Kan vi hjälpa museet i Finland ??

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Kan vi hjälpa museet i Finland ??

Inlägg av Stefan Karlsson » 24 augusti 2016, 12:17

Sökte efter en tråd om detta men hittade inget.

Jag fick i våras veta att man nu samlar in pengar för att kunna rädda samlingen i Parola från att rosta bort och både museichefen Timo och jag var övertygade om att besökarna i sommar skulle uppmärksamma detta och hjälpa till, men resultatet har tyvärr inte blivit det väntade och nu riskerar projektet att gå i kras om inte tillräckligt många hjälps åt.
Jag blev uppmärksammad genom ett inlägg på ett annat forum att det nu är hög tid att agera. Det är bara en dryg månad kvar och får man inte in tillräckligt med pengar så kommer alla som hittills donerat att få pengarna tillbaka.

Det räcker med att 450 personer lägger var sina 100 EUR för att man skall nå miniminivån på 60 000 EUR.

Jag gör detta inlägg därför att jag känner Timo väl och vet hur de kämpar för att rädda samlingen från att vittra bort.
Sprid gärna budskapet så hjälps vi åt att rädda en unik kulturskatt.

Vi hjälpte Finland 1939-40 - låt oss göra det igen.

https://mesenaatti.me/en/panssarimuseon-tankkikatos/

Stefan Karlsson, Museichef Arsenalen

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Kan vi hjälpa museet i Finland ??

Inlägg av tryggve » 24 augusti 2016, 13:53

Rent spontant så undrar jag om det verkligen går att dra in de pengarna på en månad, men man får väl hoppas att det går. Men att på 30 dagar få 450 personer att lägga nästan en tusenlapp var är nog dock inte så realistiskt.
EDIT: 37 dagar var det visst kvar.


Nå. själv har jag inte ekonomi till att bidra i nuläget.

Just när det gäller crowdfunding/kickstarter så är det rätt många som inte lyckas komma upp i de mål som de sätter upp. Det är en svår konst det där. Speciellt att sätta upp bra delmål, det kan hända att man förlorar pengar på dessa om man inte är försiktig. Nyutgivningen av Call of Cthulhu är ju ett typexempel. Men inte direkt relaterat till ämnet....

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Kan vi hjälpa museet i Finland ??

Inlägg av Battler » 24 augusti 2016, 16:02

Stefan Karlsson skrev:Sökte efter en tråd om detta men hittade inget.

Jag fick i våras veta att man nu samlar in pengar för att kunna rädda samlingen i Parola från att rosta bort och både museichefen Timo och jag var övertygade om att besökarna i sommar skulle uppmärksamma detta och hjälpa till, men resultatet har tyvärr inte blivit det väntade och nu riskerar projektet att gå i kras om inte tillräckligt många hjälps åt.
Jag blev uppmärksammad genom ett inlägg på ett annat forum att det nu är hög tid att agera. Det är bara en dryg månad kvar och får man inte in tillräckligt med pengar så kommer alla som hittills donerat att få pengarna tillbaka.

Det räcker med att 450 personer lägger var sina 100 EUR för att man skall nå miniminivån på 60 000 EUR.

Jag gör detta inlägg därför att jag känner Timo väl och vet hur de kämpar för att rädda samlingen från att vittra bort.
Sprid gärna budskapet så hjälps vi åt att rädda en unik kulturskatt.

Vi hjälpte Finland 1939-40 - låt oss göra det igen.

https://mesenaatti.me/en/panssarimuseon-tankkikatos/

Stefan Karlsson, Museichef Arsenalen
Stefan: kolla med SMB, de har utfört insamlingar till militärhistoriska verksamheter i Sverige, så nog borde det finnas intresse att hjälpa ett finskt pansarmuséum (broderfolk som vi tidigare ställt upp för).
__________________________________
MVH

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Kan vi hjälpa museet i Finland ??

Inlägg av Stefan Karlsson » 24 augusti 2016, 22:18

Tiden är knapp och det är nog stor risk att man inte når upp till målet. Det enklaste är naturligtvis att vara skeptisk och intala både för sig själv och omgivningen att det inte går.
Själv är jag obotlig optimist och det är nog tur för mänskligheten att inte alla är skeptiker för då hade vi inte varit på månen utan bott kvar i våra grottor, utan Internet och varit övertygade om att jorden är platt. :wink:

Att hitta 450 personer i Sverige som är beredda att satsa 1000:- är kanske svårt, men visst borde det finnas 450 personer i hela Europa?
Eller varför inte 4500 personer som donerar 100:- var?
Och vad har man att förlora? Om målet inte uppnås får man pengarna tillbaka. Om målet uppnås kan man glädja sig med att man varit med och bidragit.

Om man själv inte har möjlighet att ge pengar kan man ändå bidra genom att sprida budskapet via Facebook och olika forum.
Hur många som har läst detta har spridit det vidare?


Tack för tipset om SMB, de borde kunna sprida det genom sina kanaler.

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Kan vi hjälpa museet i Finland ??

Inlägg av Schwemppa » 25 augusti 2016, 09:02

Ifall det inte framgick ordentligt utan att läsa länken, så handlar det alltså om att bygga tak över de vagnar som står ute (och det är en hel del). Det finns ett par hallar men de är tämligen fulla. Väder och vind förbättrar ju inte direkt tillståndet för de här uteståndarna, varav en del är rätt så unika.

Var faktiskt där tidigare i somras tillsammans med Lasse Odrup som visade runt. Har tänkt lägga upp bilder bara jag får till det. :)

Pengar sitter hårt åt i dessa tider är jag rädd. :cry:

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Kan vi hjälpa museet i Finland ??

Inlägg av tryggve » 25 augusti 2016, 12:04

Stefan Karlsson skrev:Tiden är knapp och det är nog stor risk att man inte når upp till målet. Det enklaste är naturligtvis att vara skeptisk och intala både för sig själv och omgivningen att det inte går.
Själv är jag obotlig optimist och det är nog tur för mänskligheten att inte alla är skeptiker för då hade vi inte varit på månen utan bott kvar i våra grottor, utan Internet och varit övertygade om att jorden är platt. :wink:

Att hitta 450 personer i Sverige som är beredda att satsa 1000:- är kanske svårt, men visst borde det finnas 450 personer i hela Europa?
Eller varför inte 4500 personer som donerar 100:- var?
Och vad har man att förlora? Om målet inte uppnås får man pengarna tillbaka. Om målet uppnås kan man glädja sig med att man varit med och bidragit.

Om man själv inte har möjlighet att ge pengar kan man ändå bidra genom att sprida budskapet via Facebook och olika forum.
Hur många som har läst detta har spridit det vidare?


Tack för tipset om SMB, de borde kunna sprida det genom sina kanaler.
Tja, det är bara det att jag har sett så många kickstarter/crowdfundings som inte har nått upp till sitt mål. Allt handlar om att nå ut till sin intressegrupp. A och O är hur man utformar det, och vilka delmål man sätter upp. I det här fallet har man ju en bok på finska som man erbjuder, det är väl något som kanske inte är så lockade för en internationell publik....

Har det postats om detta på TankNet? Det torde väl vara rätt forum i alla fall. Och det har ju internationell publik, så där skulle det kunna få stor spridning.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Kan vi hjälpa museet i Finland ??

Inlägg av Lasse O » 25 augusti 2016, 13:01

Stefan Karlsson skrev:Sökte efter en tråd om detta men hittade inget.
Jag fick i våras veta att man nu samlar in pengar för att kunna rädda samlingen i Parola från att rosta bort och både museichefen Timo och jag var övertygade om att besökarna i sommar skulle uppmärksamma detta och hjälpa till, men resultatet har tyvärr inte blivit det väntade och nu riskerar projektet att gå i kras om inte tillräckligt många hjälps åt.
Jag blev uppmärksammad genom ett inlägg på ett annat forum att det nu är hög tid att agera. Det är bara en dryg månad kvar och får man inte in tillräckligt med pengar så kommer alla som hittills donerat att få pengarna tillbaka.
Schwemppa tipsade mig om det här behjärtansvärda ändamålet.
Jo, det stämmer att fordonen på Vinterkrigsterrassen och på Fortsättningskrigsterrassen håller på att rosta sönder. Kuratorn, Timo Teräsvalli, gör allt vad han kan för att åtminstone bromsa förfallet men det saknas pengar.
Staten ger iofs bidrag men det räcker inte men samtidigt tycker jag att företagen i Tavastehus borde kunna bidra med några tusen Euro.
Som attraktion efter slottet så kommer faktiskt pansarmuseet som god tvåa och genererar en hel del pengar till Tavastehus som turistort.
Nå, själv har jag skänkt allt jag kunnat avvara av min magra pension. Har skalmaniterna gjort något :)
Bilagor
Pensionerad major.jpg
Pensionerad major.jpg (10.71 KiB) Visad 2282 gånger

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Kan vi hjälpa museet i Finland ??

Inlägg av Schwemppa » 25 augusti 2016, 13:33

Ha, Lasse är tillbaka på forumet. :D

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Kan vi hjälpa museet i Finland ??

Inlägg av Stefan Karlsson » 25 augusti 2016, 22:13

Jag har kontaktat SMB och de tyckte det lät intressant. Hoppas att de nu gör slag i saken.
Har även sett att det rör sig i andra kanaler och antalet personer som donerar har ökat bara sen igår, så kanske har uppropet givit något, man kan ju alltid hoppas.
Även om Skalmaniterna inte skänker stora summor kan de hjälpa till att sprida budskapet.

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Kan vi hjälpa museet i Finland ??

Inlägg av HomeGuardSoldier » 24 september 2016, 20:55

Är inte superrik direkt, men såg detta först nu...skulle vara kul att besöka muséet någon gång i livet, men om samlingen utomhus håller på att rosta sönder så kanske det inte finns så mycket kvar att se om 10 år.

Hur har det gått med projektet att samla in pengar?

HGS

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Kan vi hjälpa museet i Finland ??

Inlägg av Stefan Karlsson » 25 september 2016, 11:56

Insamlingen går tyvärr trögt. Tydligen är vare sig Finlands eller övriga världens medborgare speciellt intresserade av att bidra utan man ser nog helst att samlingen rostar bort.
258 personer enligt hemsidan och knappt 22 000 EUR.

Det är många "experter" som anser att de borde sälja delar av samlingen för att finansiera lokaler och det kanske är bättre att vagnarna står hos privata samlare där ingen kan se dem än att de finns på ett museum som är öppet för allmänheten.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Kan vi hjälpa museet i Finland ??

Inlägg av tryggve » 25 september 2016, 12:17

Har det uppmärksammats på TankNet? Om det är någonstans som en insamling kan få genomslag över världen så är det väl där. Där finns det väl också intresserade.
Och A och O för att lyckas med en kampanj av denna typ är ju just att nå ut till intresserade. Det är helt avgörande.

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Kan vi hjälpa museet i Finland ??

Inlägg av Stefan Karlsson » 25 september 2016, 12:27

tryggve skrev:Har det uppmärksammats på TankNet? Om det är någonstans som en insamling kan få genomslag över världen så är det väl där. Där finns det väl också intresserade.
Kan tyvärr inte svara på det.

En förhoppning som jag hade med att skriva det första inlägget var att forumets läsare skulle hjälpa till att sprida på olika forum, facebook och andra kanaler, så ni som inte har lust eller möjlighet att bidra med pengar kanske kan bidra med att hjälpa till att sprida budskapet?

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Kan vi hjälpa museet i Finland ??

Inlägg av tryggve » 27 september 2016, 08:41

Stefan Karlsson skrev: Kan tyvärr inte svara på det.

En förhoppning som jag hade med att skriva det första inlägget var att forumets läsare skulle hjälpa till att sprida på olika forum, facebook och andra kanaler, så ni som inte har lust eller möjlighet att bidra med pengar kanske kan bidra med att hjälpa till att sprida budskapet?
När jag försökte gå in på TankNet nu så fick jag en massa varningar om att sidan möjligen var hackad, så det kan hända att det inte spelar roll. Har ett konto där, men vill minnas att det var struligt att posta.

Men egentligen borde väl museet själva ha sett till att det har postats uppgifter om insamlingen på sidor av den typen. Att nå ut är det viktiga.

Exempel: jag kollade på insamlingen för utgivningen av Trudvang på engelska, de har fått in 1,8 miljoner SEK sedan 2/9. Tidigare har de (RiotMinds) dragit in stora summor för andra rollspel.
https://www.kickstarter.com/projects/12 ... chronicles

Som sagt, det gäller att nå ut. Det lär väl inte finnas fler rollspelsentusiaster än MÖP:ar? :-)

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Kan vi hjälpa museet i Finland ??

Inlägg av Stefan Karlsson » 11 oktober 2016, 21:39

Träffade Timo som är chef för museet nu i helgen och även om det gått trögt att nå ut med information så har det nu börjat lossna.
MEN, det verkar som att intresset för pansarhistoria är trögt i Europa och det är tråkigt för det var här det utspelade sig. Desto större intresse finns i Japan, USA och Australien.

Nu har man passerat mer än 30 000 EUR och senaste veckorna har det matat på en hel del, men som sagt det är från andra sidan klotet som pengarna kommer.
https://mesenaatti.me/en/panssarimuseon-tankkikatos/

TankNet har jag kollat från jobbet, men det finns inga inlägg om detta. På datorn hemma kommer jag inte åt sidan, men det kanske inte spelar så stor roll eftersom intresset för att bidra eller ens sprida informationen om att insamlingen pågår verkar vara obefintligt.

Visst det är museet som har ansvaret att få ut informationen, men skall vi övriga bara sitta med tummen i röven och titta på? Eller kan vi tillsammans göra en insats?

Sedan jag skrev första inlägget i den här tråden har den visats mer än 500 gånger, men hur många mer än jag har bidragit med att göra något?
Det är fortfarande 19 dagar kvar - hjälp nu till lite och sprid informationen, hur svårt är det med e-post, facebook osv - det måste väl finnas fler än 411 personer som tycker att samlingen är värd att spara?
Om inte kan man ju lika gärna stänga museet och smälta ner skrotet.

Skriv svar