värme i stridsvagnar?

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Jimbo
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 31 juli 2003, 13:17
Ort: Sundsvall

Värme i PBV302

Inlägg av Jimbo » 16 december 2004, 14:22

I Bosnien hade bara stri-vagnarna "vattenburen" värme. Vanliga skyttevagnar hade däremot fått en ebersprescher imonterad innan vi åkte ner.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Värme i PBV302

Inlägg av MD650 » 17 december 2004, 00:25

Jimbo skrev:I Bosnien hade bara stri-vagnarna "vattenburen" värme. Vanliga skyttevagnar hade däremot fått en ebersprescher imonterad innan vi åkte ner.
Pbv 302 i strvbat ÖN hade detsamma dvs vattenburen värme.
:)

strv
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: 8 februari 2005, 20:56
Ort: strv

Inlägg av strv » 27 februari 2005, 09:15

De svenska Landsverksvagnarna fanns värme i, genom att ta varmvatten fråm motorn genom ett element med fläkt gick det att få upp några grader över yttertemperaturen, den var alltså inte särskilt effektiv. Har provat den i några av de veteranvagnar som körs än i dag, och det har varit några grader under 0 yttertemp i vissa fall.

Strv 81, senare 102 efter modifiering hade ett rätt hyfsat system som gjorde att det var isfritt inne även vid -20. Det var sämre när 101 kom, inget alls och det år jag höll på med den kom aldrig de två Eberspächer brännare som var avsett att införas. Det skulle också bli en för föraren i 102 och det är möjligt att den värmde en del, de jag sett har mest producerat rök.

I strv 74 kördes elverket och kylluften från motorn mynnade bakom vagnchefen som minst sagt hade hett om baken. Vanligt var att ha vattenflaskan där tillsammans med konservburkar för att få varmdryck och varm mat.

Ikv 91 hade en underbar värme, skjortämar om man inte behövde öppna luckor.

Betr pbv 301 och 302 har frågor ställts när de infördes. Svaret var att skyttetruppen som springer ut och in med snö på kläderna smälter och de blir våta. Då var det bättre att de fick ha snö hela tiden. Att sen med -30 eller mer ute gjorde att de var så stela att de inte kunde röra sig är en annan sak.

Sen finns också en militär gräns vid Dalälven, söder om den ingen riktig vinter, alltså ingen värme. Endast stri (för pennorna fungerar inte under 0 gr!!) och e-vagnar hade i original värme, ev bplatsvagnen till bkan också. Norr därom infördes efter ett antal år värme i alla pbv från P 5.

Hur det är på de tyska vagnarna under VK II vet jag inte, men med tanke på att tyska soldaterna hade sommaruniform på sig när vintern kom tror jag att det var mycket dåligt. Det var tydligen också dåligt med förläggning för jag har hört talas om en begäran från Tyskland ca 1940 om 1000 tält m/39, för den brända jordens taktik gjorde att de fick övernatta i det fria.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 27 februari 2005, 14:24

Sune skrev:Jag har sett dokumentärfilm där tyska soldater berättat om hur stridvagnens väggar var klädda med is på insidan (på ostfronten). Andedräkten kondenserades.

Många tyska motorer var väl luftkylda, vilket antagligen gav sämre värme.
Men jag vet inte om man hade dessa motorer i stridsvagnarna. Kanske i Porsche-stridvagnarna?
Nej, inga av de "större" vagnarna var luftkylda, utan vattenkylda. Tror dock inte att de hade värme i kupen för det, inte ens de varianter som hade separat kraftagg för tornmekanismen. Under gång gav nog motorn en hel del värme genom brandväggen in i stridsutrymmet men det hade väl mest till effekt att det blev stekhett i vagnen på somrarna.

Andreas Lärka
Tidigare medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 26 mars 2002, 06:49
Ort: Borgnäs, Finland
Kontakt:

Inlägg av Andreas Lärka » 28 februari 2005, 07:01

Belisarius skrev:Tror dock inte att de hade värme i kupen för det, inte ens de varianter som hade separat kraftagg för tornmekanismen. Under gång gav nog motorn en hel del värme genom brandväggen in i stridsutrymmet men det hade väl mest till effekt att det blev stekhett i vagnen på somrarna.
Citerar mig själv från denna samma tråd: De tyska StuG -vagnarna hade från och med Ausführung E en varmluftsblåsare för stridsutrymmet. . . . Skulle tro att de övriga tyska vagnarna utrustades med samma eller liknande utrustning.

Värmen som eventuellt "gavs genom brandväggen" kunde under march avledas genom att öppna motor- och övriga luckor. Tror dock att den största värmen inne i stridsutrymmet kom från bromsarna fram i vagnen.

Andreas

MrMasse
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 19 november 2004, 00:03
Ort: Helsingborg

Värme

Inlägg av MrMasse » 5 mars 2005, 01:37

Läste någonstans att bomblygaran under andra världskriget (de sista åren iallafall) hade eluppvärmda kläder, dvs insydda värmeslingor med en sladd som man pluggade in nånstans. Kanske ett sätt att lösa värmeproblemen i framtida stridsvagnar?

Skriv svar