Schützenpanzerwagen Büffel E50

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
mustamato
Medlem
Inlägg: 796
Blev medlem: 2 maj 2004, 15:16
Ort: Lite här och där

Schützenpanzerwagen Büffel E50

Inlägg av mustamato » 21 november 2007, 15:15

Tyskt andravärldskrigsprojekt. Fantastiskt modern för sin tid. Någon som vet mer, förutom det som står att läsa nedan?
Bild

Gewicht: 42,0 to
Bewaffnung: 37mm MK
PaR „Taifun"
MG 42 / MP 38
max. Panzerung 120mm
Motor: V12 Maybach
Leistung: 800PS
Vmax: 52 km/h
Besatzung: 4 + 6 Mann

Mittelschwerer Schützenpanzerwagen auf Basis
PANTHER II (E50). Als Begleit- und Unterstützungsfahrzeug für die Panzerkampfwagen PANTHER II / TIGER II / TIGER III
Die Paarung SchützenPzWg BÜFFEL und PzKpfWg TIGER III/L wäre das mit Abstand kampfstärkste „Pärchen" auf den
Schlachtfeldern der späten 40er Jahre gewesen.
Heereseinführung war für 1946 vorgesehen.

Aufgrund der Kriegsereignisse ist auch dieses Projekt nicht mehr über das Reisbrettstadium hinaus gekommen.
Das Projekt des Schützenpanzerwagens BÜFFEL stellt den ersten wirklichen Vollketten-Schützenpanzer in der Geschichte der Kampfwagenentwicklung da.

Die Erfahrungen die bei der Entwicklung des Schützenpanzerwagens BÜFFEL gesammelt werden konnten, wahren später in den 50er und 60er Jahren Grundlage für die Entwicklung der Schützenpanzer HS 30 (1959-62 in die Truppe eingeführt) und MARDER I, der ab 1970 in die Truppe eingeführt wurde.
Bilder: http://www.nast-sonderfahrzeuge.de/imag ... age_01.htm
Bilagor
bueffel_011.jpg
bueffel_011.jpg (71.01 KiB) Visad 3921 gånger
bueffel_007.jpg
bueffel_007.jpg (70.98 KiB) Visad 3921 gånger

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 21 november 2007, 15:34

Ser intressant ut men oj, hittar bara info från modellrelaterade siter. Det är inte en "F-19", så att säga..?

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 21 november 2007, 19:02

Denna SPW E-50 nådde åtminstone aldrig mer än ritbordet. Tyskarna planerade i slutet av kriget att standardisera sina bepansrade fordon med Entwicklung-serien, som skulle bestå av ett antal standardchassin i olika viktklasser, med E-5, E-10, E-25, E-50, E-75 och E-100. Utvecklingen startade 1943-44 men kom inte längre till ett par prototyper i de olika klasserna. Fem E-25-prototyper var t ex under utveckling av Alkett när kriget tog slut, och ett färdigt E-100-chassi påträffades av britterna vid krigsslutet, byggt av Henschel. Det är de enda två klasserna som jag funnit som nått längre än ritbordet.

Eftersom denna påstådda pansarskyttevagnen Büffel i sin tur skulle utvecklats från stridsvagnen E-50 (som alltså med största sannolikhet aldrig lämnade ritbordet) som främst var menad att ersätta Panther och Tiger, så finner jag det osannolikt att man kom speciellt långt ens på ritbordet av Büffel, och jag skulle därmed ta denna "fakta" med en stor nypa salt. Till skillnad från t ex stridsvagnsprototyperna E-50 och E-100 samt pansarvärnskanonvagnprototypen E-25, som jag läst en del om i seriösare pansarhistorisk litteratur, har jag aldrig sett denna pansarskyttevagnsprototyp nämnas.

Det ska dock nämnas att E-50-stridsvagnsprototypen hade just den bärhjulskombination som visas på bilden och modellen. Frågan är hur Büffel var tänkt att ha motorn, som i E-50-prototypen var placerad i det som ser ut att vara transportutrymme.

/Johan

mustamato
Medlem
Inlägg: 796
Blev medlem: 2 maj 2004, 15:16
Ort: Lite här och där

Inlägg av mustamato » 25 november 2007, 15:56

Att Büffeln aldrig byggdes förstod jag, men hur långt den kom i planeringsstadiet hade jag inte en aning om. Men Johan Elissons svar var bra, och man kan därför förmoda att modellbyggaren har skarvat lite och låtit sig inspireras av "moderna" stridsfordon som BMP-2 och Marder för en "såhär kunde det varit". Büffeln skulle dock varit avsevärt tyngre och bättre bepansrad.

Modellen känns kanske lite väl modern, för att vara en 1940-talshistoria. Ett stridsfordon som Büffeln hade inte gjort någon skillnad sent i kriget, då tyskarna inte hade något luftparaply som kunde skydda marktrupperna mot angrepp från luften.

Men om man lite kontrafaktiskt föreställer sig en sådan här vagn i tjänst på de första Pantherchassina, som skulle verkat i förband tillsammans med dessa och ersatt en del SdKfz 250/* så hade det kunnat vara slagkraftigt. Det fanns inte tillräckligt med SdKfz ens för alla divisioners pansargrenadjärer, men åtminstone för mer prioriterade divisioner (som Panzerlehrdivision) hade det kunnat vara möjligt.

Skriv svar