Quiz: Pansarhistoria
Re: Quiz: pansarhistoria
Tack Stellan
Vitstjärnad och törstig... - men vem var feleanten?
Varjag
Vitstjärnad och törstig... - men vem var feleanten?
Varjag
En Centurion med FN-märke (vit stjärna) måste höra hemma i Korea i början på 50-talet men menar varjag vilken individ det är?
Visst är det en brittisk Centurion i Korea - som ''kört i diket''.Lasse Odrup skrev:En Centurion med FN-märke (vit stjärna) måste höra hemma i Korea i början på 50-talet men menar varjag vilken individ det är?
En f.d. australisk överstelöjtnant och bekant - numera avliden, hade samma bild i tavelram på väggen.
Han var på ngt sätt inblandad i malören - men jag minns inte hur....
Lasse Odrup kör vidare, Varjag
Tackar.
Vilken stridsvagn beskrevs så här lyriskt hösten 1943?
"Stridsvagn X, särskilt varianten XY, påstås allmänt vara den bästa stridsvagnen på dagens slagfält och det finns indikationer på att motståndaren delar den uppfattningen. Stridsvagn X har en idealisk kombination av rörlighet, tillförlitlighet, snabbhet, skydd och eldkraft. Något behov av uppgradering till en 90 mm kanon har inte framförts från någon enda krigsskådeplats."
Vilken stridsvagn beskrevs så här lyriskt hösten 1943?
"Stridsvagn X, särskilt varianten XY, påstås allmänt vara den bästa stridsvagnen på dagens slagfält och det finns indikationer på att motståndaren delar den uppfattningen. Stridsvagn X har en idealisk kombination av rörlighet, tillförlitlighet, snabbhet, skydd och eldkraft. Något behov av uppgradering till en 90 mm kanon har inte framförts från någon enda krigsskådeplats."
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Låter som en Panther.
90mm, för mig måste det drickas Coca Cola ombord. Någon Shermanvariant? För M10 är ju inte en stridsvagn.
MVH
Hans
MVH
Hans
Jag har faktiskt sett den.Stellan Bojerud skrev:Ja, Varjag, finns till beskådande i Belgrad.
viewtopic.php?f=40&t=29014&hilit=belgrad
MVH
Hans
Stellan Bojerud skrev:Låter som en Panther.
Det kunde ha varit Panthern eftersom egenskaperna som beskrevs passade utmärkt in på den vagnen men istället var det M4 "Ronson" Sherman som något oförtjänt hyllades, låt vara att det skrevs före invasionen i Normandie.Hans skrev:90mm, för mig måste det drickas Coca Cola ombord. Någon Shermanvariant? För M10 är ju inte en stridsvagn.
Det var general Lesley James McNair som i så översvallande ordalag beskrev M 4 "Tommy Cooker" Sherman. Han var dessutom till stor del ansvarig för att produktionen av M26 Pershing fördröjdes med minst ett år.
Hans författar nästa panegyrik över något pansaraktigt.
Intressant, visste jag inte. Hur många år fick han av krigsrätten?Lasse Odrup skrev:Det var general Lesley James McNair...Han var dessutom till stor del ansvarig för att produktionen av M26 Pershing fördröjdes med minst ett år.
I mitten står en tomhylsa, varför lägger jag in den här?
MVH
Hans
- Bilagor
-
- tomhylsa.jpg (55.65 KiB) Visad 565 gånger
Han dödades av eget bombflyg i Normandie 1944.Hans skrev: Intressant, visste jag inte. Hur många år fick han av krigsrätten?![]()
I mitten står en tomhylsa, varför lägger jag in den här?
Hans
Benson & Hedges + hylsa + tändstickor = ?
Nu tror jag att Hans har överträffat sig själv
Episk rättvisa för att använda ett kännt uttryck. Om du känner till ordet episk.
Cigarettpaket och tändsticksask är bara där för att ge en uppfattning om dimensionerna på tomhylsan.
MVH
Hans
Cigarettpaket och tändsticksask är bara där för att ge en uppfattning om dimensionerna på tomhylsan.
MVH
Hans
Det enda som kommer upp i huvudet är Sten Tolgfors. Han satsade så mycket på vårt pansarvapen att vi snart inte har några vagnar kvar....
No one can prevent me from raising towers in babylon
Lite före Tolgfors tid.
MVH
Hans
MVH
Hans
Janáček?
Att en tomhylsa kan skapa så mycket kaos.
Mea culpa.
Tomhylsan hade kunnat passa i en kanon som satt i en pånsartånks. Det finns uppgifter på att samma kanon i vanlig lavett bekämpade pansar men jag ställer mig aningen tveksam. Vilken kanon? Eller bara dimensionerna på hylsan.
MVH
Hans
Mea culpa.
Tomhylsan hade kunnat passa i en kanon som satt i en pånsartånks. Det finns uppgifter på att samma kanon i vanlig lavett bekämpade pansar men jag ställer mig aningen tveksam. Vilken kanon? Eller bara dimensionerna på hylsan.
MVH
Hans