Stöld/förskingring av tiger II delar.

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024

Re: Stöld/förskingring av tiger II delar.

Inlägg av ola » 10 juni 2010, 19:11

SKÖVDE. En före detta hög militär fick 100 000 kronor för att låna ut en motor och växellåda i en tysk stridsvagn av modell Tiger 2.
Beställare var en känd samlare av militärhistoriska prylar i England.
Men när lånet lämnades tillbaka var växellådan tömd på samtliga drev och lager och motorn var en helt annan.

De båda inblandade männen, en 70-åring från Skövde och 46-åring från Trelleborg åtalats.
- Det handlar både om mut- och bedrägeribrott, säger chefsåklagare Alf Johansson, vid riksenheten mot korruption.
- Det är verkligen ett annorlunda fall där vi även samarbetat med brittisk polis och åklagare.
70-åringen har erkänt att han tagit emot 100 000 kronor men förnekar i övrigt brott. 46-åringen nekar helt.

Känd brittisk samlare
Enligt chefsåklagare Alf Johansson handlar det om en beställning från en i sammanhanget mycket känd samlare av militärhistoriska föremål i England.
Beställningen gällde en motor och växellåda till den tyska stridsvagnen av modell Tiger 2.
46-åringen som själv förmedlade hela affären. Kontakten gick via 70-åringen med goda kontakter vid Pansarmuseet i Axvall. Museet har för övrigt lagt ner sin verksamhet.
46-åringen transporterade personligen motorn och växellådan, vikt 3,5 ton, till England och fick 350 000 kronor i ersättning.

Motorn avslöjade bluffen
Att det egentligen inte handlade om ett lån upptäcktes när växellådan och motorn kom tillbaka till Axvall.
- Växellådan var då rensad på allt innehåll, motorn visade sig vara en helt annan och dessutom ommålad, säger chefsåklagare Alf Johansson.
Både motorn och växellådans innehåll återfanns vid den husrannsakan som senare gjordes hos samlaren i England.
Det uppskattade värdet ligger kring 600 000 kronor.
Statens Försvarshistoriska Museer kräver 46-åringen på 309 859 kronor plus ränta på drygt 170 000 kronor.
Dessutom har åklagaren begärt kvarstad på 100 000 kronor av 70-åringens tillgångar.
Båda männen är på fri fot i avvaktan på rättegång.

Citatet ur dagens Expressen 10/6 2010
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

RELOADER153
Ny medlem

Inlägg av RELOADER153 » 12 juni 2010, 12:17

Efter att ha konsulterat min mor så har jag fått lite nya uppgifter att förmedla.
Det var i januari 1948 som resan gick inte 1947 som jag skrev. Slutmålet var en by vid namn Escherange alldeles vid gränsen mot Luxemburg.
Min mor tog fram uppgifterna ur sin samling av dagböcker och brev från den tiden.
Eftersom dessa är "off limits" för mig så kommer min mor att gå igenom dessa och förmedla ev information.
Hon tog också fram ur sin bokhylla Trängtrupperna 100 år . Där finns det en liten artikel om resan och även några foton som jag har sett tidigare (skokartongen). Det kändes väldigt märkligt att se min sedan 30 år avlidne far på två av bilderna. Men min mor har gått med på att intervjuas av mig om datum namn osv för det som gäller resan.
Så sista ordet är nog inte sagt än förhoppningsvis.

map358
Medlem

Inlägg av map358 » 13 juni 2010, 10:59

En väldigt intressant historia RELOADER153 och jag hoppas verkligen att du lägger ut mer information om din faders resa.
Men det motor- och växellådsaggregat som det här ärendet handlar om kommer från den Tiger II som havererade under körprov på Kråks skjutfält. Den tömdes på sitt innehåll och användes sedan för olika vapenprov. Motor och växellåda hamnade så småning om på pansarmuseet i Axvall.

Den åtalade 70-åringen är en av eldsjälarna bakom pansarmuseet i Axvall och att han medvetet skulle ha agerat för att skada museet eller berika sig själv betraktar jag som fullständigt uteslutet. Möjligtvis kan han anklagas för att ha varit godtrogen eller naiv men museet har, av vad jag kunnat utröna, hela tiden varit informerad om utlånet och dess vilkor. De hundratusen kronorna var ingen ersättning till den åtalade 70-åringen utan en pant för lånet av motor och växellåda. Det var av rent praktiska skäl som panten förvaltades av 70-åringen för museets räkning.

Att 70-åringen blivit polisanmäld och åtalad beror troligen på att tjuvarna i Strängnäs och Y på SFHM är måna om att lägga ut så många rökridåer som möjligt för att dölja den gigantiska stölden av pansarmuseet i Axvall.

Den brittiske samlaren är Kevin Wheatcroft men hur pass informerad han varit om det bedrägliga bytet kan jag inte uttala mig om.

P.S.
Radioinslag om denna sorgliga historia: http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=3023272

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Thord Wedman » 13 juni 2010, 13:08

map358 skrev: Att 70-åringen blivit polisanmäld och åtalad beror troligen på att tjuvarna i Strängnäs och Y på SFHM är måna om att lägga ut så många rökridåer som möjligt för att dölja den gigantiska stölden av pansarmuseet i Axvall.
Eller så beror det på att personen i fråga inte anmälde till SFHM förrän att stölden blivit uppdagad att han tagit emot en deposition på 100 000SEK.

Dina övriga påhopp tänker jag inte kommentera för det är rena påhopp och personangrepp.

map358
Medlem

Inlägg av map358 » 13 juni 2010, 13:39

Thord Wedman skrev:
map358 skrev: Att 70-åringen blivit polisanmäld och åtalad beror troligen på att tjuvarna i Strängnäs och Y på SFHM är måna om att lägga ut så många rökridåer som möjligt för att dölja den gigantiska stölden av pansarmuseet i Axvall.
Eller så beror det på att personen i fråga inte anmälde till SFHM förrän att stölden blivit uppdagad att han tagit emot en deposition på 100 000SEK.
Vilket kan bero på att vid den tidpunkt då motor och växellåda lånades ut och panten erlades hade SFHM inget med pansarmuseet att göra.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Inlägg av Lasse O » 13 juni 2010, 14:07

Wheatcroft är inte okänd i samlarkretsar. Projektet med Kungstigern kan beskådas på:
http://www.wheatcroftcollection.com/
Känns nästan lite oanständigt att hålla sådana dyrgripar i garaget och sedan inte låta oss fanatiker smeka dem.

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Thord Wedman » 13 juni 2010, 16:57

map358 skrev:
Thord Wedman skrev:
Vilket kan bero på att vid den tidpunkt då motor och växellåda lånades ut och panten erlades hade SFHM inget med pansarmuseet att göra.
Åtusan.
Jag som trodde att Armémuseum var huvudman för Pansarmuseet och att Armémuseums huvudman i sin tur är SFHM, men jag har kanske fått allt om bakfoten?
I vilket fall som helst så inhämtades tillstånd från Armémuseum/SFHM för att låna ut motor och växellåda men det återrapporterades inte att det mottagits en pant.
Vad som sen mynnar ut av detta får rätten avgöra men att en polisanmälan upprättades har inget med några rökridåer att göra utan att det var något som var tvunget på grund av lagar och regler.

/Thord

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 14 juni 2010, 09:02

Hela denna historia är ju spännande som vilken kriminalgåta som helst. Och det har verkligen varit intressant att läsa inläggen som förklarat mer av händelsen än de notiser i pressen jag först läste.

Sonderling

w9816
Ny medlem

Inlägg av w9816 » 14 juni 2010, 13:03

map358 skrev:Den brittiske samlaren är Kevin Wheatcroft men hur pass informerad han varit om det bedrägliga bytet kan jag inte uttala mig om.
Det var det jag misstänkte. Och jag har svårt att tro att han skulle vara helt ovetande om vad som försiggått.

currahee
Medlem

Inlägg av currahee » 14 juni 2010, 15:10

http://www.wheatcroftcollection.com

Kolla:

Projects - Future
King Tiger to be restored.

/ currahee

map358
Medlem

Inlägg av map358 » 14 juni 2010, 22:47

Thord Wedman skrev: Åtusan.
Jag som trodde att Armémuseum var huvudman för Pansarmuseet och att Armémuseums huvudman i sin tur är SFHM, men jag har kanske fått allt om bakfoten?
I vilket fall som helst så inhämtades tillstånd från Armémuseum/SFHM för att låna ut motor och växellåda men det återrapporterades inte att det mottagits en pant.
Vad som sen mynnar ut av detta får rätten avgöra men att en polisanmälan upprättades har inget med några rökridåer att göra utan att det var något som var tvunget på grund av lagar och regler.

/Thord
Mina källor säger att vid den tidpunkt då utlånet skedde var Armémuseum/SFHM ej huvudman för Pansarmuseet i Axvall.

Att en pant på hundratusen kronor erlagts av låntagaren var inget som den åtalade 70-åringen hemlighöll för Pansarmuseets ledning. Han bad museets stödförening att förvalta panten men eftersom ingen riktigt viste hur man skulle hantera panten så hyrde 70-åringen ett bankfack där panten deponerades. När motor och växellåda återlämnades upptäcktes att något var fel och 70-åringen meddelade då Armémuseum/SFHM, som under tiden övertagit driften av Pansarmuseet, att panten ej borde återlämnas. Armémuseum/SFHM såg då en möjlighet att polisanmäla 70-åringen och gjorde så.

Brottsbalk (1962:700), 20 kap. Om tjänstefel m. m., 2 §
Arbetstagare som, för sig själv eller för annan, tar emot, låter åt sig utlova eller begär muta eller annan otillbörlig belöning för sin tjänsteutövning, döms för mutbrott till böter eller fängelse i högst två år. ......
Hur skulle det ovan beskrivna agerandet av 70-åringen kunna vara tagande av muta och vad skulle det ha spelat för roll om Armémuseum/SFHM underrättats i ett tidigare skede?

SFHM:s övertagande av Pansarmuseet i Axvall skedde på ett otillbörligt sätt och av vad jag hört finns det även anledning att kritisera hur en del av museiföremålen behandlats efter flytten till Strängnäs. Att tysta sina kritiker eller att dölja sina egna oegentligheter genom att sätta polisen, eller andra myndigheter, (eller att hota med detta) på sina belackare är ett typiskt modus operandi för kanaljerna på SFHM. Mina erfarenheter av Y och andra på SFHM säger mig att deras polisanmälan av 70-åringen har gjorts på ren Djävulskap.
Varje meddelande att motståndet skall uppges är falskt!

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 15 juni 2010, 13:31

RELOADER153 skrev:... Escherange alldeles vid gränsen mot Luxemburg.
http://wikimapia.org/country/France/Lor ... scherange/

Ligger delar av maginotlinjen där som användes efter kriget bl.a. av amerikanska signalförband.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Thord Wedman » 15 juni 2010, 14:33

@map358

Polisanmälan gällde stölden av motor och växellådsdelar.
Att förundersökningsledaren sen breddade talan till att även gälla mutbrott/ bestickning är en konsekvens av vad som framkom under utredningen.
Det är inte säkert att personen blir fälld bara för att han är anmäld men det får utredningen utvisa.
Vad gäller din info angående vem som vid tillfället var huvudman så stämmer den inte, vid tillfället lydde pansarmuseet under Armémuseum, det var även därifrån tillståndet att låna ut motor och växellåda kom.
I början var detta alltså en helt legitim sak som i efterhand visat sig vara bedrägeri från låntagaren sida.
Dina övriga insinuationer och personliga reflektioner angående Arsenalen/SFHM tänker jag inte bemöta.

/Thord

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 15 juni 2010, 15:13

Thord Wedman skrev: Det är inte säkert att personen blir fälld bara för att han är anmäld men det får utredningen utvisa.
/Thord
Det är ju därför man genomför utredning d.v.s. kolla ifall det begåtts något brott.
:)

Användarvisningsbild
Kent W
Medlem

Inlägg av Kent W » 15 juni 2010, 16:00

Hej alla!

Har följt och läst allt jag kommit över betr denna sorgliga historia.
Kevin W var något av en hjälte för mig, restaurerar ww2 vagnar med ambitionen att göra de så trogna verkligheten som möjligt.
Någonting man inte kan säga många nationella museer bemödar sig med att göra...

För något är sedan svarade jag på ett upprop om att ta reda på Saumurs Panther Ausf G´s ursprung.
Vilken förband Fransmännen erövrade den eftersom all data om den "försvunnit" i den Franska ordningen på Museet.
Jag lyckades lägga ihop 1 och 1 och fick fram att det var #332 från 112th panzer-brigade.

http://www.network54.com/Forum/47207/me ... ar+vehicle

Det här gav eko ibland samlarna och man frågade mig från Weatcrofts om jag inte kunde göra samma sak för deras Demag early Ausf A.
Visst sa jag glad över att få hjälpa en seriös kille...
Så hände då detta och jag hart nu medelat att jag inte vill ha med dem att göra längre.
Ironiskt nog hittade och köpte jag från US EBay ett fotoalbum nu i maj där 2st bilder är av nämda Panther.
Jag vet nu dess ursprung men behåller detta för mig själv.

Fick idag ett mail från Brian B på "tha research squad" där han bedyrar låntagarens oskuld i det hela och skriver:

Hi Kent

I had a long chat with Kevin earlier this morning about the issue you raised.

Most of the parts that Kevin buys in Europe are purchased from third parties who look for such things for him. On this occasion
the people who purchased the parts for Kevin did not do it via the correct channels. As soon as Kevin found out that the parts had not been properley obtained he returned all of them, and no longer has them in his possession.

Please let me know if you get this email

Regards
Brian

Har svårt att tro att Kevin skulle vara helt ovetandes om det förslagna utbytet av innehållet före återlämnandet.
Vad tror ni?
Själv har jag då inte ändrat uppfattning och vägrar befatta mig med dem tills annat bevisats.

Mvh
Kent

Skriv svar