Svenskt pansar i skala 1:100 - intresse?

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Laros6006
Medlem
Inlägg: 47
Blev medlem: 17 juni 2006, 21:37
Ort: Uppsala

Svenskt pansar i skala 1:100 - intresse?

Inlägg av Laros6006 » 24 augusti 2009, 09:08

Hej!
Lars Rössle heter jag och driver sedan ett par månader tillbaka en egen firma med inriktning på modeller och figurspel. (http://www.swordandsabre.com)

Jag skulle vilja bolla en idé och undersöka om det finns något intresse från SPHF och Pansarmuseet/Arsenalen att vara med. Eventuellt kan jag även tänka mej att samarbeta med någon enskild.

För att göra en lång historia kort, så har jag fått kontakt med en modelltillverkare som gör fordonsmodeller och miniatyrfigurer. Han är intresserad av att tillverka modeller av svenska stridsfordon, såväl moderna som historiska. Modellerna skulle dels kunna säljas i souvenirbutiker men också på andra vägar, t ex direkt till SPHF medlemmar och via min firmas hemsida.

Modellerna skulle göras i metall och bli i skala 1:100. Metallmodeller gjuts i formar av gummi/latex (ungefär som tennsoldater) och vid små serier är det en betydligt billigare metod än att göra plastmodeller där gjutformarna måste göras i stål. De höga kostnaderna för att starta upp produktionen av nya plastmodeller gör att utbudet av dessa är betydligt smalare och givetvis mer fokuserat på de ”populäraste” fordonen.

Skalan kan kanske kännas lite udda, men har också en förklaring. Utomlands är sk wargaming, dvs spel med figurer, en relativt stor hobby och 1:100 har blivit en standardskala för just metallmodeller. I princip kan man få tag på nästan vilket fordon som helst i den skalan, så länge det rör sig om fordon från de större nationerna. I Sverige är figurspelshobbyn väldigt liten, däremot finns ett stort allmänt militärhistoriskt intresse och jag tror att modeller av den här typen skulle kunna attrahera en stor grupp, inte bara "de närmast sörjande" om uttrycket tillåts.

Tillverkaren jag fått kontakt med har ett rykte om sig att vara en av de bättre, men jag saknar tillgång till ritningar, bilder m m för att kunna tillverka bra modeller, och det är här ni med ert kunnande kommer in.

"What's in it for us?" Givetvis skulle inte SPHF eller den som hakar på att bli lottlös, men formerna för det bör vi kanske diskutera "mellan fyra ögon".

Jag har skickat ett e-mail till SPHF och till Arsenalen men inte fått någon reaktion ännu, men jag vet av egen erfarenhet att det ibland inte alltid är så lätt att hantera saker så fort. Kanske kan den här tråden sätta lite fart på handläggningen .

Sammanfattningsvis, jag skulle kunna ordna så att i princip alla svenska stridsfordon genom tiderna blir tillgängliga som modeller, men jag behöver i så fall en partner.

Verkar det intressant?
Om ni är intresserade av att föra att samtal om det hela är ni välkomna att höra av er.

Med vänlig hälsning/

Lars Rössle
Sword And Sabre Publishing
lars@swordandsabre.com

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Svenskt pansar i skala 1:100 - intresse?

Inlägg av B Hellqvist » 24 augusti 2009, 12:47

Skalan är lämplig även för table top-spel som "Flames of War", så där kan finnas en marknad.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Svenskt pansar i skala 1:100 - intresse?

Inlägg av tryggve » 24 augusti 2009, 13:58

Man skulle ju kunna tänka sig att denna fråga kanske borde ställas även på detta forum.
http://krigsspel.se/forum/

I alla fall så borde ju en målgrupp för produkterna kunna finnas där. :-)

Användarvisningsbild
Kent W
Medlem
Inlägg: 352
Blev medlem: 15 februari 2005, 19:14
Ort: Luleå

Re: Svenskt pansar i skala 1:100 - intresse?

Inlägg av Kent W » 24 augusti 2009, 14:30

Jag tror att 1:87 (skala H0) skulle sälja bättre.
Då har du hela modelljärnvägshobbyn som poteniella kunder.
Dina modeller skulle kunna säljas via de större etablerade mj-återförsäljarna och snabbt nå ut till en törstande marknad.
Bofors 40mmm i 1:87 har länge, länge varit en våt dröm för dom.

Mvh
Kent

Laros6006
Medlem
Inlägg: 47
Blev medlem: 17 juni 2006, 21:37
Ort: Uppsala

Re: Svenskt pansar i skala 1:100 - intresse?

Inlägg av Laros6006 » 25 augusti 2009, 07:43

Tackar för inläggen.

Tryggve - jag har noterat länken och skall posta där så småningom.

Kent - Eftersom jag bedömer att marknaden inte är tillräkligt stor för att det skall löna sig att göra modellerna i plast så är det metall som gäller. HO skalan hade varit intressant att också kunna täcka in men det finns vad jag vet ingen marknad för metallmodeller, bortsett från modellrallarna... men jag har haft fel förr :-)

/Lars

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Svenskt pansar i skala 1:100 - intresse?

Inlägg av B Hellqvist » 25 augusti 2009, 08:37

Att erbjuda figurspelare möjligheten att köpa modellerna kan ses som "grädde på moset", då man oftast håller sig till historiska scenarier. Svenskt pansar skulle i fallet med "Flames of War" troligen vara av ganska perifert intresse, då det skulle röra sig om "what if"-scenarier.

Öken-Erik
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 juli 2006, 11:30
Ort: Malmö

Re: Svenskt pansar i skala 1:100 - intresse?

Inlägg av Öken-Erik » 25 augusti 2009, 13:31

Hej!

Jag tror det kan vara lite svårt att nhitta en (ekonomisk) parntner, kolla in inlägen på följande sida:

http://www.ipmsstockholm.net/forum/sv/a ... l&expand=1

Att däremot fixa ritn mm är inte svårt. SPHF har en ritn service som sköts av undertecknad (se www.sphf.se).

Jag tror också att 1/100 kan bli lite smalt (men jag känner iofs inte till hur stor spelmarknaden är).
Det finns en hel del i 1/87 och MJ folket är köpstarka. Jag har själv tillsammans mewd brorsan byggt ihop en hel del modeller (resin, vitmetall o polysteren) i 1/87, tex Demag, GMC, Dodgar, Strv m37, Strv m41, Haubits m39, Centurion, Stridsvagn 103, Volvo "rundnos", Pv kanon m 39, Klöckner mm.

jag tror här finns en potential men isf bör du tråla lite på mj rallarnas forum.

Öken-Erik

Laros6006
Medlem
Inlägg: 47
Blev medlem: 17 juni 2006, 21:37
Ort: Uppsala

Re: Svenskt pansar i skala 1:100 - intresse?

Inlägg av Laros6006 » 26 augusti 2009, 06:20

Tack Erik för länken, den var läsvärd.

mvh/Lars

Skriv svar