Strv 103 "staket" och byte

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Stofilen
Medlem
Inlägg: 120
Blev medlem: 11 augusti 2005, 14:48
Ort: Uppsala

Inlägg av Stofilen » 26 juli 2006, 15:39

Är det inte bättre att skapa en ny tråd med en ny frågeställning?

//Stofilen

PS Jag diskuterar gärna "S" i det oändliga!

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 26 juli 2006, 16:36

Stofilen skrev:Är det inte bättre att skapa en ny tråd med en ny frågeställning?

//Stofilen

PS Jag diskuterar gärna "S" i det oändliga!
Du är välkommen....
:)

mustamato
Medlem
Inlägg: 796
Blev medlem: 2 maj 2004, 15:16
Ort: Lite här och där

Inlägg av mustamato » 13 november 2006, 23:05


Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 14 november 2006, 12:04

Skulle det inte gå att stabilisera fjädringen på 103:an så att den skulle få möjlighet att skjuta under gång. Borde väl vara tekniskt möjligt, efter 1970+?!

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28585
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 14 november 2006, 12:11

steben skrev:Skulle det inte gå att stabilisera fjädringen på 103:an så att den skulle få möjlighet att skjuta under gång. Borde väl vara tekniskt möjligt, efter 1970+?!
Som jag förstår måste ju VT 1-2 haft något liknande det du menar?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 14 november 2006, 15:57

VT 1 hade väl ändå eleverbara kanoner som jag tolkar bilderna, min tyska är inte direkt flytande och synen av texten ger mig huvudvärk:) Hittade inte en enda sida på engelska om vagnen via google heller.

Vad jag närmast tänkte var möjligheten att ha styrd/stabiliserad fjädring på S. Möjligen begränsad till halva höjdriktfältet då, vet inte hur pass fjädringen fungerade vid max frigång.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5932
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 14 november 2006, 16:46

Tror inte det skulle fungera med helt "stabiliserande fjädring" . Inte ens dagens stab-teknik klarar av att 100%-igt kompensera för tornet/kanonens rörelser hos en stridsvagn under förflyttning, därför nyttjar man koincidens och "fuskar" (precis som VT 1-2 ovan). Och det som kompenseras i vertikalled är då kanonens vikt, och i horisontalled tornets vikt. För en fullt stabiliserad strv 103 skulle vikten av hela vagnens 40 ton behöva kompenseras för, och jag tror inte det var eller är tekniskt möjligt.

Däremot skulle det kanske fungera med koincidens även för en fast lagrad kanon om fjädringen blev betydligt bättre, men det känns som det är risk för att man skulle få vänta på "klartecken" från kalkylatorn innan skottet går... åtminstone om man rör sig i lite guppigare terräng. Men med förbättrad fjädring så kanske det skulle gå?

:)

strv
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: 8 februari 2005, 20:56
Ort: strv

Inlägg av strv » 15 november 2006, 22:26

Det har skett försök med styrd dämpning av fjädringen på strv 103. Priset högt i förhållande till resultat så det infördes inte.

Betr skjutning under gång har försök med detta skett, siktet stabiliseras, skytten riktar mot målet och när kanonen råkar passera siktlinjen sker avfyring. Precis som på ikv 91 är ett "fönster" i siktkanalen så att accelarationen genom detta får inte vara för hög, då säkrar siktet tills ändringen blivit acceptabel. Ikv 91 hade ett fönster på 0,2 streck/sek och jag antar att blivit samma här.

Sen är ju då nackdelen med 103, uppträder fi (ej feministiskt initiativ) i t ex 45 gr mot framryckningsriktningen måste vagnen köra åt det hållet och skjuta mellan sin framryckande bröder eller passera framför dem och riskera att bli påskjuten av dem. Bevare oss för detta, tur att det inte kom till utförande, stridsvärdet var så otroligt litet i förhållandet till priset för ombyggnaden. Enda sättet det fungerat i praktiken, framryck längs en väg och fi i vägslutet, för om han funnits 200 m vid sidan 1000 m längre fram hade du fått köra av vägen. Tacka vet jag en tornförsedd vagn, kör åt ett håll och vid behov skjut åt ett annat.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 16 november 2006, 07:26

strv skrev:Betr skjutning under gång har försök med detta skett, siktet stabiliseras, skytten riktar mot målet och när kanonen råkar passera siktlinjen sker avfyring. Precis som på ikv 91 är ett "fönster" i siktkanalen så att accelarationen genom detta får inte vara för hög, då säkrar siktet tills ändringen blivit acceptabel. Ikv 91 hade ett fönster på 0,2 streck/sek och jag antar att blivit samma här.
D.v.s. koincidens.
:)

staket montör
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 12 februari 2009, 21:14

Re: Strv 103 "staket" och byte

Inlägg av staket montör » 12 februari 2009, 21:22

Vad var det för typ av staket, var det klassiskt Gunnebostaket eller trästaket som bilden nedan?
http://www.skandinaviska.nu/trastaket/ :)

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Strv 103 "staket" och byte

Inlägg av Rickard » 12 februari 2009, 23:27

staket montör skrev:Vad var det för typ av staket, var det klassiskt Gunnebostaket eller trästaket som bilden nedan?
Här kan du se staketet:

http://data.primeportal.net/apc/jussen/ ... JU)-13.jpg

http://data.primeportal.net/apc/jussen/ ... JU)-01.jpg

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5932
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Skjuta stridsvagn med kanon

Inlägg av Sarvi » 2 mars 2011, 16:30

Jag har fått en nytt ryck angående skjutproven mot strv 103, och skulle behöva lite hjälp.

1. Skjutprov skedde i början av 70-talet, som bland annat resulterade i en film som heter "Vapenverkan mot stridsvagn 103".

2. Är det korrekt uppfattat att ytterligare skjutprov skedde i början av 80-talet mot strv 103?

3. Skedde det ytterligare skjutprov i början av 90-talet, då man sköt med T-72 mot strv 103 (med eller utan staket)?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Skjuta stridsvagn med kanon

Inlägg av MD650 » 2 mars 2011, 17:14

Sarvi skrev: 2. Är det korrekt uppfattat att ytterligare skjutprov skedde i början av 80-talet mot strv 103?

3. Skedde det ytterligare skjutprov i början av 90-talet, då man sköt med T-72 mot strv 103 (med eller utan staket)?
3. Kan ha varit så. Det jag tror man provade var tvärtom d.v.s. strv 103 mot T 72.
:)

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5932
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Strv 103 "staket" och byte

Inlägg av Sarvi » 10 april 2012, 20:41

En intressant artikel om strv 103 - under avsnittet "Övrigt" står det:
I slutet v 1980-talet genomfördes skjutprov mot Strv 103 försedd med olika typer av tilläggsskydd och i början av 1990-talet fick en rysk stridsvagn av modell T-72 skjuta pilprojektiler (BM 22/23) mot fronten försedd med gallerskyddet - skottet gick rakt igenom vagnen!
Om uppgifterna är korrekta stämmer det till viss eftertanke beträffande 103:ans överlevnadsförmåga under en stor del av dess karriär, eftersom BM-22 pilproj introducerades redan i mitten av 70-talet och fanns mycket spridd i sovjetryska förband som hade stridsvagnar med 125mm-kanon (T-64/72/80). Den är heller inte särskilt exotisk vad gäller material, utan det rör sig om en stålpilprojektil med volframkarbidkärna/spets. I början av 80-talet introduceras så uranpilproj med ännu bättre genomslag.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Strv 103 "staket" och byte

Inlägg av MD650 » 10 april 2012, 20:44

Staketet var väl främst avsett mot pvrb?
:)

Skriv svar