Berömda T-34/85-vagnar

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Berömda T-34/85-vagnar

Inlägg av Lasse O » 6 november 2016, 21:34

Just den bilden med V F Orlov från 11 april har försvunnit eller rensats ut från forumet. Känns lite grann som 1937. Inte är det väl någon som sitter och redigerar i efterhand?

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Berömda T-34/85-vagnar

Inlägg av Stefan » 14 juli 2017, 23:42

Lasse Odrup skrev:
Martin Lundvall skrev:Detta var rätt intressant.
Jag kollade på ryska Wikipedia, precis som Lasse säger så var Orlov befälhavare över 6:e mekaniserade gardeskåren. Han blev det i december 1944 och som sådan Röda Arméns yngsta kårbefälhavare.
/Martinn
Han måste ha haft väldigt goda kontakter eller varit väldigt skicklig för att bli kårchef med bara graden överste :)
Sällsynt eller var det Jezjovs utrensningar bland de högre officerarna som ännu gjorde sig påmint?
Utrensningar gjorde sitt. Att de ryska förbanden var mindre jämfört med tex de västerländska, är en annan faktor. Hur som helst, det var mycket vanligt att överstar förde befäl över divisioner.

Någon påpekade att ett sovjetiskt pansarkår var i storlek med en division. Om det VAR detsamma som en division inom infanteriet, förklarar sig saken själv. Om den var i storlek med en västerländsk pansardivision - förblir frågan öppen.

Sovjeterna hade dessutom ytterligare ett sätt att utnämna, förutom förtjänst och rang. Tillfälle. Säg att frontchefen ringer till regementet och ger anfallsordern. Översten säger; men kamrat marskalk, vi är inte redo än... Marskalken beordrar översten att stiga bort från telefonen men vinka fram högste närvarande officeren, utnämner denne till regementschef på plats (och avsätter ordinarie översten) - och den nye chefen får genomföra anfallet...

Bivariant att skicka en ny chef till ett regemente som behövde ny chef. finns ingen överste på plats. Marskalken pekar på närmaste lägre officer som ser OK ut, och befordrar denne till tjänstgörande regementschef, etc...

Bara som exempel. Jag kan tänka mig att när det var hett och man måste fortsätta en pågående offensiv till varje pris, kunde en tillgänglig överste mend hyfsade meriter skickas att leda en kår.

Det är väl inte så märkligt med såna krigsutnämningar. Den femstjärnige general Eisenhower, allierad överbefälhavare över styrkorna i västeuropa, påpekade i sina memoarer att när han tjänstgjorde som sådan, var hans gällande ordinarie patent, som överstelöjtnant vid en divisionsstab... Resten var temporära krigstida utnämningar.

Så rent fomellt var det en stabs-överstelöjtnant som var högste befälhavare och tjänsteförrättande femstjärning general. (dvs marskalk i europeiska armeer).

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2590
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Berömda T-34/85-vagnar

Inlägg av Der Löwe » 25 juli 2017, 21:29

Vad jag vet hade en sovjetisk pansar kår tre pansarbrigader och en motoriserad brigad.

http://www.niehorster.org/012_ussr/42_o ... -tank.html

Skriv svar