Quiz: Pansarhistoria
Re: Quiz: pansarhistoria
Vad var det för speciellt med just den "tunga" bataljonen?

Njaaee, inte det jag tänkte på.
Det är dess organisatoriska "hemvist".

Det är dess organisatoriska "hemvist".
Det jag tänkte på var att normalt ingick det inte en "tung" bataljon i ett stridsvagnsregemente utan det var ett kårförband som kunde underställas eller vara fristående.
Normalindelning på ett pansaregemente var en Panther-bataljon och en Pz IV-bataljon.
Men efter sommaren 1944 var 1.SS-Pzregt väldigt hårt åtgången och tillgången på strv var inte tillräcklig så man fick göra en kompromiss.
Peipers regemente som var stommen i hans stridsgrupp bestod av ett strvbat med två Panther-kompanier och två Pz IV-kompanier samt en tillförd tung strvbat med Pz VI B.
Frågan fri.

Normalindelning på ett pansaregemente var en Panther-bataljon och en Pz IV-bataljon.
Men efter sommaren 1944 var 1.SS-Pzregt väldigt hårt åtgången och tillgången på strv var inte tillräcklig så man fick göra en kompromiss.
Peipers regemente som var stommen i hans stridsgrupp bestod av ett strvbat med två Panther-kompanier och två Pz IV-kompanier samt en tillförd tung strvbat med Pz VI B.
Frågan fri.
Oki, jag länkar till youtube och vill ha ett namn eller en beskrivning av melodin
Hmmm.....
На поле танки грохотали ........
''Tankarna rasade på fältet'' - är kanske en klumpig översättning.
Vågar jag jämföra med en samtidig tysk titel......
Varjag
На поле танки грохотали ........
''Tankarna rasade på fältet'' - är kanske en klumpig översättning.
Vågar jag jämföra med en samtidig tysk titel......
Ah, se där, en bok man kanske skulle läsa. Javisst blir det bra med rasade på fältet. Krigets musik är något som fascinerar mig. En annan pansarsång är ju "Panzer rollen in Afrika vor". Som tur är verkar det som att grannarna inte hör vad jag spelar 
Jag undrar över liknande sånger från andra länder, då jag bara har hört sådana från Tyskland och Ryssland.
Din fråga, Varjag.
Jag undrar över liknande sånger från andra länder, då jag bara har hört sådana från Tyskland och Ryssland.
Din fråga, Varjag.
Tack koroshiya; den boken från det förlaget måste du nog smussla undan & ''läsa i lönn''koroshiya skrev:Ah, se där, en bok man kanske skulle läsa. Javisst blir det bra med rasade på fältet. Krigets musik är något som fascinerar mig. En annan pansarsång är ju "Panzer rollen in Afrika vor". Som tur är verkar det som att grannarna inte hör vad jag spelar
Din fråga, Varjag.
skulle idag betraktas som......rasistiskt och/eller nazistiskt
Nästa en lite egendomlig vagn- för specialuppgifter.
Vilken vagn och vilka specialuppgifter?
Varjag
...rysk - på välbekant chassi. Cylindrarna ovanpå i.s.f. ett torn - innehöll......kemikalier
Varjag
Varjag
Det är en helt vanlig T-26 - som fanns i en rad olika specialutföranden. Varav frågans var ett........rysk - på välbekant chassi
Varjag
En rysk kemstrv. Har tyvärr tappat namnet.

Beteckningen var OT-26 och ''stridsmedlet'' var - kemisk (konstgjord) dimma. Vad det nu skulle vara bra för.....MD650 skrev:En rysk kemstrv. Har tyvärr tappat namnet.
Din tur, Varjag
Vad var praktisk skottvidd på pskott 86 i början då det sedemera ändrades?

300 meter?MD650 skrev:Vad var praktisk skottvidd på pskott 86 i början då det sedemera ändrades?
Varjag
På rörligt eller stillastående?