värme i stridsvagnar?
Värme i PBV302
I Bosnien hade bara stri-vagnarna "vattenburen" värme. Vanliga skyttevagnar hade däremot fått en ebersprescher imonterad innan vi åkte ner.
Re: Värme i PBV302
Pbv 302 i strvbat ÖN hade detsamma dvs vattenburen värme.Jimbo skrev:I Bosnien hade bara stri-vagnarna "vattenburen" värme. Vanliga skyttevagnar hade däremot fått en ebersprescher imonterad innan vi åkte ner.
De svenska Landsverksvagnarna fanns värme i, genom att ta varmvatten fråm motorn genom ett element med fläkt gick det att få upp några grader över yttertemperaturen, den var alltså inte särskilt effektiv. Har provat den i några av de veteranvagnar som körs än i dag, och det har varit några grader under 0 yttertemp i vissa fall.
Strv 81, senare 102 efter modifiering hade ett rätt hyfsat system som gjorde att det var isfritt inne även vid -20. Det var sämre när 101 kom, inget alls och det år jag höll på med den kom aldrig de två Eberspächer brännare som var avsett att införas. Det skulle också bli en för föraren i 102 och det är möjligt att den värmde en del, de jag sett har mest producerat rök.
I strv 74 kördes elverket och kylluften från motorn mynnade bakom vagnchefen som minst sagt hade hett om baken. Vanligt var att ha vattenflaskan där tillsammans med konservburkar för att få varmdryck och varm mat.
Ikv 91 hade en underbar värme, skjortämar om man inte behövde öppna luckor.
Betr pbv 301 och 302 har frågor ställts när de infördes. Svaret var att skyttetruppen som springer ut och in med snö på kläderna smälter och de blir våta. Då var det bättre att de fick ha snö hela tiden. Att sen med -30 eller mer ute gjorde att de var så stela att de inte kunde röra sig är en annan sak.
Sen finns också en militär gräns vid Dalälven, söder om den ingen riktig vinter, alltså ingen värme. Endast stri (för pennorna fungerar inte under 0 gr!!) och e-vagnar hade i original värme, ev bplatsvagnen till bkan också. Norr därom infördes efter ett antal år värme i alla pbv från P 5.
Hur det är på de tyska vagnarna under VK II vet jag inte, men med tanke på att tyska soldaterna hade sommaruniform på sig när vintern kom tror jag att det var mycket dåligt. Det var tydligen också dåligt med förläggning för jag har hört talas om en begäran från Tyskland ca 1940 om 1000 tält m/39, för den brända jordens taktik gjorde att de fick övernatta i det fria.
Strv 81, senare 102 efter modifiering hade ett rätt hyfsat system som gjorde att det var isfritt inne även vid -20. Det var sämre när 101 kom, inget alls och det år jag höll på med den kom aldrig de två Eberspächer brännare som var avsett att införas. Det skulle också bli en för föraren i 102 och det är möjligt att den värmde en del, de jag sett har mest producerat rök.
I strv 74 kördes elverket och kylluften från motorn mynnade bakom vagnchefen som minst sagt hade hett om baken. Vanligt var att ha vattenflaskan där tillsammans med konservburkar för att få varmdryck och varm mat.
Ikv 91 hade en underbar värme, skjortämar om man inte behövde öppna luckor.
Betr pbv 301 och 302 har frågor ställts när de infördes. Svaret var att skyttetruppen som springer ut och in med snö på kläderna smälter och de blir våta. Då var det bättre att de fick ha snö hela tiden. Att sen med -30 eller mer ute gjorde att de var så stela att de inte kunde röra sig är en annan sak.
Sen finns också en militär gräns vid Dalälven, söder om den ingen riktig vinter, alltså ingen värme. Endast stri (för pennorna fungerar inte under 0 gr!!) och e-vagnar hade i original värme, ev bplatsvagnen till bkan också. Norr därom infördes efter ett antal år värme i alla pbv från P 5.
Hur det är på de tyska vagnarna under VK II vet jag inte, men med tanke på att tyska soldaterna hade sommaruniform på sig när vintern kom tror jag att det var mycket dåligt. Det var tydligen också dåligt med förläggning för jag har hört talas om en begäran från Tyskland ca 1940 om 1000 tält m/39, för den brända jordens taktik gjorde att de fick övernatta i det fria.
- Belisarius
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
- Ort: Utrikes
Nej, inga av de "större" vagnarna var luftkylda, utan vattenkylda. Tror dock inte att de hade värme i kupen för det, inte ens de varianter som hade separat kraftagg för tornmekanismen. Under gång gav nog motorn en hel del värme genom brandväggen in i stridsutrymmet men det hade väl mest till effekt att det blev stekhett i vagnen på somrarna.Sune skrev:Jag har sett dokumentärfilm där tyska soldater berättat om hur stridvagnens väggar var klädda med is på insidan (på ostfronten). Andedräkten kondenserades.
Många tyska motorer var väl luftkylda, vilket antagligen gav sämre värme.
Men jag vet inte om man hade dessa motorer i stridsvagnarna. Kanske i Porsche-stridvagnarna?
-
- Tidigare medlem
- Inlägg: 282
- Blev medlem: 26 mars 2002, 06:49
- Ort: Borgnäs, Finland
- Kontakt:
Citerar mig själv från denna samma tråd: De tyska StuG -vagnarna hade från och med Ausführung E en varmluftsblåsare för stridsutrymmet. . . . Skulle tro att de övriga tyska vagnarna utrustades med samma eller liknande utrustning.Belisarius skrev:Tror dock inte att de hade värme i kupen för det, inte ens de varianter som hade separat kraftagg för tornmekanismen. Under gång gav nog motorn en hel del värme genom brandväggen in i stridsutrymmet men det hade väl mest till effekt att det blev stekhett i vagnen på somrarna.
Värmen som eventuellt "gavs genom brandväggen" kunde under march avledas genom att öppna motor- och övriga luckor. Tror dock att den största värmen inne i stridsutrymmet kom från bromsarna fram i vagnen.
Andreas
Värme
Läste någonstans att bomblygaran under andra världskriget (de sista åren iallafall) hade eluppvärmda kläder, dvs insydda värmeslingor med en sladd som man pluggade in nånstans. Kanske ett sätt att lösa värmeproblemen i framtida stridsvagnar?