Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
-
Dietrich
- Medlem
- Inlägg: 89
- Blev medlem: 16 januari 2003, 22:07
- Ort: Kisa
Inlägg
av Dietrich » 30 december 2003, 13:44
Thord Wedman skrev:Dietrich skrev:Jonteman skrev:
då jag har svårt att tro att det fanns i bilar på den tiden.
Det är detta uttalande som gjorde mig mest upprörd.
Jaha, men varför bemötte du inte det uttalandet då istället för att säga något du uppenbarligen inte har täckning för?
/Thord
Vad är det inte jag har täckning för??
Värme fanns i stridsfordon men inte aircondition
Bilar har funnits sen slutet av 1800talet om ej i stor utsträckning.
Ebersprächern(bensinvärmare) i 60 år togs fram under kriget.
-
Thord Wedman
- Medlem
- Inlägg: 1579
- Blev medlem: 24 mars 2002, 16:03
- Ort: Mullsjö
-
Kontakt:
Inlägg
av Thord Wedman » 30 december 2003, 14:03
Ok, vi ska väl inte bråka om en sån här skitsak men det sätt du skrev ditt inlägg på ger sken av att värme var mer eller mindre standard i stridsfordon under VKII.
Så var inte fallet och är inte ens i dag.
Visst fanns det säkert fordon med värme, vilka har jag tyvärr ingen aning om men huvuddelen hade med all säkerhet inget eller väldigt dåligt värmesystem.
Har du några exempel på stridsfordon som hade värme under VKII?
/Thord
-
Dietrich
- Medlem
- Inlägg: 89
- Blev medlem: 16 januari 2003, 22:07
- Ort: Kisa
Inlägg
av Dietrich » 30 december 2003, 15:18
ja kübelvagnen.
T 34 hade ju en dålig uppvärmning.
Willys jepen fanns ingen orginalmonterad värme i men fanns att sätta i som extrautrustning.
Har faktiskt sett ett sådant i en willys 1942.
(och den har jag försökt få köpa i 3år)
har kollat lite ritningar på tigern verkar som värmen kom från kylvattnet till motorn.men den har bra ventilation.
Samt att stridsvagnars motor utger ju en bra värmekälla.
Ta ett exempel om värme saknas i ett stridsflygplan då måste man behandla rutor med T-sprit hela tiden under vintertid för att hålla dom isfria.
-
MD650
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 16318
- Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
- Ort: Det egentliga Sverige
Inlägg
av MD650 » 30 december 2003, 15:38
Dietrich skrev:
Samt att stridsvagnars motor utger ju en bra värmekälla.
.
Det är precis det motorn inte gör, åtminstone inte för besättningen. När det är kallt ute så är värmen till stridsrum från motorn försumbar.
-
Thord Wedman
- Medlem
- Inlägg: 1579
- Blev medlem: 24 mars 2002, 16:03
- Ort: Mullsjö
-
Kontakt:
Inlägg
av Thord Wedman » 30 december 2003, 15:39
Hehe, kübelwagen var väl knappast ett stridsfordon.
Motorn avleder inte speciellt mycket värme till stridsutrymmet.
Motorutrymmet är avskilt från stridsutrymmet med en vägg så den lilla värme som kommer den vägen gör varken från eller till.
Hur det fungerar i flygplan har jag ingen aning om men nu var det ju stridsfordon vi pratade om.
EDIT:
MD650 var snabbare.
/Thord
Senast redigerad av 1
Thord Wedman, redigerad totalt 30 gånger.
-
MD650
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 16318
- Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
- Ort: Det egentliga Sverige
Inlägg
av MD650 » 30 december 2003, 15:41
Thord Wedman skrev:
Motorn avleder inte speciellt mycket värme till stridsutrymmet.
Motorutrymmet är avskilt från stridsutrymmet med en vägg så den lilla värme som kommer den vägen gör varken från eller till.
/Thord
Instämmer än en gång till fullo.
-
Dietrich
- Medlem
- Inlägg: 89
- Blev medlem: 16 januari 2003, 22:07
- Ort: Kisa
Inlägg
av Dietrich » 30 december 2003, 18:29
nähä då har jag väl fel då värme existerade inte i stridsfordon under andra världskriget.
Ebersprächern togs inte fram under kriget.
kylvatten användes inte till värme element.
bilen uppfanns 1966.
T 34 hade ej undermåligt värmesystem.
allt är fel okej.
undra om dom inte hade trampor till pantern jag tror det.
för det fanns väl inte tändstift på den tiden.
eller glödstift.
Visst ja diseln kom väl inte förän 1985.
det var väl toyota som uppfann diselmotorn...
-
Marcus
- Medlem
- Inlägg: 6804
- Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
- Ort: Sverige
Inlägg
av Marcus » 30 december 2003, 18:32
Dietrich,
Vem har förnekat att bilar fanns under kriget?
(Ifall du tänker svara Jonteman, läs hans inlägg en gång till först)
/Marcus
-
Dietrich
- Medlem
- Inlägg: 89
- Blev medlem: 16 januari 2003, 22:07
- Ort: Kisa
Inlägg
av Dietrich » 30 december 2003, 18:49
Har ni suttit i bil från 30-talet.
den finns mycket finesser som man inte tror.
Sen var det ju så att produktutvecklingen på 30 å 40 talet var mer framskriden än många tror.
Dom sista 20 årens utveckling är bara utseende och säkerhet finesser.
Grundutförandet om ett fordon är ju fortfarande kvar.
Men eftersom det finns många duktiga tekniker med ett gott historisk bevandrande hä'r på forumet ang motorhistorik.
som har sagt att värme i stridsfordon inte har funnits får jag väl inse,
att jag får slänga dom böcker som säger annat.
Samt att de fordon tidigare än 70 talet med värme i är fake.
-
Thord Wedman
- Medlem
- Inlägg: 1579
- Blev medlem: 24 mars 2002, 16:03
- Ort: Mullsjö
-
Kontakt:
Inlägg
av Thord Wedman » 30 december 2003, 18:50
@Dietrich
Var vänlig och läs mitt inlägg en gång till om det var det du reagerade mot.
Jag har endast sagt att det inte var standard med värme i stridsfordon.
Jag har inte sagt att det inte fanns.
/Thord
-
Gutekrigaren
- Medlem
- Inlägg: 4120
- Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
- Ort: Rom
Inlägg
av Gutekrigaren » 30 december 2003, 18:51
Först på 50-talet började värmeanläggning bli någorlunda standard i personbilar, fortfarande var det emellertid extreutrustning i många modeller. Saab var en av de första bilarna som hade värme som standard över hela produktlinjen (som då visserligen bara utgjordes av modell 92, men ändå
)
Vad gäller stridsfordon är jag för okunnig, men värme till Pbv 302 finns ju t ex bara i stri-versionen (epbv också kanske, och sjv?).
Mvh Petter
-
Marcus
- Medlem
- Inlägg: 6804
- Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
- Ort: Sverige
Inlägg
av Marcus » 30 december 2003, 18:53
Dietrich skrev:Men eftersom det finns många duktiga tekniker med ett gott historisk bevandrande hä'r på forumet ang motorhistorik.
som har sagt att värme i stridsfordon inte har funnits får jag väl inse,
att jag får slänga dom böcker som säger annat.
Samt att de fordon tidigare än 70 talet med värme i är fake.
Vem har sagt att det inte fanns värme i några stridsfordon alls före 70-talet?
Vilka böcker syftar du på förresten?
/Marcus
-
Battler
- Medlem
- Inlägg: 5041
- Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
- Ort: Luleå
Inlägg
av Battler » 30 december 2003, 18:56
För att utvekla frågan lite, hur är det i dagens stridsfordon, är klimatanläggning lika vanligt som i personbilar ?
MVH
-
Dietrich
- Medlem
- Inlägg: 89
- Blev medlem: 16 januari 2003, 22:07
- Ort: Kisa
Inlägg
av Dietrich » 30 december 2003, 19:12
Marcus Wendel skrev:Dietrich skrev:Men eftersom det finns många duktiga tekniker med ett gott historisk bevandrande hä'r på forumet ang motorhistorik.
som har sagt att värme i stridsfordon inte har funnits får jag väl inse,
att jag får slänga dom böcker som säger annat.
Samt att de fordon tidigare än 70 talet med värme i är fake.
Vem har sagt att det inte fanns värme i några stridsfordon alls före 70-talet?
Vilka böcker syftar du på förresten?
/Marcus
törs inte lämna sådana uppgifter om vilka böcker då dom skulle betraktas av forumets expertis som fake eller helt felaktiga tyvärr.
ang värme innan 1970 har jag sagt.
å det är helt fel som vanligt.
men med klimat anläggning i morderna stridsfordon kolla hummern eller dom morderna stridsvagnarna som Usa har.
gått några program på discovry om det.
säger inget så har jag inte sagt nått. 8)
-
Per Andersson
- Medlem
- Inlägg: 1186
- Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
- Ort: Stockholm
Inlägg
av Per Andersson » 30 december 2003, 19:15
Gutekrigaren skrev:
Vad gäller stridsfordon är jag för okunnig, men värme till Pbv 302 finns ju t ex bara i stri-versionen (epbv också kanske, och sjv?).
De vanliga pebbor jag åkte i Boden (91-92) hade värmeelement längs stridsrummets ytterväggar.
Verkan var dock högst marginell.