Quiz: Pansarhistoria
Re: Quiz: pansarhistoria
Tysk VK2 minrojare.
ja, men hette den då?
- HomeGuardSoldier
- Medlem
Krupp Räumer S.
HGS
HGS
Ja, HGS tar nästa.
- HomeGuardSoldier
- Medlem
Tack der Löwe!
Jag undrar vilken koppling den här Panther-stridsvagnen har till det krigstida Frankrike och det nutida Tyskland, samt var den "mellanlandade" någonstans.
HGS
Jag undrar vilken koppling den här Panther-stridsvagnen har till det krigstida Frankrike och det nutida Tyskland, samt var den "mellanlandade" någonstans.
HGS
Just den vagnen eller vagnstypen?

-
Stefan Karlsson
- Medlem
Tor nog att han menar just den specifika individen eftersom den har en intressant historia.
- HomeGuardSoldier
- Medlem
Jag förtydligar frågan: I vilket land "mellanlandade" just den här Panther-stridsvagnen efter VK2 samt vilka årtal ankom den till resp. lämnade den just detta land?
HGS
HGS
Syrien?
Sverige , sent 1940-tal til 1960-tal ?
Var med i film om stridsvagnsframkomlighet.
Var med i film om stridsvagnsframkomlighet.
- HomeGuardSoldier
- Medlem
Knmc är inne på rätt spår...
Landet stämmer, men jag vill ha exakta årtal.
En ledtråd till...
HGS
Landet stämmer, men jag vill ha exakta årtal.
En ledtråd till...
HGS
Gyllenhaal har skrivit ngt om en svensk Panther,köpt från Frankrike omkring 1946(?) -som användes som jämförelseobjekt
i Sverige.
Och såldes/gavs till Münstermuseet 1960??? Är det den?????
Varjag
i Sverige.
Och såldes/gavs till Münstermuseet 1960??? Är det den?????
Varjag
- HomeGuardSoldier
- Medlem
Jag godkänner det svaret.
Året efter, 1947, anlände Panther-vagnen (chassienummer 210767.) i Stockholm hamn och, precis så som Knmc, användes bl.a. till jämförande tester i framkomlighet etc.
När man skulle få igång stridsvagnen så upptäckte man en osäkrad handgranat i motorutrymmet, därav den sista ledtråden, och var tvungna att tillkalla ett bombröjningsteam. Men till slut fick man igång motorn.
Till slut 1960 så sålde man Panther-vagnen till Tyskland, som gärna ville ha en äkta Panther-stridsvagn, där den landade i ett magasin 1961. Till slut 1980-81 så började man restaurera stridsvagnen till sin forna prakt och målade på ett krigstida kamouflagemönster samt satte dit den "befälsantenn" som idag sitter på Panther-vagnen.
Och idag går den att skåda i pansarmuséet i Munster samt i rörligt skick på diverse pansardagar i Tyskland.
Både Knmc och varjag hade rätt svar, men då varjag knäckte årtalen så ger jag frågan till varjag.
HGS
Året efter, 1947, anlände Panther-vagnen (chassienummer 210767.) i Stockholm hamn och, precis så som Knmc, användes bl.a. till jämförande tester i framkomlighet etc.
När man skulle få igång stridsvagnen så upptäckte man en osäkrad handgranat i motorutrymmet, därav den sista ledtråden, och var tvungna att tillkalla ett bombröjningsteam. Men till slut fick man igång motorn.
Till slut 1960 så sålde man Panther-vagnen till Tyskland, som gärna ville ha en äkta Panther-stridsvagn, där den landade i ett magasin 1961. Till slut 1980-81 så började man restaurera stridsvagnen till sin forna prakt och målade på ett krigstida kamouflagemönster samt satte dit den "befälsantenn" som idag sitter på Panther-vagnen.
Och idag går den att skåda i pansarmuséet i Munster samt i rörligt skick på diverse pansardagar i Tyskland.
Både Knmc och varjag hade rätt svar, men då varjag knäckte årtalen så ger jag frågan till varjag.
HGS
Tack HGS
Vi är alla duktiga på strv-exteriörer, men tänker sällan på hur djävligt trånga och obekväma dom var inuti - eller hur
skräcken inuti tornen, att plötsligt förvandlas till ''tomatsås'' -måste varit -
Här insidan av tre vagnar - - men vilka befinner vi oss i ????
Varjag
Vi är alla duktiga på strv-exteriörer, men tänker sällan på hur djävligt trånga och obekväma dom var inuti - eller hur
skräcken inuti tornen, att plötsligt förvandlas till ''tomatsås'' -måste varit -
Här insidan av tre vagnar - - men vilka befinner vi oss i ????
Varjag
...tysk - engelsk - rysk ....
Varjag
Varjag