Quiz: Pansarhistoria

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Drängfan
Medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: 27 april 2010, 23:37

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av Drängfan » 16 juni 2016, 01:51

Nu känner jag kanske inte att jag var riktigt på rätt spår, men för att hålla tråden igång så slänger jag iväg en fråga, jag fortsätter på pv-robottemat:

Vem i en pvrb-grupp bar vilken del av rb56-systemet under framryckning till eldställning?

Jag kommer att vara frånvarande under helgen, så har ingen avgett rätt svar innan imorgon kväll är frågan fri.

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2808
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av ola » 16 juni 2016, 20:25

Drängfan skrev:Nu känner jag kanske inte att jag var riktigt på rätt spår, men för att hålla tråden igång så slänger jag iväg en fråga, jag fortsätter på pv-robottemat:

Vem i en pvrb-grupp bar vilken del av rb56-systemet under framryckning till eldställning?

Jag kommer att vara frånvarande under helgen, så har ingen avgett rätt svar innan imorgon kväll är frågan fri.


Detta är taget ur egen erfarenhet som skytt/laddare på robot56 systemet under min värnplikt på I15 96-97 :)

-Laddaren bar 2 robotar (en i var sin hand) , sedan fanns ytterligare 6 i hyllorna i mtlbn (2 för takbasering och 4 för markbasering)

-Skytten bar siktet i en specialbyggd ryggsäck + lavett (kunde dock få hjälp av gruppchef)


Bild nedan: Takbaserad lavett på Pbv401 inför skarpskjutning på Kråk skjutfält, skarpa robotar på backen

Bild


bild nedan: lavett med sikte

Bild






Mvh Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av MD650 » 16 juni 2016, 21:02

Från början var det följande fördelning:
Grpch bar siktet. Där han ställde den i eldställning var där skytten skulle gruppera lavetten. Laddaren bar 1-2 rb.
:)

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2808
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av ola » 16 juni 2016, 21:27

MD650 skrev:Från början var det följande fördelning:
Grpch bar siktet. Där han ställde den i eldställning var där skytten skulle gruppera lavetten. Laddaren bar 1-2 rb.
:)

Våran pluton var personalmässigt svag, plutonen såg ut så här hos oss:

chefsgrupp:
-plutonchef
-stf plutonchef
-plutonsjukvårdare
-prickskytt

packgrupp:
-1 bv 206
-2 man

repgrupp:
-1 pbv401
-2 man

4 robotgrupper: (vi saknade minst 2 man per grupp, därav kunde gruppcheferna gå in som ksp/grgomgång alt vi splittrades upp med varsin chef)
-1 förare
-1 vagnschef
-1 gruppchef
-1 stf gruppchef
-1 skytt (på rbt 56, grg/ksp58-skytt)
-1 laddare (på samtliga vapen alt gå in som skytt)
-1 pbv401
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av MD650 » 21 juni 2016, 14:48

Någon som är sugen på en ny fråga?
:)

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av varjag » 22 juni 2016, 23:11

MD650 skrev:Någon som är sugen på en ny fråga?
:)
YES! ''The show must go on.......''

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9760
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av Amund » 25 juni 2016, 16:26

MD650 skrev:Någon som är sugen på en ny fråga?
:)
varjag skrev:
MD650 skrev:Någon som är sugen på en ny fråga?
:)
YES! ''The show must go on.......''
Okej då! :D
Gransoverskridande verksamhet.jpg
Gransoverskridande verksamhet.jpg (44.23 KiB) Visad 630 gånger
Här pågår det både bildligt och bokstavligt en gränsöverskridande verksamhet. Vad heter fordonet och vilken gräns är det som forceras..?

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9760
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av Amund » 26 juni 2016, 16:58

Förutom ett fåtal erövrade vagnar så är det vagnens ursprungsland det handlar om – Och vet man landet blir det kanske enkelt att räkna ut vilken gräns som överskrids eftersom det bara bör ha hänt vid ett tillfälle med denna vagn. :wink:

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av Lasse O » 26 juni 2016, 17:21

Knepigt värre. Man förleds tro att det gäller den polska "invasionen" av Tjeckoslovakien 1938 men 7TP var ursprungligen en Vickers sextonnare och den polska varianten vägde sju ton, vilket alltså borde vara den gräns som överskreds.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9760
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av Amund » 26 juni 2016, 17:35

Lasse Odrup skrev:Knepigt värre. Man förleds tro att det gäller den polska "invasionen" av Tjeckoslovakien 1938 men 7TP var ursprungligen en Vickers sextonnare och den polska varianten vägde sju ton, vilket alltså borde vara den gräns som överskreds.
Du tror helt rätt! :D Den gräns som överskrids är den tjeckiska när den polska 7TP-vagnen kör över gränsen till Teschen 1938!

Lasse Odrup är härmed ny inspektör på qvizzavdelningen vid Skalmans pansarenheter - Det innebär följaktligen att till forumet slå ut en ny pansarbrytande fråga under det närmaste dygnet - Varsågod! :)

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av Lasse O » 26 juni 2016, 20:42

Amund skrev:
Lasse Odrup skrev:Knepigt värre. Man förleds tro att det gäller den polska "invasionen" av Tjeckoslovakien 1938 men 7TP var ursprungligen en Vickers sextonnare och den polska varianten vägde sju ton, vilket alltså borde vara den gräns som överskreds.
Du tror helt rätt! :D Den gräns som överskrids är den tjeckiska när den polska 7TP-vagnen kör över gränsen till Teschen 1938!

Lasse Odrup är härmed ny inspektör på qvizzavdelningen vid Skalmans pansarenheter - Det innebär följaktligen att till forumet slå ut en ny pansarbrytande fråga under det närmaste dygnet - Varsågod! :)
Det var verkligen en välvillig tolkning av mitt något svävande svar men frågeställaren bestämmer :D

En mer teknisk fråga:
Vilket var det första svenska stridsfordon där man genom en spak till en förväxellåda kunde lägga i en växel och sedan trampa på kopplingen och med automatik få nästa växel?
Systemet var i o f s inte unikt för Sverige men fungerade väl i just det här stridsfordonet.
Och det finns faktiskt en "koppling" till förra frågan :)

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av Stefan Karlsson » 26 juni 2016, 22:10

Strv m/37 med Praga-Wilson förväljarlåda

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av Lasse O » 27 juni 2016, 14:19

Helt rätt. Fast vitsen med systemet förstår jag inte. Tidsvinsten med systemet måste väl vara minimal?

Stefan växlar nästa.

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av Stefan Karlsson » 27 juni 2016, 22:39

Vitsen?
Det är en brittisk konstruktion, dvs fullkomlig redan från början, behövs inget annat motiv :-)

Fördelen med förväljare är att föraren kan ägna sig åt att köra och när han behöver växla så trampar han ner växlingspedalen. Valet av växel uppåt eller neråt kan man göra långt innan och man behöver inte i kritiska situationer släppa spakarna för att vispa i lådan. Det kräver dock ett lite annat sätt att tänka.
Men visst växellådan är ju betydligt mer komplicerad, lite som en automatväxellåda.
Samma typ av låda satt förutom i Strv m/37 i många av tjeckernas vagnar men även i många brittiska pansarbilar som Dingo, Ferret, Armd Car mfl.

Maybach Olvar som sitter i Tiger I har en liknande funktion, även där förväljare, men istället för att trycka på växlingspedalen så trycker man på växelväljaren. Även Halvbandare som exvis Demag D7 har liknande förväljarfunktion.
Listan kan göras lång.

Nåväl, vi håller oss kvar i landet som konstruerade AH-IV och TNH.
Kanske har jag ställt den här frågan förut - minns inte, och har jag det så har ni säkert glömt.
Hetzer är ju en ganska liten vagn, men den är faktiskt (även om man inte tänker på det) både bredare, längre och högre än Pz 38 T - men varför blev den inte ännu större? Det finns ett skäl enligt Tom Jentz.

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av Stefan Karlsson » 29 juni 2016, 08:01

Ledtråd:
Man ville helt enkelt ha fler Stug - dessa vagnar hade ju visat sig framgångsrika och var nog lite enklare att bygga än att bygga stridsvagnar, men det var något som gjorde att man fick nöja sig med en lite mindre vagn en det man ville ha.

Skriv svar