillande.
HESH benämns sprängpansargranat på svenska, användes senast till Strv 101.

/Thord

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Bjernevik » 15 november 2004, 20:18

Sarvi skrev:EFP
Explosively Formed Penetrator
Detta står ibland som skiljt från, eller en undertyp av HEAT. Såvitt jag kunnat avgöra så verkar termen oftast syfta på en RSV-laddning med en liner av metall, vilket gör att man skulle kunna översätta termen till slugbildande pansarspränggranat? I och för sig en svengelsk term, men det blir svårt att undvika. Men ibland verkar EFP snarats översättas med RSV...
EFP = RSV typ IV. Finns som MD650 skrev mycket riktigt i fordonsmina 14. "Vanlig" RSV som i pskott 86 är RSV typ III.

Har svårt att se att RSV-IV skulle användas i en pansarspränggranat då dess stora fördel är att den är oberoende av stand-off avståndet till skillnad från RSV-III. I gengäld har RSV-III bättre penetration för en given kaliber.

Detta gör att RSV-IV är mycket lämpligt i en sidverkande mina då man inte kan veta exakt på vilket avstånd målet kommer att passera. I en granat däremot så finns ju inte det problemet så att säga, utan där borde man vilja ha maximal penetration vilket RSV-III som sagt ger.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 15 november 2004, 20:19

Sarvi skrev:OK, jag kände inte riktigt igen termen, tack för det. Vad står det i gamla amkataloger och dylika halvofficiella dokument? Strv 81 måste ju ha haft brittisk 20lb-ammunition.

Kom på en till akronym som jag inte är säker på att jag förstått till 100%:

EFP
Explosively Formed Penetrator
Detta står ibland som skiljt från, eller en undertyp av HEAT. Såvitt jag kunnat avgöra så verkar termen oftast syfta på en RSV-laddning med en liner av metall, vilket gör att man skulle kunna översätta termen till slugbildande pansarspränggranat? I och för sig en svengelsk term, men det blir svårt att undvika. Men ibland verkar EFP snarats översättas med RSV...
Kallas för RSV IV (4) som är sluggbildande och inte är så känslig för för långa detonationsavstånd. RSV III (3) som är den mer normala RSV varianten, har bara värme och tryck i framriktningen, skall ha rätt detonationsavstånd för att få verkan i målet.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 15 november 2004, 20:21

J.K Nilsson skrev:
Kallas för RSV IV (4) som är sluggbildande och inte är så känslig för för långa detonationsavstånd.

J.K Nilsson
Motsv. den verkansdel som finns i fordonsmina 14.
:)

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 15 november 2004, 21:39

ERP eller projektilbildande RSV har som flera redan påpekat
sin största fördel i att detonationsavståndet är relativt oviktigt.
Därför används den f.f.a. i sidverkande fordonsminor,
men även i takslående vapen som BONUS.

Projektilbildande RSV sägs även ha fördelen att den
inte aktiverar reaktivt pansar, vilket kombinerat
med dess breda "fotavtryck" i målet gör den lämplig
till förstaladdning på tandemladdningar.

Förstaladdningen (projektilbildande) slår upp
ett hål genom det reaktiva pansaret,
som andraladdningen (strålbildande) kan slå igenom
utan att påverkas av det reaktiva pansaret.

Den vanligaste typen av RSV, strålbildande RSV,
har precis som projektilbildande RSV en liner av metall.
Det talas (och skrivs) en del om att RSV-strålen
skulle bestå av flytande metall eller t.o.m. av plasma.
Detta är dock felaktigt.

RSV-strålen består av metall i fast form, som p.g.a. gastrycket
deformeras plastiskt, precis som ett upphettat metallstycke
deformeras av en smeds slägga.

Att strålbildande RSV är så känsligt för avståndet till pansaret,
distanserat pansar och reaktivt pansar torde bero på att
den mycket långsmala RSV-strålen lätt deformeras om den
inte trycks ihop av gaserna från den detonerande laddningen.

Skriv svar