Quiz: Pansarhistoria
Re: Quiz: pansarhistoria
hmmm... Holland fick ju några ram mk2 efter kriget.. både från Kanada och England..
Men intresse av att köpa rams? En utdaterad konstruktion med 6-pounder kanon baserad på en amerikansk m3...
Ingen aning, jag sitter snällt på pottkanten.
MVH
OldCode
Men intresse av att köpa rams? En utdaterad konstruktion med 6-pounder kanon baserad på en amerikansk m3...
Ingen aning, jag sitter snällt på pottkanten.
MVH
OldCode
Sverige var ju i slutet av 40-talet intresserade av att köpa Shermanvagnar, bl a Firefly men RAM?
Jodu Lago, Sveriga hade långt skridna planer på att köpa RAMvagnar som skulle kompleteras med Fireflys, man fullföljde dock aldrig köpet, andra vagnar såsom AMX 13 o Centurion dök upp och var betydligt mer intressanta.
Om detta har det skrivits en mycket intressant artikel i Pansat för ett antal år sedan.
Jag ger följdaktligen Lago rätt.
Öken-Erik
Om detta har det skrivits en mycket intressant artikel i Pansat för ett antal år sedan.
Jag ger följdaktligen Lago rätt.
Öken-Erik
Ser man på. Tur för svenskarna att man så småningom valde Centurion, en vagn med god utvecklingspotential. Finland var inte lika lyckosamt utan fick nöja sig med Comet, iofs till ett vrakpris på 5000 pund styck. I mångt och mycket var de också vrak men avsågs aldrig användas i strid. I en stridssituation tänkte man använda de likaledes inköpta Charioteer som hade en betydligt bättre pjäs.
Till frågan:
I vilket krig användes den här typen av vagn för sista gången av reguljära styrkor?
Till frågan:
I vilket krig användes den här typen av vagn för sista gången av reguljära styrkor?
- Bilagor
-
- Inte just den här.JPG (89.06 KiB) Visad 380 gånger
Israel 1948?
Öken-Erik
Öken-Erik
Stämmer. Självständighetskriget 1948 torde vara det sista krig som Char léger modèle 1935 H modifié 39 deltog i. Franska främlingslegionen hade samma modell en bit in på 50-talet men jag har inte funnit något som tyder på att de användes i något krig även om Indokina borde ligga nära till hands.
http://idf-israel1948.blogspot.com/2009 ... ckiss.html
Det är minst sagt lite begreppsförvirring om hur de olika modellerna av vagnen skall betecknas. Den intresserade kan läsa mer på bifogade länk:
http://en.wikipedia.org/wiki/Hotchkiss_H35
Öken-Erik brummar vidare.
http://idf-israel1948.blogspot.com/2009 ... ckiss.html
Det är minst sagt lite begreppsförvirring om hur de olika modellerna av vagnen skall betecknas. Den intresserade kan läsa mer på bifogade länk:
http://en.wikipedia.org/wiki/Hotchkiss_H35
Öken-Erik brummar vidare.
OK.
En liten rebus:
T-60/Pzkpfw 35 (t) + 76mm x Rumänien = ?
Öken-Erik
En liten rebus:
T-60/Pzkpfw 35 (t) + 76mm x Rumänien = ?
Öken-Erik
Är det inte Maresal som ursprungligen skulle bestyckas med en 122 mm D-30 men istället fick en rumänsk pansarvärnspjäs?
Fel svar.
Öken-Erik
Öken-Erik
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
TACAM R-2?
Visst var det TACAM jag var ute efter, i min rebus gav jag ledtrådrna till båda varianterna.
Stellans fråga!
Öken-Erik
Stellans fråga!
Öken-Erik
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
På 1950-talet övervägde svenska armén att köpa en viss typ av stridsvagn, men det blev Centurion istället. Vilken typ var det som ratades?
Den franska AMX 13?
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Exakt så. Din fråga.
Den franska AMX 13 var en ganska lyckad lösning. Så pass lyckad att dess torn kopierades och sattes på en annan stridsvagn. Vilken stridsvagn är det jag tänker på?