Quiz: Pansarhistoria
Re: Quiz: pansarhistoria
Tack Stefan!
Mitten på 90-talet får räknas tid av tillförsikt med ny utrustning och fordon. Sen kom den stora röran och den strategiska blackouten.
Det pratades om logik och stridsvagnsbenämning ovan. I fallet steg 90 finns det en sak som stämmer in i logiken (nästan)?
Mitten på 90-talet får räknas tid av tillförsikt med ny utrustning och fordon. Sen kom den stora röran och den strategiska blackouten.
Det pratades om logik och stridsvagnsbenämning ovan. I fallet steg 90 finns det en sak som stämmer in i logiken (nästan)?
Hrm, ett enkelt svar, var det jaStefan Karlsson skrev:Om Strv 2000 hade blivit verklighet och då fått en 120 mm kanon kanske resultatet hade blivit så, men det fanns ju alternativ med 140 mm kanon också.
Men i den sanna logikens anda hade den nog fått heta Strv 2000 även om det var helt emot inarbetad standard.
Vari ligger logiken för att Strf 90 fick just den beteckningen?
Nej, svaret är faktiskt enklare än så.
Det var nog ett ologiskt resonemang jag förde för ingen nappadeKnmc skrev:
Det jag tänkte på var regnr, strv 90 ,140 xxx, och övriga i familjen i följd, Stri (?)141 xxx, E(?)142 xxx, Lvkv 143 xxx, Bg 144 xxx. Jag har ett gnagt minne av att man talade om 145 xxx för SSG120.
Hur som har jag ingen bra fråga på lut så den är fri!
T-34/85 var nyligen aktuell i ett annat spår. Den var bestyckad med en modifierad luftvärnskanon och det var inget ovanligt på den tiden. Så hade ju M36 och M26 Pershing också modifierade luftvärnskanoner som huvudbeväpning.
I Sverige tillverkades under förra århundradet två stridsfordon med manuellt laddade och modifierade luftvärnskanoner som huvudbeväpning.
Vilka två?
I Sverige tillverkades under förra århundradet två stridsfordon med manuellt laddade och modifierade luftvärnskanoner som huvudbeväpning.
Vilka två?
En - var väl Stridsfordon 9040?.....Landsverk L-62 var svenskbyggd men användes mest i Finland?
Varjag
Varjag
- HomeGuardSoldier
- Medlem
PvKv 43 och Strv 74?
HGS
HGS
HGS har förstås rätt. Luftvärnskanonen som användes var m/36-37 som efter modifiering döptes om till pvkan m/43.
Pvkv m/43 var i drift på Gotland långt in på 70-talet och kompletterades av pansarskyttefordonet kpbil m/42.
Sedan kom strv 102 till Gotland men kpbilen hängde med ett tag till.
Jag gjorde sommartjänstgöring vid P 18 1978 och fick förmånen att vara pskplutch. Särskilt spännande var det att med skarp ammunition anfalla mot kusten vid Tofta där vi infanterister svärmade runt stridsvagnarna och var beredda att bekämpa trupp som kunde vara en fara för stridsvagnarna.
Realistiskt? Nja
HGS framrycker med nästa fråga.
Pvkv m/43 var i drift på Gotland långt in på 70-talet och kompletterades av pansarskyttefordonet kpbil m/42.
Sedan kom strv 102 till Gotland men kpbilen hängde med ett tag till.
Jag gjorde sommartjänstgöring vid P 18 1978 och fick förmånen att vara pskplutch. Särskilt spännande var det att med skarp ammunition anfalla mot kusten vid Tofta där vi infanterister svärmade runt stridsvagnarna och var beredda att bekämpa trupp som kunde vara en fara för stridsvagnarna.
Realistiskt? Nja
HGS framrycker med nästa fråga.
- HomeGuardSoldier
- Medlem
Jag har faktiskt haft förmånen att sitta i en PvKv 43 i Mölleröd, bl.a. titta genom kanonsiktet, och det var där jag hörde att kanonen var utvecklad ur en luftvärnskanon. Enligt han som berättade så skulle den ha varit kapabel att slå ut en T-34/85, kanske t.o.m. en IS-2 (från sidan).
Ett pansaräss som gick ur tiden förra året. Han har skrivit en bok som har blivit världsberömd.
Vem tänker jag på?
HGS
Ett pansaräss som gick ur tiden förra året. Han har skrivit en bok som har blivit världsberömd.
Vem tänker jag på?
HGS
Otto Carius?

- HomeGuardSoldier
- Medlem
Rätt, en inte alltför svår fråga den här gången.
HGS
HGS
Otto var inblandad i den Västra resp. Östra säcken?
Var?

Var?
Falaise resp Demjansk?
Nej!Lasse Odrup skrev:Falaise resp Demjansk?
De var inom samma geografiska område.
Frågan fri.

- HomeGuardSoldier
- Medlem
Då tar jag befälet.
I Otto Carius bok så nämns framför allt en av hans vagnchefkollegor särskilt ofta, en som han samarbetade med ganska ofta under strid med sin Tiger I.
Vad hette han och vilken militär grad hade han?
HGS
I Otto Carius bok så nämns framför allt en av hans vagnchefkollegor särskilt ofta, en som han samarbetade med ganska ofta under strid med sin Tiger I.
Vad hette han och vilken militär grad hade han?
HGS