grekiskt stridsvagnstest?
- BMP-trekker2
- Medlem
- Inlägg: 231
- Blev medlem: 1 juli 2003, 11:19
- Ort: Skövde
grekiskt stridsvagnstest?
Är det någon som har lite information om testerna som genomfördes och resultatet?
Och varför dom valde Leo2 framför de andra stridsvagnarna?
/Tack..
Och varför dom valde Leo2 framför de andra stridsvagnarna?
/Tack..
Re: grekiskt stridsvagnstest?
Leo 2A "5.5" var klart överlägsen utom räckvidd där Challenger II hade längst räckvidd på en tank.BMP-trekker2 skrev:Är det någon som har lite information om testerna som genomfördes och resultatet?
Och varför dom valde Leo2 framför de andra stridsvagnarna?
/Tack..
"Tävlingen" stod mellan Leo 2 och M1A1(2) men grekerna valde Leo för att den var klart bäst.
En test som genomfördes var att djupvada över ett vattendrag och så snabbt som möjligt nedkämpa ett stilastående mål på 2000 m.
Om jag kommer ihåg rätt ställde T80 inte ens upp på momentet (för övrigt packade dom ihop och drog innan alla testerna var klara).
Kommer inte riktigt ihåg vilka vagnara som var med på detr testet men det var ett antal som vadade, gjorde halt, vidtog åtgärder efter djupvadning m.m. och öppnade sedan eld (bedömd tid 4-5 min).
När Leo II vadade över och hade precis börjat komma upp på torra land slog föraren av vadhydraliken och när kanonen bar mot målet* öppnade skytten eld med träff mitt i. Tid: 5 sek
(* Vagnchefen hade redan "fångat" målet och ensade in skytten på målet).
- BMP-trekker2
- Medlem
- Inlägg: 231
- Blev medlem: 1 juli 2003, 11:19
- Ort: Skövde
-
- Medlem
- Inlägg: 4120
- Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
- Ort: Rom
Det var en svensk besättning som var anställd av Kraus-Maffei.Gutekrigaren skrev:Var det en svensk besättning? Berätta mera...MD650 skrev:En av försöksfrågorna som den svenske vagnchefen fick var vilken tidskillnad det var för att mäta avståndet på 1500 m kontra 4000m med vagnens laser(Sic!).
Vad då laddtryck?
Mvh Petter
Grekernas tekniska förståelse var inte bästa. Greken som ställde frågan om lasern hade koll på att det gick otroligt snabbt för lasern att nå 1500 m. men han ville veta hur mycket längre tid det tog för lasern att nå 4000 m jämfört med 1500 m.
Laddtryck = skämt.
-
- Medlem
- Inlägg: 4120
- Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
- Ort: Rom
Aha, svenska värnpliktiga eller bara yoff? SMickrande för svensk strv-utbildning i alla fall. Köpte grekerna motsvarande Strv 122 (dvs med svenska pansarförbättringar) eller K-M:s egen version?MD650 skrev:Det var en svensk besättning som var anställd av Kraus-Maffei.
Grekernas tekniska förståelse var inte bästa. Greken som ställde frågan om lasern hade koll på att det gick otroligt snabbt för lasern att nå 1500 m. men han ville veta hur mycket längre tid det tog för lasern att nå 4000 m jämfört med 1500 m.
Laddtryck = skämt.
Angående vadningen: Var det något konstruktionsmässigt hos Leo som gjorde den snabbare eller var det brutalitet mot materielen som gav dem segern? Mao: Kunde man gjort samma grej med de andra flodhästarna?
Hehe, gissade nog att det var ett skämt men ville ha förtydligande av frågan...
Mvh Petter
Det var Leo 2 A6 dvs en strv 122 men med tyskt och sämre tilläggsskydd. Det var yoff som var tjänstlediga från FM som anställdes.Gutekrigaren skrev:Aha, svenska värnpliktiga eller bara yoff? SMickrande för svensk strv-utbildning i alla fall. Köpte grekerna motsvarande Strv 122 (dvs med svenska pansarförbättringar) eller K-M:s egen version?MD650 skrev:Det var en svensk besättning som var anställd av Kraus-Maffei.
Grekernas tekniska förståelse var inte bästa. Greken som ställde frågan om lasern hade koll på att det gick otroligt snabbt för lasern att nå 1500 m. men han ville veta hur mycket längre tid det tog för lasern att nå 4000 m jämfört med 1500 m.
Laddtryck = skämt.
Angående vadningen: Var det något konstruktionsmässigt hos Leo som gjorde den snabbare eller var det brutalitet mot materielen som gav dem segern? Mao: Kunde man gjort samma grej med de andra flodhästarna?
Hehe, gissade nog att det var ett skämt men ville ha förtydligande av frågan...
Mvh Petter
Nope det ligger i Leos konstruktion avseende vadningen.
-
- Medlem
- Inlägg: 4120
- Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
- Ort: Rom