Identifiering av tank

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Bad Mr. Frosty
Medlem
Inlägg: 72
Blev medlem: 22 april 2002, 13:20
Ort: Sverige

Identifiering av tank

Inlägg av Bad Mr. Frosty » 15 oktober 2004, 23:06

Hoppas detta är rätt forum för att skicka detta.
Det här är en Israelisk tank som jag fotograferade i Libanon i år.
Den info jag har säger att den är Israelisk och att den blev kvarlämnad 1996.

Det jag undrar över är om någon vet vad det är för typ av tank. Sedan om någon för övrigt skulle kunna bistå med en länk eller någon annan information skulle jag vara tacksam.

Bild
Bild

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Identifiering av tank

Inlägg av Hans » 15 oktober 2004, 23:21

Bad Mr. Frosty skrev:Hoppas detta är rätt forum för att skicka detta.
Det här är en Israelisk tank som jag fotograferade i Libanon i år.
Den info jag har säger att den är Israelisk och att den blev kvarlämnad 1996.

Det jag undrar över är om någon vet vad det är för typ av tank. Sedan om någon för övrigt skulle kunna bistå med en länk eller någon annan information skulle jag vara tacksam.
Det är en T54 (kanske en T55, skillnaden är marginell) - m.a.o en ursprungligen Sovjetisk stridsvagn. Israelierna hade i.o.f.s. några erövrade sådana i tjänst men jag tror att de ombeväpnades från den ursprungliga 100mm kanonen till samma brittiska kanon som vi hade i våra Centurion stridsvagnar på 105mm - och den stridsvagnen på bilden är inte ombeväpnad. Jag tror inte på att det är en israelisk f.d. vagn. Under 80-90-talet iLibanon skickade troligtvis inte Israel in reservmatriel i form av gamla sovjetiska vagnar, tvärtom - Merkava och det senaste de hade fick sitt elddop där.

Googla på "T54 tank" så hittar du mycket, på engelska.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 16 oktober 2004, 00:36

Israel beväpnade sin "allierade" iform av SLA (South Lebanese Army) med utrustning som hämtades ur Israels gammla mobförråd. SLA fick för sin storlke gott om stridsvagnar, pansarskyttefordon, artilleri mm särskilt jämfört emd vad de andra inhemska libanesiska grupperna förfogade över. Endast de syriska förbanden i Libanon var bättre beväpnade. Vagnen är troligen utslagen under någon av SLA's strider eller så har de förstörts under/efter SLA's kollaps. Självklart förutsatt att vagnen verkligen har israeliskt ursprung.

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:03
Ort: Mullsjö
Kontakt:

Inlägg av Thord Wedman » 16 oktober 2004, 08:04

Med anledning av färgen kan jag säga att det troligtvis INTE är en SLA-vagn.
SLA hade en mer gråblå nyans på sina vagnar.
Detta ser ut som en vagn tillhörande Lebanese army alternativt någon rebellgrupp, t.ex AMAL.
För mer bilder på Libanesiskt pansar kan ni titta på min sida http://www.the-swede.com Klicka på länken "Lebanon" till vänster.

@Bad

Var i Libanon är bilden tagen?

/Thord

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 16 oktober 2004, 12:56

kan det inte va en Kina tillverkad Type 59 med?
Israel tog ju en hell del type-59 under kriget mot libanon

Bild

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 16 oktober 2004, 14:28

Type 59 är ju en rak kopia av T-54A, så... Jag vet inte någon bra karaktär som skiljer de två vagnarna åt. Någon som har en idé?

Om bilderna inte är spegelvända eller något annat fuffens med, så är det nog en T-54A (eller en Type 59, föralldel). Luckan på högra sidan av tornet ser annorlunda ut på T-54 och T-55.

Bad Mr. Frosty
Medlem
Inlägg: 72
Blev medlem: 22 april 2002, 13:20
Ort: Sverige

Inlägg av Bad Mr. Frosty » 16 oktober 2004, 15:49

Jag är mycket tacksam för era svar hittills :)

Jag kan garantera dig Sarvi att bilderna inte är spegelvända

Thord Wedman:
Bilderna är tagna i Qana ett stenkast ifrån en FN-beläggning och skola som blev bombarderad 1996.

Användarvisningsbild
Backis
Medlem
Inlägg: 1291
Blev medlem: 2 september 2003, 20:48
Ort: Sviþjoð

Inlägg av Backis » 16 oktober 2004, 23:25

Sarvi skrev:Type 59 är ju en rak kopia av T-54A
Det är en "nerdummad" kopia av 54A. VC's kupol är t ex mkt sämre (fast i tornet, dvs kan inte svängas runt för avspaning), sikten och övrig optik är av extremt dålig kvalitet m m.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 16 oktober 2004, 23:35

Låt gå för det, men hur skiljer man på dem i fält?

Användarvisningsbild
Backis
Medlem
Inlägg: 1291
Blev medlem: 2 september 2003, 20:48
Ort: Sviþjoð

Inlägg av Backis » 16 oktober 2004, 23:45

Hade jag vetat det, så hade jag skrivit det. ;)

Det finns säkert en massa synliga smådetaljer också, men jag har aldrig brytt mig om att ta reda på dom. :oops:

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 17 oktober 2004, 01:24

Kollade i Jane's Tank Recognition Guide (1996 års upplaga) lite snabbt - ingen större hjälp där inte: "Layout is almost identical to Soviet T-54 but with some internal differences". D'oh! Jag antar att det står "Made in Peoples Republic of China - May be harmful to your health if exposed to fire" stämplat i botten... :roll:

Men enligt Jane's så hade Type 59 år 1996 aldrig varit i närheten av Mellanöstern: de länder som står listade som användare är Albanien, Bangladesh, Kina, Kongo, Nordkorea, Pakistan, Tanzania, Vietnam och Zimbabwe. Så det är nog en ryss iallafall. Dessutom vill jag modifiera min tidigare diagnos till T-54B - ställningen på högra sidan av tornfronten borde vara till IR-strålkastaren, och den uppträder först på T-54B. Möjligen kan det vara en tidig T-55 (mod. 1958) också - jag kan inte se ventildomen som 54orna ska ha, men den kan ju blivit borttappad.

Andreas Lärka
Tidigare medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 26 mars 2002, 06:49
Ort: Borgnäs, Finland
Kontakt:

Re: Identifiering av tank

Inlägg av Andreas Lärka » 17 oktober 2004, 11:17

Hans skrev:Det är en T54 (kanske en T55, skillnaden är marginell)
Vagnen i fråga är baserad på en T-55:a. Främre pansaret på T-54:orna är "interlocked" -svetsade, T-55:an har sitt pansar rakt svetsat så som vagnen på bilden har.
T-54:an har ingen rökutsugare (kommer inte ihåg vad det heter på svenska) på ändan av eldröret, T-55:an har och det har också vagnen på bilden.
Vidare så har vagnen sikte och annat som oftast förknippas med T-55:orna. Dessa torde dock kunna gå att installera även på T-54:or.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 17 oktober 2004, 11:36

Njae, redan T-54A hade D-10TG-kanonen med krutgasejektor. Tyvärr ingen definitiv karaktär för att skilja på T-54 och T-55. Håller med om siktena. Jag förstår inte hur du menar med svetsfogarna - kan du förklara lite utförligare? :)

Men plåtboxen på sidan av tornet är intressant - det brukar inte T-54/55 ha. Kan det vara ett tecken på israelisk modifikation - Tiran 4 ombeväpnades väl inte?

Andreas Lärka
Tidigare medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 26 mars 2002, 06:49
Ort: Borgnäs, Finland
Kontakt:

Inlägg av Andreas Lärka » 17 oktober 2004, 14:08

Sarvi skrev:Jag förstår inte hur du menar med svetsfogarna - kan du förklara lite utförligare?
T-54:an har övre och undre frontpansaret "interlocked" eller "varannan" svetsat. Dvs. som hörnet på ett stockhus...
Detta försvann i och med T-55:an som har övre och undre frontpansaret ihopsvetsat med en rak söm.

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 17 oktober 2004, 14:13

Sarvi skrev:
Men enligt Jane's så hade Type 59 år 1996 aldrig varit i närheten av Mellanöstern: de länder som står listade som användare är Albanien, Bangladesh, Kina, Kongo, Nordkorea, Pakistan, Tanzania, Vietnam och Zimbabwe.
Men Iran då? Köpte inte de massor av kinesiska vagnar under kriget 1980-88? I och för sig så kanske de köpte nyare vagnar, Type 69 o så, men inte T-59 alls??
Inte föratt jag tror vagnen på bilden är iransk, :wink:

Skriv svar