grekiskt stridsvagnstest?
- BMP-trekker2
- Medlem
- Inlägg: 231
- Blev medlem: 1 juli 2003, 11:19
- Ort: Skövde
- BMP-trekker2
- Medlem
- Inlägg: 231
- Blev medlem: 1 juli 2003, 11:19
- Ort: Skövde
Det enda skälet jag kan se är att testa fjädringen, men om kanonen är stabiliserad så är det ju inget bekymmer. De flesta stridsfordon låser ju också banden, så det som avgör är underlaget..MD650 skrev:Ett annat test var att köra så snabbt som möjligt ned för en serpentinväg och genomföra en inbromsning i slutet av backen........
Det var ingen i den svenska besättningen som förstod syftet med testet i allafall.BMP-trekker2 skrev:Det enda skälet jag kan se är att testa fjädringen, men om kanonen är stabiliserad så är det ju inget bekymmer. De flesta stridsfordon låser ju också banden, så det som avgör är underlaget..MD650 skrev:Ett annat test var att köra så snabbt som möjligt ned för en serpentinväg och genomföra en inbromsning i slutet av backen........
Vem vet, det kanske är ett krav i den grekiska motsvarigheten till SäkI?MD650 skrev:Det var ingen i den svenska besättningen som förstod syftet med testet i allafall.BMP-trekker2 skrev:Det enda skälet jag kan se är att testa fjädringen, men om kanonen är stabiliserad så är det ju inget bekymmer. De flesta stridsfordon låser ju också banden, så det som avgör är underlaget..MD650 skrev:Ett annat test var att köra så snabbt som möjligt ned för en serpentinväg och genomföra en inbromsning i slutet av backen........
Serpentintestet kan kanske (min egna spekulation) vara för att se hur bromssystemet klarar många tvärar kurvor med nedförslut hela tiden?
Det kan ju inte vara så roligt om vagnens bromsar "brinner upp" pga att de överanvänts halvvägs...
Jämför med lastbilar som åker i alperna, kräver en viss teknik att motorbromsa och inte använda de vanliga bromsarna för då tar de slut väldigt fort (bromsarna alltså).
Grekland har ju lite berg att ta hänsyn till. För mig framstår testet lika meningsfullt som att vi i Sverige testar framkomlighet på myrar, dvs klart meningsfullt beroende på våra skilda geografier.
Tiden för lasern på 4000m är dock obetalbar
Det kan ju inte vara så roligt om vagnens bromsar "brinner upp" pga att de överanvänts halvvägs...
Jämför med lastbilar som åker i alperna, kräver en viss teknik att motorbromsa och inte använda de vanliga bromsarna för då tar de slut väldigt fort (bromsarna alltså).
Grekland har ju lite berg att ta hänsyn till. För mig framstår testet lika meningsfullt som att vi i Sverige testar framkomlighet på myrar, dvs klart meningsfullt beroende på våra skilda geografier.
Tiden för lasern på 4000m är dock obetalbar