Quiz: Pansarhistoria

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av Stefan Karlsson » 19 maj 2016, 08:18

Lasse Odrup skrev:
Stefan Karlsson skrev:Den här typen av frågor gillar jag, men det rör sig nog om dåliga översättningar och lite sammanblandning.

Faktum är att det vare sig är driv eller spännhjul som vrids, ej heller vrids bärhjulen.
Det som händer är att man med ratten sidoförflyttar de främre bärhjulen, dvs den främre boogien, och det som då händer är att banden kröks eftersom de "sitter fast" i det bakre bärhjulet och spännhjulet längst fram. Tänk dig att du spänner upp ett snöre mellan två punkter som sen petar mitten på snöret i sidled då kröks snöret och man får en kurva, likadant blir det med banden. Det gör att den är väldigt följsam på väg och det är nästan som att köra bil. Skall man svänga tvärare då vrider man ratten fullt vilket gör att man då låser ena resp andra sidans bromsar vilket gör att drivhjulet bromsas och då blir det piruett.
Hänger ni med?

Stefan
Efter tre genomläsningar förstår jag hur du menar och hur det fungerar men det låter ändå som ett utmärkt recept för bandkrängning men eftersom det fungerar så varför inte :D
Kan hålla med dig, men det är ett av världens mest tillverkade bandfordon och vad jag vet var bandkrängning inte något stort problem. Det har säkert att göra med hur man kör, i vilken terräng och fördelen av att vagnen är så pass lätt. Sladdrigheten i banden kan ju kanske vara en fördel jämfört med andra vagnar där banden är betydligt stelare. Det är en fantastiskt kul maskin att köra.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av varjag » 19 maj 2016, 13:31

Sambandet - har med fordonets
...futtiga bevæpning....jpg
...futtiga bevæpning....jpg (114.67 KiB) Visad 743 gånger
och ''Z'' i fabrikens skylt - att skaffa...... :wink:

Varjag

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av Stefan Karlsson » 19 maj 2016, 15:33

varjag skrev:Sambandet - har med fordonets
...futtiga bevæpning....jpg
och ''Z'' i fabrikens skylt - att skaffa...... :wink:

Varjag
Menar du sambandet mellan Tjeckiska Brno och Brittiska Einfield som gav namnet Bren?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av varjag » 19 maj 2016, 22:49

Stefan Karlsson skrev:
varjag skrev:Sambandet - har med fordonets
...futtiga bevæpning....jpg
och ''Z'' i fabrikens skylt - att skaffa...... :wink:

Varjag
Menar du sambandet mellan Tjeckiska Brno och Brittiska Einfield som gav namnet Bren?
Just vad jag avsåg Stefan.
Zbrojovka Brno, konstruktörer/uppfinnare - av vad som skulle bli Bren-gun (Brno/Enfield
och beteckningen Bren-Carrier. Troligen det enda ''pansarfordon'' som hade ett 20-skott Kg - som huvudbeväpning - :)
https://en.wikipedia.org/wiki/Bren_light_machine_gun
Din fråga, Varjag

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av Stefan Karlsson » 19 maj 2016, 23:20

Tackar, då hänger vi kvar vid samma fordon. Det fanns ett svenskt stridsfordon som hade en väldigt snarlik motor som Universal Carrier, och den svenska vagnen hade en "syster" som hade en helt annan motortyp, men vilket smeknamn hade den motorn?

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av Lasse O » 20 maj 2016, 18:27

Traktor 52 och 53 var väl produkter från Vickers-Armstrong. De hade motorer från A-forden och T-forden. Brukade inte T-fordens motor kallas för "kaffekvarnen" på grund av sitt karakteristiska surrande eller är det ett helt felaktigt minnesfragment?

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av Stefan Karlsson » 20 maj 2016, 19:52

Lasse Odrup skrev:Traktor 52 och 53 var väl produkter från Vickers-Armstrong. De hade motorer från A-forden och T-forden. Brukade inte T-fordens motor kallas för "kaffekvarnen" på grund av sitt karakteristiska surrande eller är det ett helt felaktigt minnesfragment?
Så kan det vara men jag måste ha ställt frågan på fel sätt, för det var inte alls det som avsågs. Lite som gamla tiders melodikryss med en frågeställning som var ganska invecklad och inte helt enkel att förstå.
Universal carrier har en motor av viss typ. Nästan samma motor satt i ett svenskt stridsfordon, när man vet vilket detta svenska fordon var vet man också att detta svenska stridsfordon hade en "syster" som hade en helt annan motor och det är smeknamnet på den motorn som frågan avser.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av Lasse O » 20 maj 2016, 20:38

Du får väl som Bengt Haslum spela en truddelutt så vi kan gissa. Lodrätt åtta bokstäver. :D

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av Stefan Karlsson » 20 maj 2016, 22:55

Nej, men vågrät 7 bokstäver :-)

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av kblomster » 21 maj 2016, 01:41

I Universal Carriern satt det en Fordmotor, närmare bestämt en vattenkyld V8 med sidventiler. Denna motor ingick i en stor och långlivad familj av V8-motorer som gick under namnet "Ford flathead V8" - den första av dessa nådde marknaden redan 1932, och varianter inom familjen fanns sedan i produktion en bit in på 50-talet.

I Landsverkskonstruktionen Ikv 72 satt det också en "Ford flathead", fast en mycket större variant än den i Universal Carrier, med modellbeteckningen 8ENN (nästan ogooglebart, försök istället med motorns amerikanska modellnummer, 337). Systerkonstruktionen som avses är Ikv 103, i vilken det istället satt en luftkyld historia tillverkad av Svenska Flygmotor AB. Denna motor hade beteckningen SFA B42 men kallades av någon anledning för "Trollet" och det är alltså detta smeknamn Stefan söker.

Namnet "Trollet" var för övrigt såpass väl etablerat att det var vanligt förekommande även i officiella hemligstämplade dokument hos armetygförvaltningen.

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av Stefan Karlsson » 21 maj 2016, 06:51

Helt rätt, ett utförligt svar.

Kalle skickar nästa fråga.

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av kblomster » 21 maj 2016, 17:50

Tack.

Då går vi vidare på samma spår. Inom ikv 72/102/103-familjen och dess omedelbara föregångare tankett fm/49 har det funnits ett flertal planer för - eller i alla fall tankar om - alternativ huvudbeväpning (alltså inte vanlig kanon eller haubits). Några av dessa har tillochmed provats i verkligheten. Nämn minst en sådan alternativ beväpning, plus i kanten till den som kan nämna flera. Jag minns på stående fot fyra, men det kan finnas fler (eller så kan jag inbilla mig något).

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av kblomster » 23 maj 2016, 03:44

Detta kanske blev för obskyrt - jag har en närmast ohälsosam fixering vid märkliga försöksfordon.

Ledtråd: flera av alternativen involverade flera eldrör. Både grövre och klenare kalibrar än de i verkligheten använda var påtänkta. Indirekt eld i flera bemärkelser förekom i flera alternativ.

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av kblomster » 24 maj 2016, 12:58

De beväpningsalternativ jag känner till är:
- 2 st 12 cm grk (provat i verkligheten på en ikv)
- 3 st ksp (provat i verkligheten på en tankett)
- akan av något slag, minns inte vilken (mig veterligen aldrig provat)
- eldspruta (mig veterligen aldrig provat)

Frågan är fri.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av varjag » 31 maj 2016, 02:08

Innan tråden dör av brist på näring.....en lätt fråga >
søt sak.jpg
søt sak.jpg (28.22 KiB) Visad 472 gånger
Vilken strv fick detta namn - och av vilken trupp?

Varjag

Skriv svar