Kan hålla med dig, men det är ett av världens mest tillverkade bandfordon och vad jag vet var bandkrängning inte något stort problem. Det har säkert att göra med hur man kör, i vilken terräng och fördelen av att vagnen är så pass lätt. Sladdrigheten i banden kan ju kanske vara en fördel jämfört med andra vagnar där banden är betydligt stelare. Det är en fantastiskt kul maskin att köra.Lasse Odrup skrev:Efter tre genomläsningar förstår jag hur du menar och hur det fungerar men det låter ändå som ett utmärkt recept för bandkrängning men eftersom det fungerar så varför inteStefan Karlsson skrev:Den här typen av frågor gillar jag, men det rör sig nog om dåliga översättningar och lite sammanblandning.
Faktum är att det vare sig är driv eller spännhjul som vrids, ej heller vrids bärhjulen.
Det som händer är att man med ratten sidoförflyttar de främre bärhjulen, dvs den främre boogien, och det som då händer är att banden kröks eftersom de "sitter fast" i det bakre bärhjulet och spännhjulet längst fram. Tänk dig att du spänner upp ett snöre mellan två punkter som sen petar mitten på snöret i sidled då kröks snöret och man får en kurva, likadant blir det med banden. Det gör att den är väldigt följsam på väg och det är nästan som att köra bil. Skall man svänga tvärare då vrider man ratten fullt vilket gör att man då låser ena resp andra sidans bromsar vilket gör att drivhjulet bromsas och då blir det piruett.
Hänger ni med?
Stefan
Quiz: Pansarhistoria
-
- Medlem
- Inlägg: 635
- Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09
Re: Quiz: pansarhistoria
Re: Quiz: pansarhistoria
Sambandet - har med fordonets
Varjag
och ''Z'' i fabrikens skylt - att skaffa...... Varjag
-
- Medlem
- Inlägg: 635
- Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09
Re: Quiz: pansarhistoria
Menar du sambandet mellan Tjeckiska Brno och Brittiska Einfield som gav namnet Bren?varjag skrev:Sambandet - har med fordonetsoch ''Z'' i fabrikens skylt - att skaffa......
Varjag
Re: Quiz: pansarhistoria
Just vad jag avsåg Stefan.Stefan Karlsson skrev:Menar du sambandet mellan Tjeckiska Brno och Brittiska Einfield som gav namnet Bren?varjag skrev:Sambandet - har med fordonetsoch ''Z'' i fabrikens skylt - att skaffa......
Varjag
Zbrojovka Brno, konstruktörer/uppfinnare - av vad som skulle bli Bren-gun (Brno/Enfield
och beteckningen Bren-Carrier. Troligen det enda ''pansarfordon'' som hade ett 20-skott Kg - som huvudbeväpning -
https://en.wikipedia.org/wiki/Bren_light_machine_gun
Din fråga, Varjag
-
- Medlem
- Inlägg: 635
- Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09
Re: Quiz: pansarhistoria
Tackar, då hänger vi kvar vid samma fordon. Det fanns ett svenskt stridsfordon som hade en väldigt snarlik motor som Universal Carrier, och den svenska vagnen hade en "syster" som hade en helt annan motortyp, men vilket smeknamn hade den motorn?
Re: Quiz: pansarhistoria
Traktor 52 och 53 var väl produkter från Vickers-Armstrong. De hade motorer från A-forden och T-forden. Brukade inte T-fordens motor kallas för "kaffekvarnen" på grund av sitt karakteristiska surrande eller är det ett helt felaktigt minnesfragment?
-
- Medlem
- Inlägg: 635
- Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09
Re: Quiz: pansarhistoria
Så kan det vara men jag måste ha ställt frågan på fel sätt, för det var inte alls det som avsågs. Lite som gamla tiders melodikryss med en frågeställning som var ganska invecklad och inte helt enkel att förstå.Lasse Odrup skrev:Traktor 52 och 53 var väl produkter från Vickers-Armstrong. De hade motorer från A-forden och T-forden. Brukade inte T-fordens motor kallas för "kaffekvarnen" på grund av sitt karakteristiska surrande eller är det ett helt felaktigt minnesfragment?
Universal carrier har en motor av viss typ. Nästan samma motor satt i ett svenskt stridsfordon, när man vet vilket detta svenska fordon var vet man också att detta svenska stridsfordon hade en "syster" som hade en helt annan motor och det är smeknamnet på den motorn som frågan avser.
Re: Quiz: pansarhistoria
Du får väl som Bengt Haslum spela en truddelutt så vi kan gissa. Lodrätt åtta bokstäver.
-
- Medlem
- Inlägg: 635
- Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09
Re: Quiz: pansarhistoria
Nej, men vågrät 7 bokstäver
Re: Quiz: pansarhistoria
I Universal Carriern satt det en Fordmotor, närmare bestämt en vattenkyld V8 med sidventiler. Denna motor ingick i en stor och långlivad familj av V8-motorer som gick under namnet "Ford flathead V8" - den första av dessa nådde marknaden redan 1932, och varianter inom familjen fanns sedan i produktion en bit in på 50-talet.
I Landsverkskonstruktionen Ikv 72 satt det också en "Ford flathead", fast en mycket större variant än den i Universal Carrier, med modellbeteckningen 8ENN (nästan ogooglebart, försök istället med motorns amerikanska modellnummer, 337). Systerkonstruktionen som avses är Ikv 103, i vilken det istället satt en luftkyld historia tillverkad av Svenska Flygmotor AB. Denna motor hade beteckningen SFA B42 men kallades av någon anledning för "Trollet" och det är alltså detta smeknamn Stefan söker.
Namnet "Trollet" var för övrigt såpass väl etablerat att det var vanligt förekommande även i officiella hemligstämplade dokument hos armetygförvaltningen.
I Landsverkskonstruktionen Ikv 72 satt det också en "Ford flathead", fast en mycket större variant än den i Universal Carrier, med modellbeteckningen 8ENN (nästan ogooglebart, försök istället med motorns amerikanska modellnummer, 337). Systerkonstruktionen som avses är Ikv 103, i vilken det istället satt en luftkyld historia tillverkad av Svenska Flygmotor AB. Denna motor hade beteckningen SFA B42 men kallades av någon anledning för "Trollet" och det är alltså detta smeknamn Stefan söker.
Namnet "Trollet" var för övrigt såpass väl etablerat att det var vanligt förekommande även i officiella hemligstämplade dokument hos armetygförvaltningen.
-
- Medlem
- Inlägg: 635
- Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09
Re: Quiz: pansarhistoria
Helt rätt, ett utförligt svar.
Kalle skickar nästa fråga.
Kalle skickar nästa fråga.
Re: Quiz: pansarhistoria
Tack.
Då går vi vidare på samma spår. Inom ikv 72/102/103-familjen och dess omedelbara föregångare tankett fm/49 har det funnits ett flertal planer för - eller i alla fall tankar om - alternativ huvudbeväpning (alltså inte vanlig kanon eller haubits). Några av dessa har tillochmed provats i verkligheten. Nämn minst en sådan alternativ beväpning, plus i kanten till den som kan nämna flera. Jag minns på stående fot fyra, men det kan finnas fler (eller så kan jag inbilla mig något).
Då går vi vidare på samma spår. Inom ikv 72/102/103-familjen och dess omedelbara föregångare tankett fm/49 har det funnits ett flertal planer för - eller i alla fall tankar om - alternativ huvudbeväpning (alltså inte vanlig kanon eller haubits). Några av dessa har tillochmed provats i verkligheten. Nämn minst en sådan alternativ beväpning, plus i kanten till den som kan nämna flera. Jag minns på stående fot fyra, men det kan finnas fler (eller så kan jag inbilla mig något).
Re: Quiz: pansarhistoria
Detta kanske blev för obskyrt - jag har en närmast ohälsosam fixering vid märkliga försöksfordon.
Ledtråd: flera av alternativen involverade flera eldrör. Både grövre och klenare kalibrar än de i verkligheten använda var påtänkta. Indirekt eld i flera bemärkelser förekom i flera alternativ.
Ledtråd: flera av alternativen involverade flera eldrör. Både grövre och klenare kalibrar än de i verkligheten använda var påtänkta. Indirekt eld i flera bemärkelser förekom i flera alternativ.
Re: Quiz: pansarhistoria
De beväpningsalternativ jag känner till är:
- 2 st 12 cm grk (provat i verkligheten på en ikv)
- 3 st ksp (provat i verkligheten på en tankett)
- akan av något slag, minns inte vilken (mig veterligen aldrig provat)
- eldspruta (mig veterligen aldrig provat)
Frågan är fri.
- 2 st 12 cm grk (provat i verkligheten på en ikv)
- 3 st ksp (provat i verkligheten på en tankett)
- akan av något slag, minns inte vilken (mig veterligen aldrig provat)
- eldspruta (mig veterligen aldrig provat)
Frågan är fri.
Re: Quiz: pansarhistoria
Innan tråden dör av brist på näring.....en lätt fråga >
Varjag
Vilken strv fick detta namn - och av vilken trupp?Varjag