Quiz: Pansarhistoria
Re: Quiz: pansarhistoria
MD650 åläggs som botgöring tjugofem Ave Maria.
Vagnen var en variant på Centurion fast inte svensk.
Vagnen var en variant på Centurion fast inte svensk.
Re: Quiz: pansarhistoria
Ah...ett israelisk ''skott'' - Sho't-centurion?Lasse Odrup skrev:MD650 åläggs som botgöring tjugofem Ave Maria.
Vagnen var en variant på Centurion fast inte svensk.
https://en.wikipedia.org/wiki/Sho%27t
Varjag
Re: Quiz: pansarhistoria
Varjag kan sin hebreiska och snärtar i väg en ny fråga.
Re: Quiz: pansarhistoria
Tack Lasse
Om nu Sho't-en var snärtig, så hade nästa ett namn om att vara en Och snabb & händig var den, att döma av journalfilmer.....
Men, vad var det för ett fordon?
Varjag
Om nu Sho't-en var snärtig, så hade nästa ett namn om att vara en Och snabb & händig var den, att döma av journalfilmer.....
Men, vad var det för ett fordon?
Varjag
-
- Ny medlem
- Inlägg: 13
- Blev medlem: 25 juli 2016, 10:17
- Ort: Göteborg
Re: Quiz: pansarhistoria
Det ser onekligen ut som en carden-loyd tankett rent upphängningsmässigt...
Trodde jag i min enfald tills något i Varjags ton som sa mig att det var en italienare. Klent bepansrad, ramlade säkert isär vid vägmarsch och var säkerligen specialdesignad för att vara extra känslig för sand.
FIAT Ansaldo Carro Veloce trentatre (integrale superleggera)
Trodde jag i min enfald tills något i Varjags ton som sa mig att det var en italienare. Klent bepansrad, ramlade säkert isär vid vägmarsch och var säkerligen specialdesignad för att vara extra känslig för sand.
FIAT Ansaldo Carro Veloce trentatre (integrale superleggera)
Re: Quiz: pansarhistoria
Mickey_Blue id-ade utan svårighet Italiens ''mesta stridsvagn'' - Carro Veloce CV 33/35.....Mickey_Blue skrev:Det ser onekligen ut som en carden-loyd tankett rent upphängningsmässigt...
Trodde jag i min enfald tills något i Varjags ton som sa mig att det var en italienare. Klent bepansrad, ramlade säkert isär vid vägmarsch och var säkerligen specialdesignad för att vara extra känslig för sand.
FIAT Ansaldo Carro Veloce trentatre (integrale superleggera)
En liten tvåsitsig ''sporttankett'' som vägde under 3 ton och framdrevs av en 4-cylindrig FIAT-motor med ''häftiga 42 Hästkrafter''
Med den på fullvarv - kunde ekipaget nå hela 42 km/t....DET var minsann Veloce! Och bra att ha - vid reträtter.
Beväpningen - imponerade föga; 1 eller 2 FIAT-kulsprutor, oftast med 8mm's kaliber - den modellen som hade en oljetank
på vapnet f. att få det att funka
Och mycket riktigt en Carden-Loydupphängning av hjulverket....
Mickey_Blue rasslar vidare
Varjag
-
- Ny medlem
- Inlägg: 13
- Blev medlem: 25 juli 2016, 10:17
- Ort: Göteborg
Re: Quiz: pansarhistoria
Är det månne samma kulspruta som använder ett laddramsladdat magasin?
Ser det lite rangligt och opraktiskt ut brukar det vara Italiensk eller japansk.
Nåväl, vem extra lätta... är det vi ser här?
Ser det lite rangligt och opraktiskt ut brukar det vara Italiensk eller japansk.
Nåväl, vem extra lätta... är det vi ser här?
Re: Quiz: pansarhistoria
Du tänker nog på - - som gjorde skäl för begreppet ''tung ksp'' - åbäket vägde 55 kilo.Är det månne samma kulspruta som använder ett laddramsladdat magasin?
Ser det lite rangligt och opraktiskt ut brukar det vara Italiensk eller japansk.
extra lätta...
''extra lätta'' - för tankarna till ''luftburen''
Varjag
Re: Quiz: pansarhistoria
De där extra lätta tror jag tillhör en brittisk Tetrach eller hur det nu stavas?
-
- Ny medlem
- Inlägg: 13
- Blev medlem: 25 juli 2016, 10:17
- Ort: Göteborg
Re: Quiz: pansarhistoria
Naturligtvis är det en Tetrach : och kulsprutan jag tänkte på var en breda, menade vad jag sa med laddramsladdat magasin, italienskt och omständigt i ett halvtaskigt fodralLasse Odrup skrev:De där extra lätta tror jag tillhör en brittisk Tetrach eller hur det nu stavas?
Lasse Odrup får gnissla vidare på sina larvfötter
Re: Quiz: pansarhistoria
Undrar hur vagnen klarade hinder? Hindret får ju inte vara högre än centrum på främre hjul vare sig det är spännhjul- eller drivhjul.
Apropås hinder - vilken sida av linjen med draktänder skall vara vänd mot fienden?
Apropås hinder - vilken sida av linjen med draktänder skall vara vänd mot fienden?
Re: Quiz: pansarhistoria
Den mer lutande sidan?
Re: Quiz: pansarhistoria
''spetsarna'' t.h. i bilden gissar jag. Pansarangreppet ''över öppet fält'' t.h. - inbjuder till angrepp mot ''skogspartiet'' - osynligtLasse Odrup skrev:Undrar hur vagnen klarade hinder? Hindret får ju inte vara högre än centrum på främre hjul vare sig det är spännhjul- eller drivhjul.
Apropås hinder - vilken sida av linjen med draktänder skall vara vänd mot fienden?
t.v.
? Varjag
Re: Quiz: pansarhistoria
MD650 har rätt. Den främre delen av draktandslinjen brukade ursprungligen vara c:a en meter och den bakre c:a två meter. Tanken var att en stridsvagn skulle kunna försöka klättra men om det lyckades skulle vagnen till slut visa buken mot försvararen och bli ett fett mål.
Detta förstås under förutsättning att vagnen lyckades balansera så långt. Om betongtänderna stod förskjutna i sida så var det så gott som en omöjlig uppgift.
Bilden är från Brunskog och visar en strv m/42 som definitivt misslyckats med forceringen. Lustigt nog verkar strv m/42 vara för smal för att kunna balansera på tänderna och välte således. PzKpfw III och IV var ju betydligt bredare och hade kanske lyckats bättre?
Vikeneställningen var i Värmland huvudförsvarslinjen mot en tyskt angrepp från Norge. Huvuddelen utgjordes av sjösystem där Fryken var en väsentlig del.
Varjag har en poäng men kanske syftet är att försvåra för motståndaren att bryta ut mot de mer öppna områdena?
MD 650 bygger vidare.
Detta förstås under förutsättning att vagnen lyckades balansera så långt. Om betongtänderna stod förskjutna i sida så var det så gott som en omöjlig uppgift.
Bilden är från Brunskog och visar en strv m/42 som definitivt misslyckats med forceringen. Lustigt nog verkar strv m/42 vara för smal för att kunna balansera på tänderna och välte således. PzKpfw III och IV var ju betydligt bredare och hade kanske lyckats bättre?
Vikeneställningen var i Värmland huvudförsvarslinjen mot en tyskt angrepp från Norge. Huvuddelen utgjordes av sjösystem där Fryken var en väsentlig del.
Varjag har en poäng men kanske syftet är att försvåra för motståndaren att bryta ut mot de mer öppna områdena?
MD 650 bygger vidare.
Re: Quiz: pansarhistoria
Borgvik var en sydlig stödjepunkt i Likeställningen och var starkt befäst. Längre Ö fanns Slottsbron där vägar och vattendrag löpte samman. Skansen får väl också ha utgjort ett hinder för en framryckande fiende om man bara hunnit förstöra de broar som passerade Slottsbron.
Eljest låg vägen öppen mot Karlstad-
Eljest låg vägen öppen mot Karlstad-