Quiz: Pansarhistoria
- HomeGuardSoldier
- Medlem
Re: Quiz: pansarhistoria
En brittisk variant av M10 GMC med 17-pundarkanon - Achilles?
HGS
HGS
Hemvärnet har falkögon och såg den brittiska 76 mm kanonen som monterades på M10-chassit istället för den amerikanska 76 mm varianten.
Den brittiska 76,2 mm pjäsen blev som bekant mest berömd då den användes i Shermanvagnar (Firefly).
HGS skjuter nästa.
Den brittiska 76,2 mm pjäsen blev som bekant mest berömd då den användes i Shermanvagnar (Firefly).
HGS skjuter nästa.
- HomeGuardSoldier
- Medlem
Tack!
Då kan man säga att jag avslutar Achilles-frågan med en bild av en olyckligt lottad Achilles-besättning och i samma veva börjar med nästa fråga. Snygga träffar har den tyska stridsvagnsskytten fått in måste jag säga: En som har avväpnat Achilles-vagnen och två andra täta träffar som har utdelat nådastöten.
Jag är ute efter en specifik Armored Division från U.S. Army under VK2. Titta på Sherman-vagnen så ser ni en igenkänningssymbol tillhörande en Armored Batalion ur denna Armored Division.
Vilken Armored Division är jag ute efter?
HGS
Då kan man säga att jag avslutar Achilles-frågan med en bild av en olyckligt lottad Achilles-besättning och i samma veva börjar med nästa fråga. Snygga träffar har den tyska stridsvagnsskytten fått in måste jag säga: En som har avväpnat Achilles-vagnen och två andra täta träffar som har utdelat nådastöten.
Jag är ute efter en specifik Armored Division från U.S. Army under VK2. Titta på Sherman-vagnen så ser ni en igenkänningssymbol tillhörande en Armored Batalion ur denna Armored Division.
Vilken Armored Division är jag ute efter?
HGS
-
Stefan Karlsson
- Medlem
Lite pyttig bild för en medelålders gubbe med dåliga läsglasögon
Nån annan som ser bättre får svara
Nån annan som ser bättre får svara
- HomeGuardSoldier
- Medlem
En ledtråd: En egenskap som den här tecknade figuren har ger en ledtråd till den här pansardivisionens inofficiella motto...
HGS
HGS
Speed? Tankers on Speed? Nä, det låter som reklam för droger
Knappast Old Ironsides eller Hell on Wheels heller...
Knappast Old Ironsides eller Hell on Wheels heller...
- HomeGuardSoldier
- Medlem
Då tar vi en till ledtråd:
Den här TV-kändisens TV-programs titel borde ge det officiella smeknamnet på denna amerikanska pansardivision.
HGS
Den här TV-kändisens TV-programs titel borde ge det officiella smeknamnet på denna amerikanska pansardivision.
HGS
-
Stefan Karlsson
- Medlem
Nästan lika läskiga ledtrådar som Hans brukar köra med. Törs knappt erkänna att jag inte har en aning o vem denna "TV-kändis" är. Tittar uppenbarligen för lite på TV 
Lika illa här. Är det någon Bonde söker fru-aktigt? Fast hur kan man koppla det till pansar?Stefan Karlsson skrev:Nästan lika läskiga ledtrådar som Hans brukar köra med. Törs knappt erkänna att jag inte har en aning o vem denna "TV-kändis" är. Tittar uppenbarligen för lite på TV
Var är förresten karlsloken Hans?
Det är ju han som har "My Cat from Hell" på Animal Planet.
12th Amoured Div. bar öknamnet ''Hellcat Division'' med mottot Speed is The Password
????, Varjag
????, Varjag
- HomeGuardSoldier
- Medlem
varjag äger frågan - 12th Armored Division var rätt svar.
Ledtrådarna: Jackson Galaxy ur My Cat from hell (Hellcats), Speedy Gonzales (Speed is the password).
Stridsvagnen på originalbilden tillhörde 44th Tank Battalion ur Hellcats.
HGS
Ledtrådarna: Jackson Galaxy ur My Cat from hell (Hellcats), Speedy Gonzales (Speed is the password).
Stridsvagnen på originalbilden tillhörde 44th Tank Battalion ur Hellcats.
HGS
Tack HomeGuardSoldier, en knepig = bra fråga......
Nästa - tre tunga vapensmedjor vari kända stridsvagnar byggdes;
Vilka firmor byggde stridsvagnar i dessa hallar och var låg de?
Varjag
Nästa - tre tunga vapensmedjor vari kända stridsvagnar byggdes;
Vilka firmor byggde stridsvagnar i dessa hallar och var låg de?
Varjag
-
Stefan Karlsson
- Medlem
Henschel, Tyskland
Vauxhall Motors, England
Detroit Tank Arsenal, USA (Chrysler)
Vauxhall Motors, England
Bingo! Henschel's i Kassel (mest Tigrar), Vauxhall i Luton (Churchillvagnar) och Detroit Arsenal i Warren, Michigan (Shermans)Stefan Karlsson skrev:Henschel, Tyskland
Vauxhall Motors, England
Din fråga, Varjag