Stridsvagnens vara eller icke vara i FM...

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Henriko
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 21 juni 2002, 17:27
Ort: Sverige

Stridsvagnens vara eller icke vara i FM...

Inlägg av Henriko » 21 september 2004, 16:06

Stridsvagnen har ju länge varit ett givet inslag i vårt försvar, främst för att bedriva försvarsstrid när de röda pansarhorderna skulle välla in österifrån ;)
Men behövs den idag? Vi har inget hot utifrån, iallafall inget som bör bekämpas med stridsvagnar. Är det då troligt att vi kommer sätta in strv utomlands? Nej, tror jag. För att strv:ar ska motiveras krävs en rätt hög hotbild och då kommer inte våra politiker våga göra något. Dessutom har vi inte egen logistik till det. (Visst vi kan ju hyra civila fartyg men då krävs det relativt lugna områden att få iland utrustningen på). Är det inte bättre att satsa på det vi är bra på, dvs återuppbyggnad och annat som inte är ren strid? I sådana situationer räcker ju gott strf90 eller liknande.

Henrik

edit: tokig formulering
Senast redigerad av 2 Henriko, redigerad totalt 21 gång.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Stridsvagnens vara eller icke vara i FM...

Inlägg av mrsund » 21 september 2004, 16:31

Din poäng är ju oantastlig rent budgetmässigt, själv kommer jag att gråta blod.
Jag förstår om man skär ner försvaret, men ett par bataljoner eller en brigad tycker jag att man måste ha kvar.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5931
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Stridsvagnens vara eller icke vara i FM...

Inlägg av Sarvi » 21 september 2004, 16:35

Henriko skrev: Men behövs den idag?
Vi har inget hot utifrån, iallafall inget som bör bekämpas med stridsvagnar. Är det då troligt att vi kommer sätta in strv utomlands? Nej, tror jag. För att strv:ar ska motiveras krävs en rätt hög hotbild och då kommer inte våra politiker våga göra något. Dessutom har vi inte egen logistik till det. (Visst vi kan ju hyra civila fartyg men då krävs det relativt lugna områden att få iland utrustningen på). Är det inte bättre att satsa på det vi är bra på, dvs återuppbyggnad och annat som inte är ren strid? I sådana situationer räcker ju gott strf90 eller liknande.

Henrik
Hotbilden var rätt rejäl i Bosnien, och det hindrade inte våra politiker att skicka nära 1000 man dit - i första vändan. Sverige skickade inga stridsvagnar, men däremot bidrog danskarna med ett strvkomp. Där fanns det tillräckligt med logistisk. Stridvagnar från Nordbat visade sig vara väldigt användbara i Bosnien, se t.ex. på Operation Bøllebank.

Våldsamma landstigningsföretag är osannolika områden för en svensk insats utomlands, med eller utan tunga landstigningsfartyg. Även USA fick hyra in ett stort antal transportfartyg för det senaste Gulfkriget. :)

En stor svensk fredsframtvingande insats i framtiden kommer troligen att ske inom ramen för EU's stridsgrupper. Som läget ser ut nu ser det ut som Sverige/Finland kommer att sätta upp en gemensam. Jag ser inget fel i att använda Strv-122 i det förbandet, och inte verkar FMV göra det heller. Utvecklingsarbete pågår för en variant av Strv-122 med tilläggsskydd för internationell tjänst, så...

Ska vi syssla med "återuppgyggande" etc, så är Strf 90 och t.om. gamla Pbv 302 en våldsam overkill. Mer GW till folket, typ...

Henriko
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 21 juni 2002, 17:27
Ort: Sverige

Inlägg av Henriko » 21 september 2004, 16:52

I Bosnien hade de väl inte ens splitterskyddade fordon?
Operation Böllebank hittade jag inget om, du får gärna bidra med en länk =)
Självklart kan vi ha nytta av strv. Frågan är om vi inte kan få mer bang för the bucks på andra sätt? Väpnad strid i större formationer är inte våran starka sida om jag förstått saken rätt.

Någon form av splitterskydd även vid återuppbyggande verksamhet tycker iaf jag är önskvärt.

Henrik

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5931
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 21 september 2004, 17:13

Henriko skrev:I Bosnien hade de väl inte ens splitterskyddade fordon?
Operation Böllebank hittade jag inget om, du får gärna bidra med en länk =)
Självklart kan vi ha nytta av strv. Frågan är om vi inte kan få mer bang för the bucks på andra sätt? Väpnad strid i större formationer är inte våran starka sida om jag förstått saken rätt.

Någon form av splitterskydd även vid återuppbyggande verksamhet tycker iaf jag är önskvärt.

Henrik
Det svenska bidraget till Nordbat i Bosnien hade XA-180 SISU (de finska pansarbilarna) och Pbv 302.

Operation Bøllebank är troligen den mest kända händelsen där nordiska FN-förband besvarade eld under Bosnienmissionerna. I korthet gick det ut på att serbiska förband sköt lite för mycket på en Nordbat-postering, varpå danska stridsvagnar besvarade elden. Överstelöjtnant Møller, som var ställföreträdande bataljonschef, har skrivit en bok om sin tid i Bosnien. Enligt ryktet kom en upphetsad begäran från FN-högkvarteret i Sarajeo till danskarna om förklaring varför de skjutit 72 granater mot serberna. Danskarna blev inte svaret skyldiga: "Vi hadde ikke fler!"

Thord Wedman, som frekventerar forumet, kan säkert berätta mer / rätta mig.

Länk till en Google-sökning om Bøllebank: http://www.google.com/search?hl=sv&ie=U ... C3%B6k&lr=

Självklart kan man få mer pang per peng på andra sätt. Men om vi redan har ett system, inköpt och klart, som klarar av saken på ett utmärkt sätt och dessutom är mycket väl skyddat, varför då krångla till saker och ting med nyinköp?

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 12 februari 2003, 09:04
Ort: Umeå

Inlägg av Björn E » 21 september 2004, 20:36

Första världskriget troddes på sin tid vara 'kriget som skulle avsluta alla krig'. Bara för att Sovjetunionen har fallit samman är vi ju inte utom all fara. Vem vet hur världen ser ut om fem eller tio år?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 22 september 2004, 00:00

Under operation Böllebank så stod ett dansk strvkomp för huvudingredienserna med Leo 1A5.

När det gäller strv vartnde eller icke varande så löser de ett stor uppgift bl.a i SIB där de står för en stor del av eldkraften.
:)

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 22 september 2004, 06:20

Mer om Böllebank kan ni läsa om här, här (sida 3 och framåt) och här.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Inlägg av mrsund » 22 september 2004, 07:55

MD650 skrev:Under operation Böllebank så stod ett dansk strvkomp för huvudingredienserna med Leo 1A5.

När det gäller strv vartnde eller icke varande så löser de ett stor uppgift bl.a i SIB där de står för en stor del av eldkraften.
:)
Vad tusan är en SIB? :)

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5931
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 22 september 2004, 08:10

SIB = Strid i Bebyggelse, på engelska kallas begreppet MOUT eller FIBUA, vilket utläses som Military Operations in Urban Terrain respektive Fighting In Built-Up Areas.

Vi borde kanske ha en quiz med militära förkortningar? Gudarna ska veta att det finns gott om dom! :)

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 22 september 2004, 11:29

Sarvi skrev:SIB = Strid i Bebyggelse, på engelska kallas begreppet MOUT eller FIBUA, vilket utläses som Military Operations in Urban Terrain respektive Fighting In Built-Up Areas.

Vi borde kanske ha en quiz med militära förkortningar? Gudarna ska veta att det finns gott om dom! :)
Hehe, faktum är att jag hade 160/162 på förkortningsprovet när jag var signalist... :)

Mvh Petter

Henriko
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 21 juni 2002, 17:27
Ort: Sverige

Inlägg av Henriko » 22 september 2004, 13:22

För att återgå till ämnet:
Jag menar självklart inte att vi ska skrota redan betalade (nåja vi hyr dom men iaf) stridsvagnar, men på sikt när det handlar om inköp av helt nya vapensystem. Eftersom man i princip gett upp tanken på ett terretorialförsvar så borde man kunna lägga pengarna på annat? Eller ska man behålla en mindre mängd vagnar enbart för att hålla kompetensen uppe, samt för att minska tiden för ett återtagande?

Henrik

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5931
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 22 september 2004, 13:49

Strv 122 ägs av svenska staten, det är strv 121 som leasas. Och som det ser ut nu så lär strv 121 inte vara kvar länge till, det utbildas inte längre på dem.

"Återtagning" är numera ett skrotat begrepp. Sverige kommer inte längre att ha någon sådan förmåga.

Ingen makt bedriver idag utveckling av en sprajlans ny stridsvagn, alla nu existerande är kvarlevor av det kalla kriget. Den nyaste stridsvagnssystemet torde vara LeClerc - och det är Mitterands gamla skötebarn från 80-talet. Ryssarnas är alla utvecklingar av T-serierna. Amerikanernas är en uppgraderad 70/80-tals konstruktion, Leopard likaså.

Stridsvagnarna har idag nått något av en platå, där de anses vara tillräckliga för att handskas med alla rimliga hot inom en överskådlig framtid. Alla hot som svenska stridsvagnsförband kan tänkas möta inom en överskådlig framtid kan nuvarande system hantera. Om man accepterar att vi inte kommer att se något territoriellt hot mot Sverige på överskådlig tid, så är det internationella insatser vi talar om. Där lär Strv 122, vid en eventuell insats, kunna hävda sig mycket väl mot alla tänkbara fiender.

Frågan om stridsvagnens vara eller icke vara på så lång sikt som "post-Leo2"? Den frågan vågar jag inte svara på, eftersom jag tror att nuvarande vagnar har potential att vara i tjänst längre än någon annat stridsvagnssystem hittills i armén. Och det inräknat de gamla Centurion-vagnarna. Frågan är hur omvärlden ser ut om ett kvarts, eller ett halvt sekel? Och så långt kan ingen förutsäga vad som komma skall. Jag ber att få återkomma om 30-40-50 år! :)

Något som jag däremot kan tänka mig, inte som ersättning men som en ytterligare resurs i framtiden, är lätta stridsvagnar/pvkv-vagnar av typen CV90120. Just med tanke på logistiken vid internationella insatser. Tricket blir väl att få någon att hosta upp med pengar...

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:03
Ort: Mullsjö
Kontakt:

Inlägg av Thord Wedman » 22 september 2004, 14:48

Sarvi skrev:Strv 122 ägs av svenska staten, det är strv 121 som leasas. Och som det ser ut nu så lär strv 121 inte vara kvar länge till, det utbildas inte längre på dem.
Jo, på P7.

Användarvisningsbild
KA
Medlem
Inlägg: 1201
Blev medlem: 10 juli 2003, 17:24
Ort: Göteborg

Inlägg av KA » 22 september 2004, 14:59

@Sarvi

Israeliska Merkava 4 är i stort sett en helt ny vagn :wink: .

Skriv svar